Volkswagen ukarany w Polsce za aferę dieselgate. Ma zapłacić ponad 120 mln zł
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował w środę o nałożeniu ponad 120 mln zł kary na Volkswagen Group Polska. Dokładnie kwota ta wynosi 120 607 288 zł i jest najwyższą, jaką kiedykolwiek orzekł UOKiK.
Volkswagen ma zapłacić w Polsce za dieselgate
To oczywiście efekt ujawnionej w 2015 roku Afery Volkswagena znanej jako "dieselgate". Odkryto wtedy, że Volkswagen w samochodach przeznaczonych zarówno na rynek amerykański, jak i na europejskie montował specjalne oprogramowanie, które podczas badań laboratoryjnych zaniżało wartość emisji tlenku azotu w spalinach. W rzeczywistości, podczas zwyczajnej eksploatacji auta, wartości te były znacząco wyższe i przekraczały dopuszczalne normy.
Sprawą na polskim rynku zajął się UOKiK. Urząd podczas wszczętego w 2017 roku postępowania przeciwko koncernowi Volkswagen Group Polska zgromadził 25 tomów akt, ponad 5 tys. kart z dowodami. W wyniku dochodzenia okazało się, że Volkswagen manipulował wskaźnikami emisji spalin wprowadzają w ten sposób w błąd polskich konsumentów.
Volkswagen manipulował wskaźnikami emisji spalin - wprowadzał konsumentów w błąd, twierdząc, że jego pojazdy są przyjazne środowisku. Rośnie świadomość ekologiczna Polaków, więc wiele osób mogło celowo wybierać samochody, które emitują mniejsze ilości szkodliwych substancji
- mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK cytowany na stronie urzędu.
UOKiK: 8 lat wprowadzania w błąd
Jak tłumaczy UOKiK, oprogramowanie do sterowania silnikiem EA 189 EU 5 było montowane w samochodach Volkswagen, Audi, Seat i Skoda produkowanych po 2008 roku. Algorytmy rozpoznawały, że auto znajduje się na stanowisku kontrolnym i na czas badania obniżało emisję tlenków azotu.
Urząd dodaje, że Volkswagen aż przez 8 lat (2008 - 2016) celowo wprowadzał w błąd klientów reklamując samochody marek Volkswagen, Seat, Skoda i Audi jako ekologiczne i spełniające wymogi, choć w rzeczywistości było inaczej. Co więcej, powiadomił dealerów, aby nie uwzględniali zasadnych reklamacji związanych z poziomem emisji tlenków azotu.
Germany Volkswagen Sales fot. Sebastian Willnow / AP
W 2016 roku nielegalne praktyki zostały zaniechane i dziś Volkswagen nie rozpowszechnia informacji wprowadzających kupujących w błąd. Zdaniem UOKiK skutki bezzasadnego odrzucania przez dealerów reklamacji mogą trwać nadal, bo wielu klientów mogło zrezygnować z dochodzenia roszczeń.
Poza zapłatą 120,6 mln zł, Volkswagen Group Polska musi poinformować o decyzji UOKiK osoby, które kupiły samochody z grupy VW z silnikiem EA 189 EU 5 oraz opublikować ją na swoich stronach internetowych. Rozstrzygnięcie nie jest prawomocne, a koncern może odwołać się do sądu. Decyzja ma jednak pomóc konsumentom dochodzących swoich praw, bo jest wiążąca dla sądów powszechnych w przypadku rozpatrywania indywidualnych spraw.
Volkswagen Group Polska nie zgadza się z decyzją urzędu
Jak donosi tvn24bis.pl, który uzyskał odpowiedź rzecznika Volkswagen Group Polska w tej sprawie, zdaniem firmy postępowanie było prowadzone przeciwko niewłaściwemu podmiotowi, bo spółka Volkswagen Group Polska jest importerem pojazdów i nie miała wiedzy na temat procederu ujawnionego w ramach dieselgate.
Firma w rozmowie z serwisem zdradziła, że po analizie decyzji podejmie stosowne kroki i podkreśliła, że zachęca poszkodowanych klientów do wykonania bezpłatnej akcji serwisowej.
-
Używane Audi A4 - opinie i awarie. Sprawdzamy trzy generacje B7, B8 i B9. To prawdziwy hit
-
BMW pokazało jeden z najbardziej sportowych sedanów świata. BMW M5 CS kosztuje 850 tys. zł
-
Volvo XC60, czyli lider w swoim segmencie. Co oferuje ten szwedzki SUV?
-
Silnik 1.4 Turbo EcoTec Opla - opinie i awarie. Cieszy się uznaniem, ale ma też problemy
-
Tylko 30 dni na rejestrację auta. Wróciły stare przepisy i sprawiają kierowcom spore problemy
- Południowa Obwodnica Warszawy wyjątkowo hałaśliwa. Mieszkańcy skarżą się na małą liczbę ekranów
- Dorzuć się do zbiórki na WOŚP i zasiądź za kółkiem superszybkiego Porsche
- Nie tylko do miasta. Nowy SEAT Ibiza zaskakuje wszechstronnością
- Wciąż kradną katalizatory. W Warszawie policja złapała złodziei na gorącym uczynku
- W Hiszpanii wyprzedzając rowerzystę trzeba będzie zwolnić. Dokładnie o 20 km/h poniżej limitu
Forum
- OT - mniej szczepionek.... CCC? (16)
- Co decyduje o przyspieszeniu samochodu? (25)
- Absolutnie, absolutnie O/T religia (38)
- Komu DS9? (46)
- Bat na daltonistów (40)
- OT - co zrobią Republikanie...? (24)
- Galtomonek będzie szczęśliwy jak to przeczyta... (12)
- opony dzisiaj (35)
- Po zakaz wyprzedzania przed i na przejsciu ? (21)
- Monitorowanie lokalizacji pojazdu elektr. (27)