Autostrada A18 jest krótka, bo mierzy 76,8 kilometra, ale jej sława przebija znacznie większe i ważniejsze szlaki. Droga nr 18 została zrealizowana w latach 30. przez władze III Rzeszy jako fragment autostrady Reichsautobahn mającej połączyć Berlin z Chociebużem i Wrocławiem oraz niemiecką częścią Górnego Śląska. Zasłynęła jednak nie ze względu na aż tak długą historię, a swoją konstrukcję... zbudowano ją z betonowych płyt, a ich łączenia doprowadzały kierowców do pasji. Do A18 przylgnęła łatka "najdłuższych schodów Europy". W końcu możemy je pożegnać.
Autostrada A18 jest w końcu w całości gotowa i oddana kierowcom. Niedawno zakończono prace związane przebudową jezdni południowej DK18 na całym odcinku od granicy państwa z Niemcami do węzła Golnice (woj. dolnośląskie), a w ten weekend kierowcy w końcu mogą pojechać ostatnim, ponad 20-kilometrowym odcinkiem autostrady.
Udostępnienie drogi do ruchu w całym zakresie tj., w przekroju 2 + 2 na odcinku od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice, wieńczy II etap budowy autostrady A18. Jego celem było dostosowanie starej i zdegradowanej jezdni południowej do parametrów autostradowych
- komentuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która ostatnio rozpieszczała kierowców dobrymi informacjami. Mamy nadzieję, że ten trend się utrzyma, a my będziemy mogli was informować o kolejnych postępach na placach budów oraz kolejnych oddanych odcinkach.
Na ponad kilometrowy odcinek autostrady A18 wykonawca, konsorcjum firm KOBYLARNIA, MIRBUD i BUDPOL, miał 260 milionów złotych. Głównym zadaniem była wymiana zdegradowanej nawierzchni jezdni i dostosowanie parametrów autostrady do aktualnych standardów. Teraz kierowcy jeżdżą po pełnoprawnej drodze szybkiego ruchu z dwoma pasami w każdą stronę. Nie ma mowy o podskakiwaniu czy schodach, a A18 ma być bardzo wytrzymałe.
GDDKiA przy okazji oficjalnego otwarcia ostatniego odcinka A18 podzieliła się z nami kilkoma ciekawostkami. Do budowy odcinka granica województw - Golnice zużyto 330 tysięcy ton betonu. 3200 ton stali wbudowano w konstrukcje mostowe, a dodatkowo blisko 200 tys. dybli i kotew drogowych w nawierzchnię. Pod obiekty mostowe wbito ponad 26 tysięcy mb pali prefabrykowanych oraz 38 dwunastometrowych pali wielkośrednicowych o średnicy 1,5 m każdy.
Dlaczego budowa dróg jest tak kosztowna? W tym przypadku 260 milionów złotych poszło nie tylko na same cztery pasy ruchu i pobocza. Taka inwestycja to zawsze ogromne wydarzenie dla całej okolicy. Na tym odcinku A18 zbudowano np. aż dziewięć konstrukcji mostowych:
Do tego trzeba dodać budowę dróg serwisowych, dojazdów, zjazdów, czasem przebudowę już istniejących dróg przy autostradzie... To właśnie dlatego czasem kierowcy irytują się, że jadą nowiutką drogą szybkiego ruchu z ograniczeniem do 80 km/h. Owszem, sama ekspresówka lub autostrada są wtedy gotowe, ale prace budowlane i wykończeniowe dzieją się dookoła.