Dwie drogi ekspresowe w Polsce będą dłuższe. S16 wydłuży się niemal o 8,5 km. W przypadku S19 trzeba będzie doliczyć prawie 9,5 km. Kiedy? Niestety nie tak szybko. Trzeba się uzbroić w cierpliwość jeszcze przez kilka najbliższych lat. Oba nowe odcinki drogi będą budowane do 2028 r.(jeszcze dłużej poczekamy na S19 na południe od Białegostoku, gdyż trwa procedura odwoławcza). Zapewne wcześniej doczekamy się innych fragmentów drogi ekspresowej, które już znajdują się w realizacji. Od marca 2024 r. trwają prace nad S19 Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód (odcinek o długości 10,2 km). Drogowcy podpisali także umowę na S19 Czarna Białostocka - Białystok Północ (13 km).
Trwa już odliczanie do rozpoczęcia budów. GDDKiA podpisała z wykonawcami stosowne umowy. Do wybudowania przeznaczono planowane odcinki S16 Knyszyn - Krynice oraz S19 Białystok Północ - Dobrzyniewo. Obie zostaną wykonane w standardzie dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym. Po stronie wykonawcy znajduje się wybór rodzaju nawierzchni. Do wyboru asfalt lub beton.
Za budowę S16 Knyszyn - Krynice jest odpowiedzialne konsorcjum Mirbud - Kobylarnia. Firma zrealizuje inwestycję w systemie Projektu i buduj w okresie 39 miesięcy (do tego terminu nie wlicza się przerw zimowych). Jeśli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej zostanie wydane nie później niż w 2025 r. to prace budowlane powinny ruszyć w 2026 r.
Odcinek S19 Białystok Północ - Dobrzyniewo wybuduje zaś Unibep. W porównaniu z planowanym fragmentem S16 budowa ruszy wcześniej. Rozpoczęcie prac zaplanowano już na przyszły rok.