Gigantyczne plany na przebudowę A4. Prace mają objąć 460 km trasy

Autostrada A4 jest ukończona i w pełni przejezdna, ale z planów drogowców wynika, że niebawem prace ruszą tam od nowa i potrwają przez kolejne lata. Plan na modernizację najstarszej polskiej autostrady jest bardzo ambitny i ma objąć ponad 2/3 jej długości.

Autostrada A4 spina południe Polski i jest jedną z najważniejszych tras dla aglomeracji górnośląskiej, Wrocławia i Krakowa. Teraz to także jeden z głównych szlaków prowadzących z zachodu Europy na Ukrainę i element międzynarodowej trasy E40. Trudno się dziwić, że obciążenie zaledwie dwupasmowej drogi przerasta jej faktyczne możliwości. Z tego głównie względu modernizacja i poszerzenie autostrady A4 potraktowano priorytetowo. Blisko 460 km trasy z ok. 672 km ma być gruntownie przebudowane. Mowa o odcinku od Krzyżowa w woj. dolnośląskim do Tarnowa w woj. małopolskim. Projekt wpisano do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Żeby plan się udał, prace muszą ruszyć już w 2024 roku.

Prace nad poszerzeniem A4 w okolicach Wrocławia i Katowic

Prace nad niektórymi odcinkami faktycznie już trwają, choć są zwykle na etapie przygotowywania projektów. Jak informuje serwis conadrogach.pl aktualnie najbardziej zaawansowane prace dotyczą odcinków na Dolnym Śląsku. W opracowaniu jest dokumentacja projektowa dla odcinków autostrady A4: od Krzyżowej do Legnicy - od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód.

Zobacz wideo

W tym przypadku autostrada będzie poszerzana w obecnym śladzie - droga ma mieć w tym miejscu po trzy pasy ruchu w każdą stronę oraz pas awaryjny. Co ciekawe drugi alternatywny wariant zakładał, że autostrada A4 na tym odcinku zostanie wytyczona od nowa po zupełnie nowym śladzie.

Na tym nie koniec planowanych inwestycji, bo resort infrastruktury zapowiedział również rozbudowę A4-ki na kolejnym, 60 km odcinku od Katowic do granicy z woj. opolskim. Podpisany program inwestycji daje drogowcom zielone światło do ogłoszenia przetargu i rozpoczęcia prac projektowych.

Przebudowa odcinka A4 Katowice-Kraków i koniec z opłatami

Zmiany czekają też koncesyjny obecnie odcinek A4 Katowice - Kraków. Koncesja wygasa za nieco ponad trzy lata, a rząd nie planuje jej przedłużenia ani wyboru nowego koncesjonariusza. Od 2027 roku podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie i zarządzanie tą drogą ma być Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Już zapowiedziano też zbiórkę infrastruktury do poboru opłat.

Oprócz likwidacji opłat, odcinek ten zostanie też zmodernizowany. Nie będzie to łatwa inwestycja, bo każdego dnia porusza się tu od 41 do 75 tysięcy pojazdów. Poprawa przepustowości drogi to główne zadanie, jakie stawia sobie rząd po przejęciu autostrady. Wiadomo już, że przebudowa ruszy dopiero po wygaśnięciu koncesji, ale już teraz przygotowywane są plany.

Prace przygotowawcze do rozbudowy odcinka o długości 25,2 km między węzłem Murckowska a węzłem Byczyna zaplanowano na lata 2024-2028. Inwestycja obejmie dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady, przebudowę lub rozbudowę czterech węzłów drogowych: Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń, Byczyna.

Trzeci lub czwarty pas autostrady powstanie też na odcinku o długości 34,5 km między węzłem Byczyna i Balice. W ramach prac przygotowawczych na lata 2024-2029 zaplanowano opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy lub rozbudowy trzech węzłów drogowych: Balin, Chrzanów, Rudno. Przy okazji budowane i przebudowywane będą obiekty inżynierskie, MOP-y oraz okoliczne drogi lokalne.

Rozbudowa A4 wokół Krakowa

Prace ruszyły też nad projektem rozbudowy autostrady A4 na odcinku obwodnicy Krakowa, tj. od węzła Balice do ul. Kąpielowej w pobliżu węzła Kraków Południe. Ponadto prace nad odcinkiem od Krakowa do Tarnowa dostały zielone światło z Ministerstwa Infrastruktury. Jeszcze poprzedni Minister podpisał Program Inwestycji na opracowanie dokumentacji przebudowy wspomnianego fragmentu A4. GDDKiA planuje ogłosić przetarg na projekt już w 2024 roku.

Źródło: GDDKiA, conadrogach.pl

Więcej o: