Zwykle komunikaty Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dotyczą konkretnych inwestycji, ale tym razem dostaliśmy bardzo ciekawe zestawienie aktualnych i zbliżających się inwestycji. W Polsce planuje się wydawanie na nowe drogi aż 20 miliardów rocznie. I to do 2030 roku. Możemy się więc spodziewać, że na mapie polskich dróg szybkiego ruchu będą zamazywane kolejne białe plamy. Jakie drogi będą priorytetem?
Od początku 2024 r. podpisaliśmy 25 umów, zdecydowanie więcej niż w całym 2023 r., a ich liczba jeszcze wzrośnie. Podpisane w tym roku umowy na realizacje to blisko 333 km nowych dróg o wartości ponad 12,4 mld zł. W 2023 r. na inwestycje wydaliśmy ok. 17 mld zł, a prognoza na ten rok to ok. 20 mld zł. W realizacji mamy ponad 1,6 tys. km nowych dróg. Te liczby mówią same za siebie
- komentuje GDDKiA. Nie powinno nikogo dziwić, że w ostatnim czasie jest aż tyle wieści z budów i planów budów kolejnych dróg. W przetargu znajduje się teraz 21 zadań na drogi o łącznej długości około 183 kilometrów, a realizowanych jest 122 zadań na prawie 103 kilometry autostrad i aż 1210 dróg ekspresowych.
Przetargów ma być znacznie więcej. GDDKiA czeka jednak na ukończenie prac przygotowawczych. Obecnie na tym etapie mamy ponad 3 tys. dróg, z czego blisko połowa to drogi ekspresowe. Dla części z nich Dyrekcja jest na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowych, rozpatrywania odwołań od nich lub uzupełniania dokumentacji, głównie o badania geologiczne.
Przede wszystkim nowe drogi ekspresowe. W kwestii autostrad będzie się działo mniej, ponieważ w większości są już ukończone. W planach jest zupełnie nowa autostrada A50, która ma być częścią planowanej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Będzie się jeszcze działo na wschodzie Polski i autostradzie A2. W realizacji znajduje się ponad 100 kilometrów A2 od Białej Podlaskiej do granicy. Aktualnie w Polsce mamy 1849,2 kilometrów autostrad. Plan zakłada, że docelowo ma być to około 2100 km.
Nacisk stawia się teraz na drogi ekspresowe. GDDKiA podaje, że w realizacji jest 1210 km dróg ekspresowych, a kolejne odcinki o łącznej długości ok. 1400 km są na etapie przygotowania. Wielu kierowców wyczekuje w końcu zakończenia prac na S7, która wciąż jest rozkopana na północy Warszawy i przy wjeździe do Krakowa. Bardzo dużo dzieje się także na S19, tzw. Via Carpatii, która jest kluczową inwestycją drogową dla wschodniej Polski. Z kolei na północy wszyscy bacznie obserwują prace na S6. Pozostałe priorytetowe eski to S1, S8, S17 i S61.
Rok 2024 ma być przełomowy dla drogi ekspresowej S3. Jeszcze w te wakacje ma zostać ukończony odcinek na Dolnym Śląsku, ponad 16 kilometrów na trasie Bolków - Kamienna Góra. Na tym odcinku wybudowano dwa dwunawowe tunele. Jeden ma 2,5 km i będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem i jednocześnie najdłuższym tunelem drążonym w skale w Polsce. W dalszej części 2024 r. planowane jest oddanie kolejnych dwóch odcinków o łącznej długości 33 km: Świnoujście – Dargobądz i Dargobądz – Troszyn w województwie. zachodniopomorskim.