Silnik 1.0 EcoBoost Forda - opinie

Silnik 1.0 EcoBoost występuje w trzech wersjach, generując 100, 125 lub 140 KM mocy maksymalnej. Jakie są opinie na temat tej jednostki po latach eksploatacji?

Rewolucją w palecie napędowej Forda było wprowadzenie do oferty Focusa trzeciej generacji trzycylindrowego benzynowego silnika 1.0 EcoBoost.

Nowa jednostka napędowa miała zastąpić polecany przez mechaników wolnossący 1.6 generujący moc 100-115 KM.

W zależności od wersji, nowość inżynierów Forda dysponuje mocą 100, 125, a nawet 140 KM. Wysoką wydajność silnika udało się uzyskać stosując turbosprężarkę (ze zmienną geometrią w mocniejszych odmianach) i bezpośredni wtrysk paliwa.

Przeczytaj także: Silnik 1.2 TSI - opinie

Silnik 1.0 EcoBoost - zalety

Dla ograniczenia kosztów produkcji zastosowano napęd rozrządu realizowany paskiem – koszt wymiany to około 800 złotych. Producent określił interwał wymiany paska na 240 tysięcy kilometrów lub 10 lat – mechanicy sugerują by skrócić okres wymiany o połowę dla bezpieczeństwa.

Do największych zalet EcoBoosta należy elastyczność nieosiągalna dla wolnossących odpowiedników. Sprawna jazda w ruchu miejskim bądź w trasie, nie wymaga korzystania z wysokich obrotów, co w oczywisty sposób przekłada się na zużycie paliwa.

Focus z opisywanym silnikiem w mieście konsumuje 7-8 litrów benzyny na 100 km, zaś poza nim nawet poniżej 6 litrów na setkę.

Przeczytaj także: Silnik 1.2 TCe - opinie

Silnik 1.0 EcoBoost - opinie i typowe usterki

Zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa przekreśla ekonomiczny sens montażu instalacji gazowej. Dodatkowo, jednostka jest wrażliwa na jakość tankowanego paliwa – ewentualne uszkodzenie spowodowane niską jakością surowca oznacza regenerację wtryskiwaczy za 600-800 złotych za sztukę.

Wytrzymałość turbosprężarki zależy w dużej mierze od stylu jazdy kierowcy i regularnego serwisowania – wymiana oleju co 10-15 tysięcy kilometrów.

W egzemplarzach użytkowanych zgodnie z zaleceniami specjalistów, turbodoładowanie wytrzymuje około 200 tysięcy kilometrów. Regeneracja kosztuje 800-1500 złotych w zależności od zakresu prac.

Za nowy komponent trzeba zapłacić ponad 2 tysiące złotych. Dwumasowe koło zamachowe to wydatek rzędu 1500-1800 zł, a w komplecie ze sprzęgłem 2,5-3 tysiące zł.

Kilkuletni staż rynkowy udowodnił, że inżynierowie Forda się spisali. Na rynku wtórnym można spotkać egzemplarze z przebiegiem rzędu 300-350 tysięcy kilometrów. Poważne awarie występują rzadko i wynikają głównie z zaniedbań serwisowych.