Fragment trasy S8 o długości około 14 km będzie prowadzony nowym śladem przez tereny gmin Ząbkowice Śląskie i Bardo. Odcinek S8 będzie tylko w niewielkim stopniu korzystać ze starej trasy drogi krajowej nr 8, głównie krzyżując się z nią w kilku punktach, co jest dobrą wiadomością dla kierowców. W ramach nowej inwestycji zaplanowane są dwa węzły drogowe: Ząbkowice Śląskie Wschód połączonego z drogą wojewódzką nr 385 oraz Bardo, który połączy się z obecną DK8. Powstaną tu dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej oraz most nad linią kolejową.
Obecnie trwa podział realizacji 87 km drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem na sześć krótszych odcinków. Projekt obejmuje dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach oraz pasami awaryjnymi. W przyszłości można będzie rozbudować odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce a Łagiewniki Zachód o trzeci pas ruchu, korzystając z rezerwy w pasie dzielącym.
Przetarg na trzy odcinki od Kobierzyc do Łagiewnik (łącznie 33 km) ogłoszono 15 maja tego roku. Wybrano najkorzystniejsze oferty dla dwóch odcinków, a trzeci odcinek jest w fazie weryfikacji. Szczegóły dzisiejszego postępowania będą dostępne 16 października na platformie zakupowej, a przetarg na odcinek od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich (o długości 17,1 km) planowany jest jeszcze w tym roku. Odcinek z Barda do Kłodzka jest w fazie przygotowawczej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że wynik analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku będzie decydujący dla wyboru preferowanego wariantu. Po zakończeniu analiz zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Na całą trasę S8 na Dolnym Śląsku przyjdzie nam niestety jeszcze sporo poczekać. Zakończenie całej inwestycji (Wrocław - Kłodzko) i oddanie trasy kierowcom planowane jest w latach 2028-2033. Dobrą wiadomością jest to, że w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. uwzględniono budowę odcinka S8 na południe kraju - od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.