Droga S7 to jeden z kluczowych szlaków w całym kraju. Bezpłatna droga ekspresowa połączy kiedyś morze z górami. Dosłownie. S7 rusza w Trójmieście, dojeżdża do Warszawy, dalej można pojechać nią na południe, mijając Radom i Kielce, a potem (już niedługo, prace trwają) komfortowo wjechać do Krakowa. Siódemka kiedyś zabierze nas aż do Zakopanego. Jednym z brakujących elementów w większości ukończonej drogi jest północy wylot z Warszawy. Trzeba... zbudować. A najpierw to w ogóle zaprojektować.
Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Transprojekt Gdański (lider) oraz Biuro Projektowo–Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt Warszawa. Opracowanie dokumentacji dla ostatniego odcinka S7 w woj. mazowieckim, od Kiełpina do Trasy Armii Krajowej i skrzyżowania z S8 w stolicy, wyceniono na 54 243 000 zł. Jeśli nie będzie odwołań od tego wyboru, umowę przewidujemy podpisać na przełomie lipca i sierpnia 2024 r
- czytamy w oficjalnym komunikacie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wykonawca tego zadania ma mieć 41 miesięcy na przygotowanie projektu, a także uzyskanie potrzebnych zgód oraz decyzji, żeby można było wyłonić wykonawcę, który weźmie się już za budowę. Dlaczego najpierw zdecydowano się na sam projekt? Będzie to wyjątkowo skomplikowana inwestycja w trudnym, miejskim terenie, a do zbudowania będą m.in. tunele pod Warszawą i wiadukty. GDDKiA chce mieć jak najlepszy projekt.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to dokumenty będą gotowe w pierwszym kwartale 2026 r. Wtedy będzie można poszukać wykonawcy, który wybuduje na północy Warszawy dwujezdniową ekspresówkę S7 z trzema pasami ruchu. Powstaną na niej dwa tunele: na Bielanach (ok. 1000 m) i Bemowie (ok. 1100 m) oraz cztery węzły: Łomianki, Warszawa Wólka Węglowa, Warszawa Chomiczówka i Warszawa Północ (połączenie z Trasą Armii Krajowej S8). Do tego wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe oraz urządzenia ochrony środowiska i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Omawiany odcinek ma mieć prawie 13 kilometrów. Zacznie się na istniejącym śladzie ul. Kolejowej w Dziekanowie Leśnym. Następnie, za węzłem Łomianki w kierunku Kanału Młocińskiego, zaprojektowana będzie na nasypie. S7 ominie Kampinoski Park Narodowty od wschodu i dotrze do węzła Warszawa Wólka Węglowa. Tam droga zejdzie do dwóch około kilometrowych tuneli. Po wyjściu z tuneli wzniesie się ponad teren nad drogą ekspresową S8. GDDKiA podaje, że między tunelami powstanie węzeł Warszawa Chomiczówka. S8 i S7 połączą się nowym węzłem Warszawa Północ.
Zapowiada się na nie lada wyzwanie dla wykonawcy. Nam pozostaje teraz trzymać kciuki, żeby wszystko poszło zgodnie z planem, ponieważ S7 to bardzo ważna droga w skali całego kraju. To nie jedyny fragment siódemki na północy, na którym dużo się dzieje. Między S7 Płońsk - Czosnów maszyny pracują pełną parą. z kolei pod koniec zeszłego roku podpisano umowę na zaprojektowanie oraz dostosowanie do parametrów trasy ekspresowej 9–kilometrowego odcinka Czosnów - Kiełpin. Droga ma być gotowa na wiosnę 2027 r.