Wielkimi krokami zbliża się Generalny Pomiar Ruchu w Polsce. GDDKiA szykuje skoordynowaną akcję monitorowania ruchu na wybranych drogach krajowych. Zgodnie z projektem o dość wymownej nazwie "Formuła GPR 2025" drogowcy zaplanowali nie tylko pomiary automatyczne (stacje ciągłych pomiarów ruchu SCPR), ale także monitoring przy użyciu nowoczesnych wideorejestratorów. W przypadku rejestracji wideo GDDKiA dopuszcza nawet analizę obrazu z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. A do czego przyda się AI? Kluczowym zadaniem będzie rozpoznawanie i klasyfikacja sylwetek samochodów i pojazdów. A jest ich sporo.
W badaniu uwzględnione zostaną różne kategorie pojazdów. Prócz samochodów osobowych wskazano na motocykle i rowery, ciągniki rolnicze czy autobusy. Na potrzeby analizy ruchu przygotowano nawet kilka kategorii dla największych pojazdów. Rozróżniono lekkie auta ciężarowe (dostawcze), pojazdy ciężarowe bez przyczep oraz ciężarówki z przyczepami lub naczepami.
W przyszłorocznej akcji sprawdzany będzie nie tylko średni dobowy ruch pojazdów (w skali całego roku). Drogowcy oczekują danych o różnicy w ruchu w dni robocze i niedziele. Na tym nie koniec. Na liście oczekiwań znalazły się także zestawienia z podziałem na określone pory dnia i nocy (dzienny, wieczorny i nocy) oraz pory roku (średni dobowy ruch letni).
Akcją generalnego pomiaru ruchu będą objęte tylko wybrane odcinki dróg w Polsce. W praktyce oznacza to trasy, na których odnotowano wzmożoną aktywność (pow. 3 i 6 tys. pojazdów na dobę). Uwzględniono również fragmenty dróg krajowych na których wcześniej nie prowadzono badań. Na listę trafią również te szlaki transportowe które nie są tak mocno wykorzystywane (ruch mniejszy lub równy 3 tys. pojazdów na dobę).