Autostrada A2 w budowie. Te odcinki trasy są bliskie ukończenia na wschodzie kraju

Wschodnia Polska wciąż czeka na autostradę A2. Prace budowlane trwają aż na 7 odcinkach na Mazowszu i Lubelszczyźnie. Niestety tylko na dwóch fragmentach wykonawcy przekroczyli granicę 90 proc. zaawansowania rzeczowego prac. Oto najnowsze zdjęcia z placu budowy.

Autostrada A2 wciąż kończy się tuż przed miejscowością Kałuszyn na Mazowszu. Dalej w stronę Siedlec i Białej Podlaskiej trwają prace budowlane na siedmiu odcinkach. A co z połączeniem z granicą państwa? Do granicy brakuje bowiem ponad 32 km. Wiele wskazuje na to, że jeszcze długo pozostanie na etapie planowania.

Zobacz wideo

GDDKiA prowadzi obecnie prace nad dokumentacją projektową dla odcinka Biała Polska – granica państwa. Na stronie kontraktu wciąż widnieje informacja, że połączenie z przejściem granicznym zostanie zrealizowane w latach 2026-2028. Przy obecnych napiętych relacjach z Białorusią oraz inwazją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę trudno uwierzyć, że termin zostanie dotrzymany.

W realizacji znajdują się obecnie odcinki autostrady pomiędzy Kałuszynem a Białą Podlaską. Niestety tylko na dwóch zaawansowanie rzeczowe robót przekroczyło granicę 90 proc. Udało się na to odcinkach Siedlce Zachód – Siedlce Południe oraz Swory – Biała Podlaska. W przypadku pozostałych fragmentów "a-dwójki" jest już skromniej.

Zaawansowanie robót (projektowania) na budowie autostrady A2 na wschód od Warszawy

  • Kałuszyn-Groszki – 73,2 proc. (99,1 proc.)
  • Groszki-Siedlce Zach. – 62,3 proc. (95,2 proc.)
  • Siedlce Zach.-Siedlce Płd. – 90,9 proc. (99,8 proc.)
  • Siedlce Płd. – Malinowiec. 39,29 proc. (97,5 proc.)
  • w. Malinowiec – w. Łukowisko. 31,9 proc. (99 proc.)
  • w. Łukowisko – Swory. 13,51 proc. (99 proc.)
  • Swory – Biała Podlaska. 92,60 proc. (97 proc.)

Postęp prac najłatwiej śledzić na podstawie zdjęć lotniczych i naziemnych. Niemal wszędzie jest już widoczna nawierzchnia z warstwą ścieralną. Wyjątkiem jest końcówka odcinka Swory – Biała Podlaska. Pod koniec maja brakowało niewielkiej części autostrady tuż przed węzłem drogowym na 622 km trasy. Na zdjęciach lotniczych widać, że ruch był poprowadzony starym odcinkiem lokalnej drogi, a nie nowo wybudowanym wiaduktem. Na fotografiach naziemnych wykonanych w połowie czerwca, widać już uzupełniony fragment nawierzchni.

Autostrada A2. Węzeł Biała PodlaskaAutostrada A2. Węzeł Biała Podlaska GDDKiA

Autostrada A2. Węzeł Biała PodlaskaAutostrada A2. Węzeł Biała Podlaska GDDKiA

Autostrada A2. Węzeł Biała PodlaskaAutostrada A2. Węzeł Biała Podlaska GDDKiA

Na odcinku A2 Siedlce Zachód-Siedlce Południe nastąpiło sporo zmian. W połowie maja 2024 r. przywrócono ruch na nowo wybudowanym odcinku dawnej obwodnicy Siedlec wytyczonym wzdłuż nowej autostrady. W wielu miejscach zainstalowano elementy kluczowej infrastruktury. Są już ustawione ekrany akustyczne oraz oznakowanie. Łatwo o wrażenie, że trasa jest już na takim etapie, że można udostępnić ją kierowcom, by ominęli zatłoczoną krajową dwójkę w Opolu i Iganiach przed Siedlcami. Zgodnie z planem GDDKiA dwa mazowieckie odcinki powinny być udostępnione kierowcom jeszcze w tym roku. Wszystko po to, by ominąć zakorkowany Kałuszyn oraz zatłoczony wjazd do Siedlec od strony zachodniej.

A2 Siedlce Zachód-Siedlce PołudnieA2 Siedlce Zachód-Siedlce Południe GDDKiA

A2 Siedlce Zachód-Siedlce PołudnieA2 Siedlce Zachód-Siedlce Południe GDDKiA

A2 Siedlce Zachód-Siedlce PołudnieA2 Siedlce Zachód-Siedlce Południe GDDKiA

Budowa autostrady A2 jest dofinansowana z funduszy europejskich. W przypadku odcinka pomiędzy Mińskiem a Siedlcami szacowana wartość projektu sięga 637 mln. zł. Unijny wkład (środki z programu Funduszu Spójności — Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027) wynosi 274 mln. zł na podstawie umowy podpisanej pod koniec kwietnia 2024 r. Zgodnie z umową projekt będzie realizowany do grudnia 2024 r.

Czy autostrada A2 powinna być wybudowana do samej granicy państwa?
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.