Aż pięć mostów do wymiany. Tyle zostanie wyburzonych (w ich miejsce powstaną nowe), by drogowcy mogli zmodernizować drogę krajową 28. Najstarszy z nich to przedwojenna konstrukcja oddana do użytku w 1939 r. To obiekt w Podłopieniu nad niewielkim potokiem Suchy Potok. Znamienne, że niewielki 1-przęsłowy most o długości nieco ponad 7 m już niedawno modernizowano, gdyż według badań z 2016 r. jego stan techniczny uznano za niedostateczny. W ramach postępowania z 2016 r. trzeba było m.in. wymienić nawierzchnię, wzmocnić przyczółki, podłoże i skarpy, a także odtworzyć ścianki oraz wykonać nową izolację i drenaż.
Zmodernizowany most zostanie wyburzony. Już za kilka lat rusza poważna przebudowa kilku odcinków DK 28. To jedna z bardziej malowniczych tras w Polsce i tzw. turystyczny kręgosłup Małopolski (tak przynajmniej określają ją twórcy oficjalnego portalu turystycznego województwa małopolskiego). Droga krajowa 28 zwana trasą karpacką to połączenie na linii wschód – zachód w Małopolsce. Łączy takie miasta jak m.in. Wadowice, Sucha Beskidzka, Rabka, Nowy Sącz, Krosno, Sanok czy Przemyśl. DK28 można dojechać aż do przejścia granicznego z Ukrainą w Medyce.
Malownicza trasa jest niestety dość obciążona. Według badań Generalnego Pomiaru Ruchu już w latach 2020-2021 każdego dnia przejeżdżało niemal 8 tys. pojazdów. Nietrudno zgadnąć, że obecnie może być jeszcze więcej (według danych Straży Granicznej w 2022 r. na przejściu w Medyce odprawiano średnio 11,6 tys. podróżnych na dobę, a rok później już 12,7 tys.).
Trudno się dziwić, że GDDKiA szykuje się do modernizacji kilku odcinków trasy. W kwietniu ogłoszono przetarg na przygotowanie dokumentacji dla rozbudowy odcinka między Kasiną Wielką a Limanową (ponad 21 km trasy). Jeszcze w tym roku drogowa dyrekcja ogłosi przetargi na kolejne odcinki.
Prace nad dokumentacją obejmą studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (a to podstawa do uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej) potrwają aż 89 miesięcy. Innymi słowy, w ciągu najbliższych 7 lat wykonawca nie tylko opracuje projekt, ale i uzyska decyzję ZRID, dzięki której można rozpocząć prace budowlane. Dla kierowców oznacza to tyle, że poczekają zapewne jeszcze ok. 9-10 lat na zmodernizowaną trasę.
W ramach modernizacji powstanie droga przygotowana do większych obciążeń (dawny unijny wymóg 11,5 t/oś), 89 przepustów, 30 skrzyżowań oraz ponad 500 zjazdów indywidualnych. W przypadku obiektów mostowych wykonawca wybuduje 5 nowych przepraw w miejsce istniejących. Wśród nich znalazła się także przedwojenna konstrukcja w Podłopieniu.