Trasa S7 z FEnIKS. Aż 420 milionów zł na kluczowy odcinek koło Krakowa

Budowa odcinka S7 Widoma - Kraków pochłonie ponad miliard złotych. Dużą część tej kwoty pokryją środki unijne z programu FEnIKS.

Trudno o drogę, która interesuje bardziej polskich kierowców. S7 łączy północ kraju z południe, dosłownie Bałtyk z górami, przebiega przy Krakowie, Kielcach, Radomiu, Warszawie, Elblągu i Trójmieście. Przecina się także z kilkoma ważnymi drogami szybkiego ruchu, w dodatku jest bezpłatna. Nie może więc dziwić, że tak bardzo kierowcy praktycznie z całej Polski lubią o niej czytać, a każda informacja o nowym odcinku odbija się głośnym echem. Większość S7 jest już oddana kierowcom, ale wciąż czekamy na kilka kluczowych fragmentów. GDDKiA poinformowała o kolejnym odcinku.

Zobacz wideo

Ile kosztuje budowa drogi S7?

Budowa drogi ekspresowej S7 Widoma – Kraków (Kraków Nowa Huta) otrzyma unijne dofinansowanie w wysokości nieco ponad 420 mln zł. Podpisaliśmy drugą umowę o dofinansowanie ze środków UE w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS)

- czytamy w jednym z najnowszych komunikatów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wsparcie z FEnIKS będzie bardzo znaczące. Dyrekcja zaplanowała całkowity koszt realizacji tego odcinka na 1,04 miliarda złotych. Pierwsza faza ww. projektu została objęta dofinansowaniem ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020 (POIiŚ).

S7 Widoma - Kraków. Trzy pasy ruchu w Krakowie

Odcinek S7 Widoma - Kraków ma mieć w sumie 18,29 kilometrów i znacznie poprawi sytuację na północ od Krakowa. Wjazd do miasta z tej strony oznacza aktualnie korki i utrudnienia. To jedno z ostatnich wąskich gardeł na siódemce i kierowcy nie mogą się doczekać, kiedy w końcu zniknie. Wtedy trasa Warszawa - Kraków będzie szybka i przyjemna. Teraz trzeba się przygotować na trudności. GDDKiA podaje, że:

  • S7 na terenie Krakowa będzie drogą dwujezdniową z trzema pasami ruchu, pasem dzielącym oraz pasem awaryjnym.
  • Z kolei na terenie powiatu krakowskiego zaplanowano dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu, szeroki pas dzielący uwzględniający rezerwę pod trzeci pas ruchu oraz pas awaryjny.

Inwestycja zakłada także budowę czterech nowych węzłów: Łuczyce, Raciborowice, Kraków Grębałów oraz węzeł zespolony składający się z węzłów Kraków Mistrzejowice I i Kraków Mistrzejowice II.

Budowa drogi szybkiego ruchu to oczywiście znacznie poważniejsza inwestycja niż oddanie kierowcom samej trasy. Nie inaczej jest w tym przypadku. Drogowcy będą mieli pełne ręce roboty, ponieważ w planach jest budowa systemu odprowadzania wód deszczowych wraz z budową kanalizacji deszczowej, rowów przydrożnych oraz urządzeń podczyszczających wodę deszczową. Planuje się także budowę oświetlenia, przebudowę kolidujących sieci uzbrojenia terenu. Co więcej, zbudowane i rozbudowane będą elementy infrastruktury drogowej: chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe, zjazdy, wyjazdy i przejazdy awaryjne i inne.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.