Nowa autostrada w Polsce gotowa. Kierowcy wyśmiewali tę drogę. "Schody" to przeszłość

O ukończeniu autostrady A18 pisaliśmy pod koniec września. Jednak dopiero dosłownie chwilę temu nowy odcinek rzeczywiście oddano kierowcom. Oficjalnie możemy pożegnać "najdłuższe schody Europy".

Autostrada A18 jest krótka, bo mierzy 76,8 kilometra, ale jej sława przebija znacznie większe i ważniejsze szlaki. Droga nr 18 została zrealizowana w latach 30. przez władze III Rzeszy jako fragment autostrady Reichsautobahn mającej połączyć Berlin z Chociebużem i Wrocławiem oraz niemiecką częścią Górnego Śląska. Zasłynęła jednak nie ze względu na aż tak długą historię, a swoją konstrukcję... zbudowano ją z betonowych płyt, a ich łączenia doprowadzały kierowców do pasji. Do A18 przylgnęła łatka "najdłuższych schodów Europy". W końcu możemy je pożegnać.

Zobacz wideo Motocyklistka złamała zakaz skrętu w lewo i wpadła pod samochód

Autostrada A18 gotowa w całości

Autostrada A18 jest w końcu w całości gotowa i oddana kierowcom. Niedawno zakończono prace związane przebudową jezdni południowej DK18 na całym odcinku od granicy państwa z Niemcami do węzła Golnice (woj. dolnośląskie), a w ten weekend kierowcy w końcu mogą pojechać ostatnim, ponad 20-kilometrowym odcinkiem autostrady.

Udostępnienie drogi do ruchu w całym zakresie tj., w przekroju 2 + 2 na odcinku od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice, wieńczy II etap budowy autostrady A18. Jego celem było dostosowanie starej i zdegradowanej jezdni południowej do parametrów autostradowych

- komentuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która ostatnio rozpieszczała kierowców dobrymi informacjami. Mamy nadzieję, że ten trend się utrzyma, a my będziemy mogli was informować o kolejnych postępach na placach budów oraz kolejnych oddanych odcinkach.

Autostrada A18 - ciekawostki. 330 tysięcy ton betonu

Na ponad kilometrowy odcinek autostrady A18 wykonawca, konsorcjum firm KOBYLARNIA, MIRBUD i BUDPOL, miał 260 milionów złotych. Głównym zadaniem była wymiana zdegradowanej nawierzchni jezdni i dostosowanie parametrów autostrady do aktualnych standardów. Teraz kierowcy jeżdżą po pełnoprawnej drodze szybkiego ruchu z dwoma pasami w każdą stronę. Nie ma mowy o podskakiwaniu czy schodach, a A18 ma być bardzo wytrzymałe.

GDDKiA przy okazji oficjalnego otwarcia ostatniego odcinka A18 podzieliła się z nami kilkoma ciekawostkami. Do budowy odcinka granica województw - Golnice zużyto 330 tysięcy ton betonu. 3200 ton stali wbudowano w konstrukcje mostowe, a dodatkowo blisko 200 tys. dybli i kotew drogowych w nawierzchnię. Pod obiekty mostowe wbito ponad 26 tysięcy mb pali prefabrykowanych oraz 38 dwunastometrowych pali wielkośrednicowych o średnicy 1,5 m każdy. 

Autostrada A18 - co zrobiono? Droga to nie tylko kilometry asfaltu

Dlaczego budowa dróg jest tak kosztowna? W tym przypadku 260 milionów złotych poszło nie tylko na same cztery pasy ruchu i pobocza. Taka inwestycja to zawsze ogromne wydarzenie dla całej okolicy. Na tym odcinku A18 zbudowano np. aż dziewięć konstrukcji mostowych:

  • pięć górnych przejść dla dużych zwierząt - cztery o konstrukcji żelbetowego łuku złożonego z prefabrykowanych belek korytkowych i jeden z blachy falistej. Ten ostatni, z szerokością w świetle ponad 70 m, jest jednocześnie najszerszym z ekoduktów;
  • dwa wiadukty w ciągu autostrady i jeden nad drogą,
  • most w ciągu autostrady nad rzeką Kwisa.

Do tego trzeba dodać budowę dróg serwisowych, dojazdów, zjazdów, czasem przebudowę już istniejących dróg przy autostradzie... To właśnie dlatego czasem kierowcy irytują się, że jadą nowiutką drogą szybkiego ruchu z ograniczeniem do 80 km/h. Owszem, sama ekspresówka lub autostrada są wtedy gotowe, ale prace budowlane i wykończeniowe dzieją się dookoła.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.