Droga S2 ma 34 km, OPP i jest prawie w całości w mieście. Planowana od lat 70'

O drodze ekspresowej S2 bardzo dużo pisało się w ostatnich latach. Dla mieszkańców Warszawy i osób, chcących przejechać przez stolicę. Nie jest długa, ale za to bardzo ważna.

Drogę ekspresową S2 planowano już w latach 70' i początkowo planowano ją jako część autostrady A2, ale koniec końców do sieci autostrad i dróg szybkiego ruchu dołączyła jako eska. Oficjalnie do planowanej siatki wpisano ją w 2007 roku. Dzisiaj to jedna z najważniejszych dróg w Warszawie i część Południowej Obwodnicy Warszawy. POW wyprowadziła ruch z miasta i pozwoliła znacznie sprawniej przebić się przez stolicę. Więcej ciekawostek o drogach w Polsce znajdziesz na stronie głównej gazeta.pl.

Zobacz wideo Kombajn na częstochowskim odcinku autostrady A1. Kierowca trafi przed sąd

Droga S2 - gdzie, ile km i kiedy oddano

Droga ekspresowa S2 to jedna z tych dróg szybkiego ruchu, które można nazwać lokalnymi. Stanowi oczywiście część większego szlaku, który łączy zachód ze wschodem kraju - autostrada A2 wpada do Warszawy, gdzie zamienia się w S2, a potem znowu zamienia się w A2 i biegnie docelowo do przejściach w Kukurykach. Zachodnia część A2 jest już gotowa, na wschód od Warszawy - gotowa jest część, ale trwają intensywne prace.

Sama droga ekspresowa S2 ma "tylko" 34 km i praktycznie cała leży na terenie miasta. Pierwszy odcinek po zachodniej stronie miasta Konotopa - Puławska oddano kierowcom jeszcze w 2013 roku. Dłużej trzeba było poczekać na ukończenie S2 między węzłami Puławska - Lubelska. Pod koniec 2020 r. można było przejechać 15-kilometrowy odcinek Warszawa Wilanów - Lubelska, a prawie dokładnie rok później - 4,6 km eski między węzłami Puławska - Warszawa Wilanów.

Droga ekspresowa S2, Południowa Obwodnicy Warszawy - co musieli wybudować drogowcy:

Do pierwszego odcinka S2, tego na zachodzie, wszyscy zdążyli się już przyzwyczaić. W końcu można nim jeździć już od 10 lat. Znacznie większe zainteresowanie budził drugi fragment, który powstawał dosłownie kilka lat temu i było na nim kilka imponujących inwestycji drogowych. W ramach realizacji POW na odcinku pomiędzy węzłem Puławska a węzłem Lubelska była m.in. budowa:

  1. drogi ekspresowej długości 18,5 km, posiadającej 2 jezdnie po 3 pasy ruchu
  2. tunelu pod Ursynowem
  3. mostu przez Wisłę
  4. estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym
  5. węzłów: „Ursynów Zachodni", „Ursynów Wschodni", „Przyczółkowa", „Wał Miedzeszyński", „Patriotów" oraz docelowo przewidziano dodatkowy węzeł „Czerniakowska Bis", który usytuowany będzie na odcinku pomiędzy węzłami „Przyczółkowa" i „Wał Miedzeszyński"
  6. urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego

Droga S2 to kluczowa część obwodnicy Warszawy. Policja bardzo dba tu o bezpieczeństwo

Odcinkowy pomiar prędkości na S2 działa w ponad dwukilometrowym tunelu pod Ursynowem. To ważna część Południowej Obwodnicy Warszawy, która znacznie usprawniła ruch. Nie trzeba już wjeżdżać do miasta i przebijać się przez zakorkowane ulice. Przed wjazdem do tunelu stoją wyraźne znaki, obwieszczające, że właśnie wjeżdżamy na fragment drogi ekspresowej objętej OPP. Ile można jechać w tunelu pod Warszawą?

W tunelu na S2 kierowcy muszą zdjąć nogę z gazu i to mocno. Pod Ursynowem zgodnie z przepisami można jechać 80 km/h. Większość już przyzwyczaiła się do niższego ograniczenia, ale odcinkowy pomiar prędkości wciąż pracuje pełną parą. W pierwszym półroczu 2023 r. OPP zarejestrował ponad 12 tysięcy wykroczeń. 

To nie jedyny odcinek S2 POW, gdzie kierowcy są skutecznie spowalniani przez służby. Na Moście Anny Jagiellonki można jechać 100 km/h. Szeroki most o wielu pasach zachęcał niektórych do znacznie szybszej jazdy. Policja jednak ukróciła te zabawy, posyłając tam wiele nieoznakowanych radiowozów Grupy Speed.

Most Anny Jagiellonki w Warszawie na południowej obwodnicy miasta. W oddali widoczne wieżowce w centrum
Most Anny Jagiellonki w Warszawie na południowej obwodnicy miasta. W oddali widoczne wieżowce w centrum Fot. Maciek Jaźwiecki / Agencja Wyborcza.pl

Południowa Obwodnica Warszawy S2 - są też kontrowersje

POW i S2 uwielbiają kierowcy, ale już niekoniecznie okoliczni mieszkańcy. Od samego początku narzekają na hałas, a pomiary wskazują, że mają racje - stąd zalecenie rozszerzenia istniejącej ochrony akustycznej.

Mieszkam tu od 1970 roku, a urodziłam się w gajówce na Roztoczu. Jestem dziecko lasu, a teraz rzucono mnie na autostradę. Chciałabym nie ogłuchnąć z powodu łomotu

- komentowała Iza Gozlińska, mieszkająca blisko węzła Patriotów (gdzie brakuje ok. 100 m odcinka ekranów akustycznych) w rozmowie z Wyborczą.pl. O uciążliwym hałasie wspominali także przedstawiciele samorządów (m.in. burmistrzowie Ursynowa i Wilanowa oraz radni). 

Bloki położone przy Południowej Obwodnicy Warszawy w Wilanowie.
Bloki położone przy Południowej Obwodnicy Warszawy w Wilanowie. Fot. Maciek Jaźwiecki / Agencja Wyborcza.pl / Fot. Maciek Jaźwiecki / Agencja Wyborcza.pl
Więcej o: