Od 2007 roku kierowcy w Polsce mają obowiązek jazdy na światłach przez cały rok. Kierowcy, którzy nie stosują się do tych przepisów narażeni są na konsekwencje karne. I tak, jazda w dzień bez włączanych świateł mijania lub dziennych naraża nas na mandat w wysokości 100 zł oraz 2 punkty karne.
Taki sam mandat otrzymamy, jeśli niewłaściwie będziemy używać świateł przeciwmgłowych lub drogowych. Kierowcy, którzy zlekceważą obowiązek jazdy na światłach od zmierzchu do świtu, jeszcze boleśniej to odczują - 200 zł i 4 punkty karne.
Kraje europejskie w znacznej części stosują podobne albo takie same wymagania wobec kierowców. Zauważono korelację miedzy używaniem świateł do jazdy dziennej a spadkiem wypadkowości. W związku tym została wydana 7 lutego 2011 roku dyrektywa Komisji, która nakłada obowiązek wyposażenia wszystkich nowych modeli pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony w tego typu światła. Światła do jazdy miejskiej dzięki swojej konstrukcji mają być tańsze w eksploatacji i bardziej ekologiczne, ze względu na mniejsze zapotrzebowanie na energię i związane z nim mniejsze zużycie paliwa niż w przypadku klasycznych świateł mijania. - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto Skoda.
Jak ważne jest oświetlenie można dostrzec w działaniach producentów samochodów. Montowane dodatkowe systemy koncentrują się na zwiększeniu efektywności oświetlenia i optymalizacji jego użycia. Pośród szeregu rozwiązań warto zwrócić uwagę na system stosowany w Octavii III generacji - Intelligent Light Assistant.
System ten automatycznie przełącza światła mijania na drogowe, zależnie od warunków oświetlenia i sytuacji drogowej. Przydatnym rozwiązaniem jest też funkcja doświetlania zakrętów. Światła te pozwalają lepiej zobaczyć drogę, zabezpieczą również pieszych, którzy poruszają się poboczem.
Rozwój oświetlenia można dostrzec po rodzajach stosowanych w samochodach reflektorów. Stosowane jakiś czas temu halogeny, wypierane są przez reflektory ksenonowe, a już coraz więcej samochodów korzysta z najnowszego typu oświetlenia reflektorów ledowych.
Krok po kroku osiągana jest coraz wyższa jasność światła, a co za tym idzie jego efektywność, przy jednoczesnym minimalizowaniu ilość energii potrzebnej na ich działanie.
Oświetlenie zewnętrzne samochodu składa się z kilku rodzaju świateł: światła mijania, do jazdy dziennej, drogowe, przeciwmgłowe, stopu, cofania, kierunkowskazy i oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej.
- światła mijania - ich zadaniem jest oświetlenie drogi przed pojazdem. Prawidłowo ustawione nie powinny oślepiać ani powodować dyskomfortu kierowców jadących z naprzeciwka i przed nami.
- światła do jazdy dziennej - zgodnie z definicją zawartą w Regulaminie nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej zostały opisane jako światła skierowane do przodu, służące poprawie widoczności pojazdu podczas jazdy w dzień.
- światła drogowe - używamy ich od zmierzchu do świtu. Ze względu na moc określane są jako światła długie. Kierowca używający świateł drogowych zobowiązany jest do ich wyłączenia, jeżeli istnieje ryzyko oślepienia innych kierowców lub pieszych.
- światła przeciwmgłowe - służą do oświetlanie drogi w warunkach ograniczonej przejrzystości powietrza. Przednie stosujemy, gdy mamy do czynienia z trudnymi warunkami pogodowymi, lub gdy zezwalają na to znaki, gdy poruszamy się po krętej drodze. Tylne światło przeciwmgłowe możemy użyć tylko w przypadku, gdy widoczność spadnie poniżej 50 m.
Używając świateł powinniśmy zwrócić uwagę nie tylko na to, by je właściwie włączyć, ale musimy również zadbać o ich odpowiednie ustawienie.
Według badań przeprowadzonych w 2013 roku przez Instytut Transportu Samochodowego tylko 1% zdiagnozowanych samochodów miało oba światła ustawione zgodnie z wymogami określonymi w przepisach. 10% badanych samochodów miało światła dyskwalifikujące je z użytku drogowego.
ZOBACZ TAKŻE: