Unia daje FEnIKS na S61. Miliony euro na kluczowy odcinek Via Baltica. Ma powód

Droga ekspresowa S61 to jedna z ważniejszych dróg na północy kraju. GDDKiA ma dobre informacje dla kierowców.

Droga ekspresowa S61 jest jedną z najbardziej strategicznych sieci dróg w Polsce. Ma znaczenie europejskie (stąd dofinansowanie unijne). Łączy się z drogą ekspresową S8 Wrocław - Warszawa - Białystok i tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. Docelowo nowa droga przejmie ruch tranzytowy pomiędzy Europą Zachodnią a krajami bałtyckimi. Ma mieć około 220 kilometrów długości, większość już skończono. Będzie przebiegać od granicy z Litwą przez trzy województwa: warmińsko-mazurskie, podlaskie i mazowieckie.

Droga S61 z kolejnym dofinansowaniem

Budowa drogi ekspresowej S61 pomiędzy węzłami Łomża Zachód i Kolno, otrzyma unijne dofinansowanie w wysokości blisko 245,9 mln zł. To już czwarta umowa o dofinansowanie ze środków UE w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) na inwestycje realizowane przez GDDKiA

- podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Drogowcy dostali pieniądze na odcinek pomiędzy węzłami Łomża Zachód i Kolno, o długości 12,92 km. Planowany całkowity koszt realizacji tego projektu wynosi ok. 448,1 mln zł, kwota wydatków kwalifikowalnych to ok. 289,3 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to 245,9 mln zł.  

Wiemy już, że w zbudowane zostaną  trzy węzły drogowe (Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ), obiekty inżynierskie (m.in. mosty, wiadukty, przepusty), a także drogi lokalne do obsługi przyległych terenów. Inwestycja obejmuje również budowę i przebudowę odcinków innych dróg poprzecznych (wojewódzkich, powiatowych, gminnych) krzyżujących się z budowaną drogą ekspresową. 

To część większego drogowego planu

Dlaczego Unia Europejska tak chętnie dofinansowuje budowę drogi S61? Powód jest prosty. To część TENT-T. Układ Transeuropejskiej Sieci Transportowej na terytorium państw członkowskich UE. Jakie zostały wyznaczone kierunki rozwojowe? Tych tak naprawdę jest kilka:

  • chodzi o rozwój odcinków transgranicznych,
  • uzupełnianie połączeń w ramach tzw. brakujących ogniw,
  • rozbudowie szlaków określanych mianem wąskich gardeł, tak aby zwiększyć przepustowość ruchu na kluczowych odcinkach,
  • budowę dróg w taki sposób, aby zapewnić dostępność i łączność wszystkich regionów Unii.

W przypadku S61 chodzi o korytarz Morze Północne – Bałtyk. Projekt zlokalizowany jest w woj. podlaskim, w powiatach: łomżyńskim oraz Miasta Łomża (miasta na prawach powiatu), na terenie gmin – Łomża, miasto Łomża oraz Piątnica. GDDKiA podaje, że odcinek S61 Łomża Zach. – węzeł Kolno będzie stanowił najdłuższy fragment obwodnicy Łomży. 

Zobacz wideo Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ COUPE - idealny na BIESZCZADZKIE drogi? [MATERIAŁ WYDAWCY MOTO.PL]
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.