Kratownice i bramownice nad drogami w Polsce. Zadziwiające kto z nich korzysta

Od słupków i wysięgników po wielkie bramownice i kratownice. Nad polskimi drogami zainstalowano sporo elementów kluczowej infrastruktury. Wśród nich szczególnie wyróżnia się jedna konstrukcja przypominająca literę Y. Kto szczególnie z niej skorzysta? Odpowiedź jest dość zaskakująca.

Na drogami w Polsce nie brakuje stalowych konstrukcji. Zależnie od rodzaju jak i przeznaczenia to kratownice, bramownice, wysięgniki i wsporniki. Do czego służą? Wiele z nich to podstawa do mocowania znaków drogowych, kamer, tablic świetlnych oraz elementów infrastruktury służących do automatycznego poboru opłat. Zgodnie z obowiązującymi przepisami są malowane w kolorze szarym neutralnym (dopuszcza się także naturalną barwę pokryć cynkowych), by ograniczyć ryzyko odbijania światła i oślepiania kierowców.

Kratownice i bramownice nad polskimi drogami szybkiego ruchuKratownice i bramownice nad polskimi drogami szybkiego ruchu GDDKiA

Zobacz wideo

Okazuje się, że nie wszystkie konstrukcje stalowe służą tylko do mocowania znaków czy osprzętu do monitoringu i pobierania opłat. Najbardziej charakterystyczne bramownice przypominające literę Y opracowano z myślą o tych, dla których droga staje się śmiertelną barierą. Innymi słowy, bramownice to forma nietypowego przejścia dla zwierząt.

 

Kilkanaście kilometrów lotu

Wyjątkowe konstrukcje zaprojektowano z myślą o nietoperzach. Według drogowców to bardzo mobilne zwierzęta, które w nocy przemieszczają się na żerowiska odległe nawet o kilkanaście kilometrów. Najczęściej wybierają trasy wzdłuż linii lasu i cieków wodnych oraz rowów, linii telefonicznych czy energetycznych. Stalowe konstrukcje postawiono w tych miejscach, w których zlokalizowano siedliska nietoperzy oraz ustalono ich trasy wiosennej i jesiennej migracji, oraz w kierunku żerowisk.

W jaki sposób bramownica wypełniona siatką (plecionka z drobnymi oczkami) pomaga zwierzętom podczas przelotu? Kluczowe stało się wymuszenie podwyższenia lotu, by ograniczyć ryzyko zderzenia nie tylko z pojazdami ciężarowymi czy autobusami, ale także niższymi pojazdami jak dostawcze i osobowe. Stąd specjalna siatka jest mocowana nie tylko w górnej części bramownicy, ale i u jej podstawy, by nietoperze nie wlatywały pod konstrukcję. Zależnie od lokalizacji rozpiętość całej konstrukcji sięga od 50 do 100 m.

Gdzie w Polsce można spotkać bramownice dla nietoperzy? Pierwsze konstrukcje zainstalowano na dwoma odcinkami dróg ekspresowych. To S3 między Szczecinem a Gorzowem oraz S8 Wieluń – Złoczew.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.