Trasa Karpacka przejdzie rewolucję. Przedwojenny most na DK 28 do wyburzenia

Losy przedwojennego mostu oraz pozostałych czterech są już przesądzone. Z mapy polskich dróg zniknie drogowa konstrukcja z 1939 r. GDDKiA rozpoczyna przygotowania do przebudowy drogi krajowej 28 na południu Polski.

Aż pięć mostów do wymiany. Tyle zostanie wyburzonych (w ich miejsce powstaną nowe), by drogowcy mogli zmodernizować drogę krajową 28. Najstarszy z nich to przedwojenna konstrukcja oddana do użytku w 1939 r. To obiekt w Podłopieniu nad niewielkim potokiem Suchy Potok. Znamienne, że niewielki 1-przęsłowy most o długości nieco ponad 7 m już niedawno modernizowano, gdyż według badań z 2016 r. jego stan techniczny uznano za niedostateczny.  W ramach postępowania z 2016 r. trzeba było m.in. wymienić nawierzchnię, wzmocnić przyczółki, podłoże i skarpy, a także odtworzyć ścianki oraz wykonać nową izolację i drenaż.

Most nad potokiem Suchy Potok - screen z dokumentacji przetargowej GDDKiA
Most nad potokiem Suchy Potok - screen z dokumentacji przetargowej GDDKiA GDDKiA
Zobacz wideo Jak bezpiecznie przewieziecie waszego czworonoga w aucie? Pokazujemy solidną klatkę Thule

Zmodernizowany most zostanie wyburzony. Już za kilka lat rusza poważna przebudowa kilku odcinków DK 28. To jedna z bardziej malowniczych tras w Polsce i tzw. turystyczny kręgosłup Małopolski (tak przynajmniej określają ją twórcy oficjalnego portalu turystycznego województwa małopolskiego). Droga krajowa 28 zwana trasą karpacką to połączenie na linii wschód – zachód w Małopolsce. Łączy takie miasta jak m.in. Wadowice, Sucha Beskidzka, Rabka, Nowy Sącz, Krosno, Sanok czy Przemyśl. DK28 można dojechać aż do przejścia granicznego z Ukrainą w Medyce.

DK 28 - droga krajowa
DK 28 - droga krajowa GDDKiA

Prosto do Medyki

Malownicza trasa jest niestety dość obciążona. Według badań Generalnego Pomiaru Ruchu już w latach 2020-2021 każdego dnia przejeżdżało niemal 8 tys. pojazdów. Nietrudno zgadnąć, że obecnie może być jeszcze więcej (według danych Straży Granicznej w 2022 r. na przejściu w Medyce odprawiano średnio 11,6 tys. podróżnych na dobę, a rok później już 12,7 tys.).

Trudno się dziwić, że GDDKiA szykuje się do modernizacji kilku odcinków trasy. W kwietniu ogłoszono przetarg na przygotowanie dokumentacji dla rozbudowy odcinka między Kasiną Wielką a Limanową (ponad 21 km trasy). Jeszcze w tym roku drogowa dyrekcja ogłosi przetargi na kolejne odcinki.

Przebudowa DK 28. Odcinki planowane do modernizacji

  • Kasina Wielka – Limanowa
  • Wadowice – Sucha Beskidzka
  • Białka – Skomielna Biała
  • Limanowa – Chełmiec
  • Skomielna Biała – Mszana Dolna (studium komunikacyjne województwa małopolskiego)

Prace nad dokumentacją obejmą studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (a to podstawa do uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej) potrwają aż 89 miesięcy. Innymi słowy, w ciągu najbliższych 7 lat wykonawca nie tylko opracuje projekt, ale i uzyska decyzję ZRID, dzięki której można rozpocząć prace budowlane. Dla kierowców oznacza to tyle, że poczekają zapewne jeszcze ok. 9-10 lat na zmodernizowaną trasę.

W ramach modernizacji powstanie droga przygotowana do większych obciążeń (dawny unijny wymóg 11,5 t/oś), 89 przepustów, 30 skrzyżowań oraz ponad 500 zjazdów indywidualnych. W przypadku obiektów mostowych wykonawca wybuduje 5 nowych przepraw w miejsce istniejących. Wśród nich znalazła się także przedwojenna konstrukcja w Podłopieniu.

Więcej o: