• Link został skopiowany

W końcu! Jest umowa na STEŚ dla S7. Mowa o odcinku Kraków - Myślenice

GDDKiA, po licznych zawirowaniach z umową na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla trasy S7 na odcinku Kraków - Myślenice, w końcu znalazła odpowiedniego wykonawcę. Zadania podejmie się firma IVIA. Jakie wyzwania czekają przedsiębiorstwo?
Droga S7
fot. GDDKiA

Na początku października zeszłego roku GDDKiA rozstrzygnęła przetarg na przygotowanie projektu przebiegu trasy S7 z Krakowa do Myślenic. Wygrała go firma Transprojekt Gdański. W związku z tym, że pozostali oferenci nie wnieśli odwołania do decyzji Dyrekcji, mogła ona szykować się do podpisania umowy z przyszłym wykonawcą. Okazało się jednak, że firma źle przeliczyła koszty w złożonej ofercie, przez co musiała zrezygnować z projektu. Przetarg został unieważniony, a przedsiębiorstwo straciło na rzecz budżetu państwa 180 tys. zł wpłaconego wadium.

Zobacz wideo

Po jakimś czasie GDDKiA rozpisało nowe postępowanie przetargowe, które wygrała firma IVIA. Na szczęście, do żadnych pomyłek z jej strony nie doszło - Dyrekcja właśnie podpisała z nią umowę opiewającą na nieco ponad 23 mln zł. W jej ramach katowicka spółka w ciągu sześciu najbliższych lat ma za zadanie opracować studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe i uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.

STEŚ dla trasy S7 na odcinku Kraków – Myślenice

Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) to dokument projektowy, w którym analizowane są możliwości poprowadzenia drogi na konkretnym terenie, z uwzględnieniem kwestii technicznych, kosztów i oddziaływania nowej trasy na środowisko. Jak tłumaczy GDDKiA zaproponowane w STEŚ warianty będą przedstawiały już precyzyjne przebiegi i lokalizację dla nowej trasy S7, która docelowo ma przebiegać pomiędzy autostradą A4 a funkcjonującą już za Myślenicami trasą S7.

Początek drogi zaplanowano między węzłami Kraków Południe a Kraków Bieżanów, jednak projektant będzie mógł zaproponować go też w innym miejscu. "Dopuszczamy poszukiwanie wariantów bardziej na zachód lub na wschód, o ile takie rozwiązanie będzie korzystne i racjonalne. [...] Wszystkie warianty muszą uwzględniać połączenie S7 z projektowaną Beskidzką Drogą Integracyjną S52" - stwierdzają drogowcy.

W ramach przygotowywania STEŚ będą organizowane spotkania informacyjne dla mieszkańców, którzy będą mogli przedstawić swoje pomysły, sugestie, wątpliwości i uwagi dotyczące nowej drogi.  "Liczymy na konstruktywne rozmowy z zainteresowanymi. Zdajemy sobie sprawę, że jest to inwestycja trudna i budząca duże emocje. Jednakże wszyscy zgadzają się co do tego, że ta inwestycja jest potrzebna - co potwierdzają strony zabierające głos w rozmowach na temat przebiegu nowego odcinka S7" - dodaje GDDKiA.

Trasa S7 od Bałtyku do Rabki-Zdroju 

Droga ekspresowa S7 biegnie przez pięć województw. W pomorskim, warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim jej budowa jest już zakończona. Kierowcy mają już do dyspozycji 275 km drogi ekspresowej od węzła Gdańsk Południe do Płońska. Aktualnie w woj. mazowieckim trwa budowa trzech odcinków: Siedlin – Załuski, Załuski – Modlin i Modlin – Czosnów o łącznej długości 34,7 km. W miniony czwartek, 16 listopada,  podpisano umowę na budowę kolejnych 9,2 km drogi pomiędzy Czosnowem i Kiełpinem. W przygotowaniu jest także druga część trasy z Czosnowa do stolicy, czyli odcinek Kiełpin - Warszawa (12,9 km).

W województwie małopolskim trwa budowa dwóch odcinków Miechów - Szczepanowice i Widoma - Kraków o łącznej długości 23,6 km. Po ich zakończeniu kierowcy będą mogli przejechać trasą S7 od Krakowa do granicy z województwem świętokrzyskim i dalej, do Warszawy. Co więcej, na południe od dawnej stolicy Polski kierowcy mogą korzystać z trasy S7 od Myślenic do Rabki-Zdroju o długości 32 km.

Odcinek Kraków – Myślenice to ostatni, brakujący fragment tej drogi. Jego przygotowanie usprawni oś transportową północ-południe województwa i zdecydowanie poprawi dostępność komunikacyjną południowej części regionu dla turystów. Pierwszych, wstępnych propozycji jej przebiegu możemy się spodziewać najwcześniej w 2025 roku. 

Więcej o: