REKLAMA
Advertisement

W Polsce będzie nowa autostrada. Gdzie powstanie A50? To ważna część OAW

Polska rozpędziła się w budowie dróg. Na tyle, że najwyraźniej nie może się zatrzymać w tym procesie. Dlatego rząd planuje kolejne szlaki. A jednym z nich jest nowa autostrada A50. Droga może mieć jednak kluczowe znaczenie dla transportu w stolicy. Kiedy powstanie?

GDDKiA odkręciła kran z pieniędzmi. Wydaje środki na potęgę. To jednak dobrze. Bo koszty oznaczają nowe drogi. Niespełna 7 miesięcy 2024 r. oznacza dla dyrekcji podpisanie 25 umów. Te opiewają na 12,4 mld zł i wiążą się z wybudowaniem blisko 333 km nowych szlaków drogowych. To oznacza, że GDDKiA aktualnie buduje w sumie ponad 1600 km dróg ekspresowych i autostrad.

Zobacz wideo Tak wygląda wyścig słoni. Od 1 lipca kierowcy ciężarówek nie mogą tak wyprzedzać

Nowa autostrada A50 wraz z nową S50 stworzy kolejny ring wokoło Warszawy

W powyższym planie nie zawiera się jednak jeszcze kluczowa A50. Bo ta dopiero jest planowana. Odcinek ma jednak potężne znaczenie. Bo stanowi fragment Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, konkretnie tzw. dużej obwodnicy. Duża obwodnica będzie się składać z dwóch dróg. Od północnego stolicę otoczy S50. Od południowego-zachodu A50. Szlaki będą przebiegać przez takie miejscowości, jak Góra Kalwaria, Mińsk Mazowiecki, Serock, Płońsk, Wyszogród, Sochaczew czy Żyrardów.

Warszawa ma już jedną obwodnicę. Na co jej druga?

Warszawa ma już jedną obwodnicę. Tą wyznacza m.in. S2 oraz S8. Po co zatem kolejna? Powody są dwa. Pierwszy jest taki, że mała obwodnica Warszawy w godzinach szczytu jest zapchana do granic możliwości. Przejeżdża tędy nawet 200 tys. pojazdów na dobę. Trzeba ją odciążyć. Drugi jest taki, że S50 i A50 mają powstać w okolicy obecnej drogi krajowej nr 50. Drogi, która stanowi niedomknięty ring wokoło stolicy i która charakteryzuje się ogromnym natężeniem ruchu. Rozbudowa usprawni przejazd.

Pomysł budowy dużej obwodnicy Warszawy pojawił się w 2011 r. Został przyjęty do realizacji jednak dopiero w 2019 r. Stał się elementem rządowej Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku. Projekt w chwili obecnej nabiera kształtów. Trwa właśnie opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Umowa w tej sprawie została podpisana 6 lipca 2022 r.

Na razie A50 znajduje się w planach. Trwa opracowanie jej przebiegu

Co na obecnym etapie wiadomo o nowej autostradzie A50? Raczej niewiele. Będzie miała mniej więcej 100 km długości, a do tego po trzy pasy ruchu w każdym z kierunków. Takie przynajmniej są założenia GDDKiA. Jej ostateczny przebieg jest właśnie opracowywany. Choć niektóre z propozycji wzbudzają kontrowersje. Dla przykładu część mieszkańców gminy Wiązowna nie chce, aby A50 przebiegała przez Mazowiecki Park Krajobrazowy czy bezpośrednio Narodowego Centrum Badań Jądrowych. Bardzo realnym scenariuszem jest zatem przebieg zgodny z fragmentami DK 50. To oznaczałoby przebudowę już istniejącego szlaku i dostosowanie go do nowego standardu.

Kiedy A50 mogłaby zostać oddana do użytkowania? Znajduje się w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Pozostaje tylko pytanie, czy taka perspektywa czasowa jest wystarczająca na dopięcie wszystkich formalności, wskazanie finansowania i realizację.
Więcej o: