Wielka Kia EV9 w Polsce. Szokująca cena elektrycznego 7-miejscowego SUV-a

W Polsce można składać zamówienia na nowego flagowego SUV-a popularnej koreańskiej marki. Kia EV9 to w pełni elektryczny okręt drogowy, legitymujący się dobrymi osiągami i mocno zaskakującym cennikiem. 7-osobowe auto z napędem na tylną oś kosztuje 323 900 zł. Konkurencja pod względem ceny została rozłożona na łopatki.

Kia EV9 to kolos. SUV mierzy nieco ponad 5 metrów długości (dokładnie 5010 mm), jest szeroki na 1980 mm i wysoki na 1755 mm. Rozstaw osi mierzący 3010 mm przekłada się na niesamowicie przestronną kabinę, w wykończeniu której nie brakuje biomateriałów i tworzyw sztucznych z recyklingu. Na pierwszy rzut oka wybija się monumentalna sylwetka osadzona na wielkich kołach (opony w standardzie 255/60 R19, a opcjonalne 285/45 R21) i nowoczesny design z intrygującymi elementami oświetlenia. Pod powłoką to natomiast zaawansowany technologicznie samochód w pełni elektryczny, zaskakujący innowacyjnością zastosowanych rozwiązań. Więcej o nowych samochodach piszemy na stronie głównej Gazeta.pl.

Kabina niczym w minivanie

Płaska podłoga i optymalne wykorzystanie przestrzeni w kabinie zapewnia każdemu pasażerowi komfort, relaks i łączność z internetem. Wszechstronne wnętrze w standardzie jest 7-osobowe. Opcjonalnie (cena 9000 zł) można wybrać konfigurację 6-miejscową z dwoma indywidualnymi fotelami w środkowym rzędzie, które otrzymały niespotykaną w tej klasie aut funkcję obrotową. Fotel można ustawić bokiem, aby z łatwością zamontować fotelik dziecięcy i posadzić w nim malucha. Obrót fotela o 180 stopni sprawia, że osoba jedzie tyłem do kierunku jazdy, za to twarzą do pasażerów trzeciego rzędu. Przy takim układzie foteli z konsoli środkowej wysuwa się długa wysuwana taca, na której można wygodnie położyć podręczne przedmioty. 

Kia EV9 z obracanym o 180 stopni fotelem drugiego rzęduKia EV9 z obracanym o 180 stopni fotelem drugiego rzędu Fot. Rafał Mądry

Środkowa kanapa lub fotele są przesuwne, a oparcia posiadają spory zakres regulacji. Fotele trzeciego rzędu również mają regulowany skok oparcia i są dość obszerne, ja na miejsca zlokalizowane w bagażniku. Co ważne, dysponują mocowaniami ISOFIX, co jest rzadko spotykanym wyposażeniem w siedmiomiejscowych samochodach osobowych. Pasażerowie mają do dyspozycji niezależną klimatyzację z tyłu, sterowaną dotykowym ekranem. Z przodu zamontowane zostały fotele relaksacyjne z rozkładanym podnóżkiem, które można całkowicie rozłożyć do funkcji leżenia (na przykład na odpoczynek w czasie przerwy na ładowanie).

Bagażnik z tyłu, za fotelami drugiego rzędu, ma pojemność aż 828 litrów. Gdy wszystkie 6 lub 7 foteli jest zajętych, pojemność bagażnika wynosi 333 litry. Przestrzeń liczona za pierwszym rzędem foteli połknie aż 2393 l. Dodatkowe miejsce do przechowywania jest w postaci 90-litrowego bagażnika z przodu (52 litry w wersji z napędem AWD). 

Kia EV9 GT-Line - wnętrze elektrycznego SUV-aKia EV9 GT-Line - wnętrze elektrycznego SUV-a Fot. Rafał Mądry

Kia EV9 - cena w Polsce

Kia EV9 to wydatek minimum 323 900 zł za wersję wyposażenia Earth z silnikiem o mocy 150 kW (203 KM) i 350 Nm oraz z napędem na tylne koła. Mocniejszy wariant 283 kW (384 KM) i 600 Nm z napędem na wszystkie koła, w wersji Earth kosztuje 343 900 zł, a w topowej GT-Line 368 900 zł. Oba warianty napędu korzystają z tego samego akumulatora litowo-jonowego o pojemności 99.8 kWh. Oferta zawiera także finansowanie leasingu operacyjnego, leasing SMART, czy najem długoterminowy KIA FOR BUSINESS. Rata najmu długoterminowego wynosi od 3984 zł netto miesięcznie, bez opłaty wstępnej.

