Na drogami w Polsce nie brakuje stalowych konstrukcji. Zależnie od rodzaju jak i przeznaczenia to kratownice, bramownice, wysięgniki i wsporniki. Do czego służą? Wiele z nich to podstawa do mocowania znaków drogowych, kamer, tablic świetlnych oraz elementów infrastruktury służących do automatycznego poboru opłat. Zgodnie z obowiązującymi przepisami są malowane w kolorze szarym neutralnym (dopuszcza się także naturalną barwę pokryć cynkowych), by ograniczyć ryzyko odbijania światła i oślepiania kierowców.
Okazuje się, że nie wszystkie konstrukcje stalowe służą tylko do mocowania znaków czy osprzętu do monitoringu i pobierania opłat. Najbardziej charakterystyczne bramownice przypominające literę Y opracowano z myślą o tych, dla których droga staje się śmiertelną barierą. Innymi słowy, bramownice to forma nietypowego przejścia dla zwierząt.
Wyjątkowe konstrukcje zaprojektowano z myślą o nietoperzach. Według drogowców to bardzo mobilne zwierzęta, które w nocy przemieszczają się na żerowiska odległe nawet o kilkanaście kilometrów. Najczęściej wybierają trasy wzdłuż linii lasu i cieków wodnych oraz rowów, linii telefonicznych czy energetycznych. Stalowe konstrukcje postawiono w tych miejscach, w których zlokalizowano siedliska nietoperzy oraz ustalono ich trasy wiosennej i jesiennej migracji, oraz w kierunku żerowisk.
W jaki sposób bramownica wypełniona siatką (plecionka z drobnymi oczkami) pomaga zwierzętom podczas przelotu? Kluczowe stało się wymuszenie podwyższenia lotu, by ograniczyć ryzyko zderzenia nie tylko z pojazdami ciężarowymi czy autobusami, ale także niższymi pojazdami jak dostawcze i osobowe. Stąd specjalna siatka jest mocowana nie tylko w górnej części bramownicy, ale i u jej podstawy, by nietoperze nie wlatywały pod konstrukcję. Zależnie od lokalizacji rozpiętość całej konstrukcji sięga od 50 do 100 m.
Gdzie w Polsce można spotkać bramownice dla nietoperzy? Pierwsze konstrukcje zainstalowano na dwoma odcinkami dróg ekspresowych. To S3 między Szczecinem a Gorzowem oraz S8 Wieluń – Złoczew.