Pisząc o podróżach z południa na północ Polski zwykle skupiamy się na autostradzie A1, która przebiega mniej więcej przez sam środek kraju oraz przesuniętej na wschód drodze ekspresowej S7. Po lewej stronie mapy Polski tak ważną rolę pełni droga ekspresowa S5. Docelowo ma mieć około 440 km, a już gotowych jest ok. 350 km.. Zaczyna się w Ostródzie, gdzie spotyka się z S7, a dojedzie aż do Wrocławia. S5 już połączyła Bydgoszcz, Poznań i Wrocław. Co będzie się na S5 działo teraz?
Planowo prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, zakończą się w 2028 r. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł. Koszt projektu i budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł. Przewidujemy, że zakończenie budowy nastąpi w roku 2032
- podaje GDDKiA w jednym z nowszych komunikatów. Daleka perspektywa, ale to tylko pokazuje, jak skomplikowane jest samo zaplanowanie przebiegu tak długiej trasy. Drogi szybkiego ruchu mają po kilka pasów (zwykle dwa plus awaryjny) i mnóstwo infrastruktury dookoła, a planowane są przez już zamieszkałe tereny. Dlatego często sama budowa wydaje się najprostszym elementem. Często to widać, że kiedy maszyny i ludzie wejdą na plac budowy, to droga rośnie w oczach.
Prace nad tym odcinkiem S5 trwają już od jesieni 2021 r., kiedy GDDKiA podpisała umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem.
Zadaniem zajmuje się konsorcjum firm TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. (lider) oraz TRAKT Sp. z o.o. Na jego ukończenie wykonawca ma jeszcze cztery lata i 33 miliony złotych. Konsorcjum już przeprowadzało spotkania z mieszkańcami gmin, gdzie informowano o nowej drodze ekspresowej oraz przedstawiano po kilka wariantów przebiegu drogi w każdym województwie. Spotkania cieszyły się dużym zainteresowaniem. Aktualnie podsumowano etap spotkań ze społeczeństwem i trwają prace projektowe związane z wdrożeniem modyfikacji rozwiązań wynikających z tych spotkań.
Do końca czwartego kwartału planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Do tej pory w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla obu województw wykonano:
Będzie to droga ekspresowa o dwóch jezdniach po dwa pasy ruchu (2x2). W sumie ma mieć 90 km, z czego około 40 km będzie przebiegać przez województwo kujawsko-pomorskie, a 50 km przez województwo warmińsko-mazurskie. - Droga rozpoczyna się od połączenia z obwodnicą Ostródy w rejonie miejscowości Wirwajdy (tu już otworzono pięciokilometrowy odcinek S5 Ornowo – Wirwajdy). Przechodzi przez granicę województw, pomiędzy miejscowościami Kisielice i Łasin, kończąc na autostradzie A1, w rejonie miejscowości Grudziądz - podaje Dyrekcja.
Na dokładny przebieg nowej trasy trzeba jeszcze poczekać. Dla odcinka przebiegającego przez Warmię i Mazury przewidziano na razie trzy warianty, a dla województwa kujawsko-pomorskiego analizowane są cztery. Po wielu pracach i konsultacjach w 2028 r. przebieg S5 będzie dokładnie wytyczony, a GDDKiA będzie mogła znaleźć wykonawcę, który rozpocznie prace w terenie. 90-kilometrowym odcinkiem S5 pojedziemy najwcześniej za osiem lat.