  • Kia EV9 150 kW (203 KM) RWD 99,8 kW Earth - cena 323 900 zł
  • Kia EV9 283 kW (384 KM) AWD 99,8 kW Earth - cena 343 900 zł
  • Kia EV9 283 kW (384 KM) AWD 99,8 kW GT-Line - cena 368 900 zł

Elektryczna Kia EV9Elektryczna Kia EV9 Fot. Rafał Mądry

Pierwsze egzemplarze zaparkują w salonach w październiku. Dealerzy dodatkowo w Polsce między 20 września 2023 roku a 20 marca 2024 roku, będą w cenie samochodu dodawać Pakiet Premium, który zawiera 3-fazową ładowarkę mobilną, umożliwiającą ładowanie z mocą do 10,5 kW, 3-fazowy kabel do ładowania (Typ 2), abonament Kia Charge Plus na 3 lata, pakiet Ionity Power na 3 lata i pakiet serwisowy na 4 lata lub 60 000 km, który obejmuje 2 przeglądy.

Znacznie droższa konkurencja

Do końca 2023 roku Kia w Polsce planuje sprzedać 200 egzemplarzy EV9, a w przyszłym aż 1000. Kia EV9 pozycjonowana w segmencie dużych elektrycznych SUV-ów ma rynku jedynie konkurentów w klasie premium (Audi, BMW, Mercedes, Tesla, Volvo), ale takie auta z porównywalnym wyposażeniem to wydatek od około 480 tys. zł, do nawet 580 tys. zł. Najbliższym konkurentem jest Volvo EX90 kosztujące w wersji 7-miejscowej co najmniej 409 900 zł. 

 

Kia EV9 - wyposażenie wersji Earth i GT-Line

Do seryjnego wyposażenia wersji Earth należą m.in.: panoramiczny potrójny wyświetlacz (złożony z 12,3-calowego zestawu wskaźników przed kierowcą, 12,3-calowego ekranu systemu multimedialnego i z 5,3-calowego ekranu systemu klimatyzacji), dotykowe haptyczne przyciski umieszczone na konsoli środkowej, cyfrowy kluczyk Digital Key, czytnik linii papilarnych, wentylowane fotele z przodu i zewnętrzne miejsca tylnej kanapy, liczne systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, cyfrowe lusterko wsteczne, Bluetooth z łącznością Android Auto i Apple CarPlay, pompa ciepła i system przygotowania akumulatora do szybkiego ładowania.

W wersji GT-Line do standardu należą m.in.: inteligentne adaptacyjne światła LED w stylistyce "Vertical Cubes", funkcja masażu w fotelu kierowcy, head up display o przekątnej 12 cali, rozszerzony pakiet systemów wsparcia, zestaw audio Meridian z 14 głośnikami, zamszowa podsufitka, przednie fotele z wysuwanym podnóżkiem, pamięć ustawienia fotela kierowcy, lusterek bocznych i kierownicy.

Wśród nielicznych opcji warto wymienić cyfrowe lusterka boczne (Digital Side Mirrors – DSM). Każdy wariant Kii EV9 jest wyposażony w 6-stopniowy system odzyskiwania energii sterowany łopatkami przy kierownicy z funkcją pełnego zatrzymania bez użycia hamulca i-Pedal. Wśród wielu przełomowych funkcji EV9 na uwagę zasługują możliwość zasilania urządzeń elektrycznych, czy ładowania innego auta elektrycznego energią zgromadzoną w akumulatorze samochodu (SUV jest wyposażony w funkcję ładowania dwukierunkowego). Inną innowacją są aktualizacje pojazdu za pośrednictwem sklepu Kia Store, umożliwiającego klientom zakup dodatkowych funkcjonalności w ich samochodzie. 

Elektryczna Kia EV9Elektryczna Kia EV9 Fot. Rafał Mądry

Kia EV9 - osiągi wersji RWD i AWD

SUV zbudowany na modułowej płycie podłogowej Electric Global Modular Platform (E-GMP), w wersji z napędem RWD waży 2,5 tony. Taka podstawowa 203-konna odmiana od 0 do 100 km/h przyspiesza w 9,4 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 185 km/h. Ładowność pojazdu wynosi 570 kg. 

Kia EV9 z napędem AWD o wyższej masie własnej, w odmianie Earth o mocy 384 KM i 600 Nm pierwszą setkę pokonuje w 6 sekund. Usportowiony wariant wyposażenia GT-Line przy skorzystaniu z funkcji boost podbijającej maksymalny moment obrotowy do 700 Nm, pierwsze 100 km/h osiąga w 5,3 s. Auta z napędem na cztery koła rozpędzają się do 200 km/h i pociągną przyczepę o masie 2,5 tony.

Baterię o pojemności 99,8 kWh można ładować prądem o mocy do 240 kW dzięki instalacji 800-woltowej. Niestety, nie do końca jeszcze wiadomo, jaki zasięg ma Kia EV9 ponieważ auto jest w trakcie homologacji. Importer zdradził jedynie, że zarówno w przypadku RWD, jak i AWD, wartości te będą przekraczać 500 kilometrów.

Zobacz wideo Kia Ceed - wzór kompaktowego auta? Test Moto.pl
Więcej o: