Kryzys diesla to mit? Volkswagen sprzedaje ich dwa razy więcej
Głośna afera Dieselgate zaczęła się w 2015 roku. Wtedy pojawiły się pierwsze oskarżenia wobec koncernu z Wolfsburga o majstrowanie przy oprogramowaniu silników diesla. Turbodoładowane jednostki z wtryskiem bezpośrednim ograniczały emisję zanieczyszczeń tylko podczas laboratoryjnych testów spalin. Podczas normalnej eksploatacji, emitowane zanieczyszczenia nie miały nic wspólnego z założonymi normami. Afera miała skalę światową i mówiło się o 11 milionach aut z wadliwym oprogramowaniem.
Wiele osób podejrzewało, że Volkswagen nie podniesie się po takiej wpadce technologiczno-wizerunkowej. Prognozowano nawet bankructwo i drastyczne spadki sprzedaży. Okazało się jednak zupełnie inaczej.
Volkswagen Golf TDI Fot. Michał Dek
Dwukrotnie wyższa sprzedaż
Prym w kwestii sprzedaży wysokoprężnych Volkswagenów wiodą Niemcy. W 2018 roku za naszą zachodnią granicą sprzedano dwa razy więcej samochodów z silnikami diesla, niż rok wcześniej. Łącznie Grupa Volkswagena w ubiegłym roku sprzedała 10 834 000 aut. Choć ciągle mówi się o nowych zakazach i obostrzeniach, silniki zasilane olejem napędowym są szczególnie popularne wśród klientów indywidualnych.
Przeczytaj także: Wprowadzono podatek w postaci opłaty emisyjnej. Co dalej z cenami paliw na polskich stacjach?
Nie taki diesel straszny, jak go malują
Mimo głośnej afery Dieselgate, Volkswagenowi udaje się odczarować mit diesla jako największego motoryzacyjnego zła. W wielu przypadkach nowe silniki wysokoprężne są wręcz bardziej ekologiczne od swoich benzynowych odpowiedników. Wszystko przez rygorystyczne normy, katalizatory, filtry cząstek stałych czy układy selektywnej redukcji katalitycznej, które zmniejszają emisję szkodliwych substancji takich jak tlenki azotu czy dwutlenek węgla.
Zamykanie centrów miast nie ma sensu?
Ostatnio głośno jest o częściowym ograniczaniu ruchu samochodów w centrach miast. Najbardziej „obrywa się” właśnie silnikom wysokoprężnym. W Hamburgu dla takich pojazdów zamknięto kilka ulic. Badania stanu powietrza prowadzone po wprowadzeniu nowych przepisów pokazały, że nie wpłynęło to zauważalnie na czystość powietrza. Jego jakość jest taka sama, jak w poprzednich latach, a zmalała jedynie ilość tlenków azotu – z 48 do 45 mikrogramów na metr sześcienny. To jednak tak mała wartość, że trudno mówić o odczuwalnej różnicy, a może to być wręcz błąd pomiarowy.
Przeczytaj także: Co się stanie z rynkiem części samochodowych w Polsce i Europie po brexicie? Jest duże zagrożenie
Mimo zaskakująco dobrej sprzedaży samochodów z silnikami wysokoprężnymi, Volkswagen i tak mówi o odejściu od diesli. Ale jeszcze nie teraz. Kierowcy powoli przekonują się do samochodów elektrycznych, a producenci mają w tej kwestii coraz więcej do zaoferowania. Jednak w wielu krajach wciąż brakuje infrastruktury, a sama technologia napędów EV jest dość droga. Mówi się, że ceny samochodów elektrycznych spadną do poziomu aut spalinowych za około 5-6 lat. Czy w tym samym czasie pożegnamy samochody na ropę?
Ładowanie elektrycznego Volkswagena w Londynie TOBY MELVILLE/REUTERS
-
Najgorsze silniki Diesla. Omijaj je szerokim łukiem. Lista kilkunastu pułapek
-
SUV kochany przez Polaków. Co sprawia, że Toyota RAV4 jest tak popularnym autem?
-
Ograniczenia prędkości w Polsce. Od czerwca jedna ważna zmiana. Co jeszcze warto wiedzieć?
-
Duży i wygodny samochód, idealny na długie wyprawy. Sprawdzamy ofertę Forda Mondeo
-
Italdesign kusi wizją nowego DeLoreana. Czy samochód z "Powrotu do przyszłości" do nas wróci?
- Bazowe Porsche Taycan przyjechało do Polski. Ma napęd na tył i niską cenę
- Uwaga, kierowcy, na A2 czekają was utrudnienia. Nastał czas remontów
- Już ponad 40 proc. nowych samochodów w Polsce to SUV-y. Będzie ich jeszcze więcej
- Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid już w Polsce. Kosztuje 233 900 zł i zaskakuje wyposażeniem
- Garbate szczęście. Jak wyprodukować 21 milionów... zwyczajnych samochodów? [MOTO 2030]
Forum
- Jechałem nowyn Sandero pytajcie :) (36)
- OT - zadania dla Bidena (39)
- Miernota komputerowa pyta specjalistow (42)
- Przekroczyłem 24 pkt., egzamin praktyczny zdany (29)
- Pieszy "KRÓLEM" i nie tylko... Już od czerwca 2021 (61)
- OT - Wentylacja mechaniczna z rekuperacją - warto? (20)
- Ofensywa antykuligowa (19)
- szybkość ładowania sam. el. nie jest już problemem (9)
- Ford ma problem (8)
- OT - nie miałem racji w sprawie 15latka (55)