Pierwszy dzień obowiązkowej jazdy na suwak. Przez cały dzień obserwowaliśmy błędy kierowców. Mamy pięć ważnych wniosków

Piotr Kozłowski
Na jednej z warszawskich ulic kierowcy mogą popełnić wszystkie błędy dotyczące jazdy na suwak. I popełniają.

Kierowcy nie znają wyjątków od stosowania jazdy na suwak. Dlatego - po konsultacji z policjantem drogówki - dokładnie je opiszę. To pięć najważniejszych wyjątków, które każdy kierowca musi znać.

  • Pas do skrętu nie jest pasem zanikającym.
  • Jazda pasem rozbiegowym ze stacji benzynowej nie oznacza, że masz pierwszeństwo przed samochodami jadącymi sąsiednim pasem.
  • Zapis dotyczący "jazdy ze znacznie ograniczoną prędkością" dotyczy TYLKO korków, a nie spowolnienia ruchu np. ze 100 do 30 km/h.
  • Na drodze z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazda na suwak nie obowiązuje, jeśli tylko jeden z nich jest zakorkowany. Stojąc w rzędzie samochodów, chcąc wyjechać z zatoru na drugi pas, musisz ustąpić pierwszeństwa samochodom jadącym pasem obok.
  • Nie masz pierwszeństwa na zanikającym pasie, póki nie dojedziesz do jego końca.

Poniżej każdy wyjątek omawiam szczegółowo na konkretnym przykładzie.

TUTAJ DOKŁADNIE OPISALIŚMY, JAK PRAWIDŁOWO JEŹDZIĆ NA SUWAK

Jazda na suwak obowiązkowa. Jak jeździć na suwak

Wał Miedzeszyński w Warszawie - to na tej ulicy można zaobserwować wszystkie błędy wynikające z nieznajomości przepisu dotyczącego jazdy na suwak. Dlatego wykorzystam jej przykład w celach edukacyjnych.

  • Pas do skrętu nie jest pasem zanikającym.

Dojazd do skrzyżowania Wału Miedzeszyńskiego z Trasą Siekierkowską. Dwa pasy prowadzą prosto, jeden do skrętu w prawo. W porannych godzinach lewy i środkowy najczęściej są zakorkowane, a prawy - nie. Część kierowców chce to wykorzystać, zjeżdżając ze środkowego na prawy i na jego końcu wkomponować się znów w środkowy. Z takim zachowaniem nie poradzą sobie żadne przepisy, bo to zwykłe cwaniactwo, którego nie da się spiąć normami prawnymi. Warto jednak wiedzieć, że tej sytuacji przepis o jeździe na suwak nie dotyczy, bo pas do skrętu nie jest pasem, który się kończy - jadąc nim nie masz pierwszeństwa przed samochodem jadącym prosto.

Zobacz wideo
  • Jazda pasem rozbiegowym ze stacji benzynowej nie oznacza, że masz pierwszeństwo przed samochodami jadącymi sąsiednim pasem.

Pas rozbiegowy ułatwiający włączanie się do ruchu po wyjeździe ze stacji benzynowej. Korzystając z niego nie masz pierwszeństwa przed samochodami jadącymi obok - wciąż musisz ustąpić im pierwszeństwa. To szczególnie ważne na autostradach - nie masz pierwszeństwa przed samochodami jadącymi sąsiednimi pasami. Wyjątkiem jest tylko i wyłącznie sytuacja, w której droga jest zakorkowana.

  • Zapis dotyczący "jazdy ze znacznie ograniczoną prędkością" dotyczy TYLKO korków, a nie spowolnienia ruchu np. ze 100 do 30 km/h.

To nadrzędna zasada dotycząca wszystkich sytuacji, bez względu na liczbę pasów i organizację ruchu. Zasada jazdy na suwak obowiązuje tylko i wyłącznie w korkach i to wtedy, kiedy WSZYSTKIE pasy są zakorkowane. To ostatnie zdanie rozwiewa też wątpliwości dotyczące następnego wyjątku od pierwszeństwa.

  • Na drodze z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazda na suwak nie obowiązuje, jeśli tylko jeden z nich jest zakorkowany. Stojąc w rzędzie samochodów, chcąc wyjechać z zatoru na drugi pas, musisz ustąpić pierwszeństwa samochodom jadącym pasem obok.

Ulica Wał Miedzeszyński w stronę Otwocka, skręt w ulicę Skalnicową. Kilkadziesiąt metrów przed skrzyżowaniem do dwóch pasów dołącza trzeci, tylko do skrętu w lewo. W popołudniowych godzinach szczytu okazuje się on zbyt krótki - samochody stoją w korku na lewym pasie na długo przed pojawieniem się lewoskrętu, czekając na swoją kolej do zajęcia miejsca na trzecim pasie. W tym czasie kierowcy prawym pasem jadą płynnie. W takiej sytuacji nie można stosować zasady jazdy na suwak - kierowcy stojący na lewym pasie muszą ustąpić pierwszeństwa tym jadącym prawym pasem.

  • Nie masz pierwszeństwa na zanikającym pasie, póki nie dojedziesz do jego końca

Choćby wystąpiły wszystkie okoliczności sprawiające, że należy stosować jazdę na suwak, to kierowcy jadący zanikającym lub na stałe zablokowanym pasem (np. przez zepsuty samochód) nie mogą jechać na suwak, jeśli nie dojadą do końca pasa. To bardzo ważna zasada - jadąc w korku pasem zanikającym zawsze dojeżdżaj do jego końca i dopiero wtedy włączaj kierunkowskaz i staraj się zmienić pas. Pamiętaj też, że mimo przysługującego ci w takich okolicznościach pierwszeństwa musisz zachować szczególną ostrożność - tego wymagają od ciebie przepisy.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.