S19 na odcinku od węzła Babica do Jawornika, czyli część trasy Via Carpatia, ma 11,6 km. Powstanie tu droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku (oraz pasem awaryjnym). Powstanie tu również węzeł Żarnowa - Strzyżów oraz Miejsca Obsługi Podróżnych Jawornik. W ramach projektu powstaną również różne obiekty inżynierskie, w tym osiem estakad, z których największa będzie miała około 1,1 km długości i aż 80 metrowe filary.
W planach jest także budowa pięciu wiaduktów i czterech przejść dla zwierząt. Przewidziano także modernizację kolidujących dróg poprzecznych i infrastruktury technicznej, a także modyfikacje urządzeń melioracyjnych.
W ramach inwestycji powstanie tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. To efekt podziału na etapy budowy S19 między Babicą a Domaradzem. Po zbudowaniu drugiego odcinka drogi S19, tymczasowy łącznik zostanie wykorzystywany jako droga gminna, służąca m.in. służbom ratowniczym.
Teren, przez który przebiega odcinek S19 Babica - Jawornik, charakteryzuje się złożoną budową geologiczną, co stanowiło spore wyzwanie w fazie projektowania. W tym przypadku przeprowadzono szeroko zakrojone badania geologiczne i monitoring osuwisk. Ten etap jest już jednak zakończony, teraz przyszedł czas na realizację. Koszt zaprojektowania i budowy tego odcinka oszacowano na ponad 1 mld 253 mln złotych.
Zgodnie z podpisaną umową, prace projektowe i budowlane, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, mają zostać zakończone w ciągu 43 miesięcy. To oznacza, że trasa powinna być gotowa najpóźniej we wrześniu 2026 roku.
Droga ekspresowa S19 na odcinku Babica - Jawornik jest częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, mającego połączyć Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała długość około 700 km, przebiegając przez pięć województw. W województwie podkarpackim S19 ma długość około 169 km. Aktualnie trwa budowa jednocześnie kilku jej docinków, z czego są one w różnych fazach realizacji: