Amigo, Bambi, Bebe, Bravo, Bolero, Cherie, Tempo, Chico, Fiesta, Forito, Metro, Pony lub Sierra - tak mógł nazywać się mały Ford. I chociaż nazwa "Bravo" zebrała najwięcej głosów, Henry Ford II osobiście zainterweniował i kazał tylną klapę ozdobić emblematem "Fiesta".
Pierwsza odsłona Fiesty to pokłosie kryzysu paliwowego z lat 70. Zaprezentowana w 1975 roku, miała konkurować m.in. z Volkswagenem Polo/Audi 50, Renault 5 i Fiatem 127. Kanciasta karoseria mierzyła 357 cm długości, a jej osie były oddalone od siebie o 229 cm. Benzynowe silniki osiągały moc od 40-45 KM (1 litr) do 84 KM (1,5 litra) i napędzały przednie koła za pośrednictwem 4-biegowych skrzyń mechanicznych. Topowa Fiesta XR2 rozpędzała się od 0 do 60 mil/h (96 km/h) w ciągu zaledwie 9,3 s. W latach 1978-1980 auto oferowano nawet w USA; później zastąpił je tam większy Escort.
Kolejna Fiesta pojawiła się w 1983 roku. Z zewnątrz nabrała nieśmiałych krągłości, ale nie urosła ani o centymetr. Pod maską pojawiły się mocniejsze silniki, w tym pierwszy diesel (z pojemności 1,6 litra generował 54 KM), a także 5-biegowe skrzynie ręczne i przekładnia bezstopniowa. "Gorący" model XR2 zyskał pakiet ospojlerowania oraz 1,6-litrowy motor o mocy 96 koni. Efekt? Od 0 do 60 mil/h w 8,7 s.
Rok 1989 to premiera następnej Fiesty, nowocześniejszej i większej od poprzedniczki. Długość nadwozia wzrosła do 374 cm, a rozstaw osi - do 244,6 cm. Najszybszy wariant XR2i dysponował 1,8-litrowym benzyniakiem o mocy 130 KM (7,9 s do setki i prędkość maks. 208 km/h). Mocno spokrewniona z trzecią była czwarta odsłona modelu, zaprezentowana w 1995 roku. Otrzymała jednak odświeżone nadwozie, wnętrze i przekonstruowane zawieszenie. Z oferty wypadły najmocniejsze jednostki, pojawiło się za to - oparte na Fieście - małe coupe o nazwie Puma.
Produkowana w latach 2002-2008 piąta generacja modelu uchodzi dziś za wyjątkowo... nudną. Karoseria urosła do 392 cm długości, a rozstaw osi - do 248,6 cm. Między przednimi kołami zadebiutowały nowoczesne turbodiesle z wtryskiem common rail; najmocniejsza Fiesta ST z pojemności 2 litrów wykrzesała 150 koni. W ramach faceliftingu w 2005 roku modernizacji poddano m.in. elementy wykończenia kabiny.
Prawdziwy przełom nastąpił w 2008 roku, gdy światło dzienne ujrzała szósta już generacja Fiesty. Jej urodziwe wdzianko mierzy 395 cm, a rozstaw osi wynosi 248,9 cm.
W ciągu krótkiej kariery Fiesta zdążyła zdetronizować konkurencję w swoim segmencie i zdobyć tytuł jednego z najchętniej kupowanych modeli na Starym Kontynencie. Dostępna jest tu z czterema benzyniakami (60-120 KM) i trzema turbodieslami (68-90 KM). Najoszczędniejszy wariant ECOnetic chwali się średnim zużyciem paliwa na poziomie 3,7 l/100 km (czytaj test Forda Fiesty ECOnetic 1.6 TDCi ).
***
Z okazji urodzin i produkcyjnego jubileuszu paleta kolorów Fiesty zostaje poszerzona o dwa nowe lakiery: Mars Red i Fashionista. W gamie debiutuje nowa wersja wyposażeniowa Trend SVP, uzbrojona w lampy przeciwmgłowe, srebrne wstawki w kabinie, obszytą skórą kierownicę i komputer pokładowy, a na liście dodatków pojawiły się systemy audio Sony z dwiema poprawiającymi sygnał antenami.
Marcin Sobolewski
ZOBACZ TAKŻE: