Zakopianka. Jest umowa za 150 mln zł na ważną przebudowę tuż pod Krakowem

Dobre wieści z Zakopianki. Podpisano umowę na przebudowę układu drogowego DK7 w Libertowie. Główne cele to poprawa bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości Zakopianki w sąsiedztwie Krakowa.

O drogach w Polsce piszemy regularnie też na stronie głównej gazeta.pl. O Zakopiance wspominamy bardzo często, ponieważ to jedna z najbardziej interesujących dróg w całym kraju. Ma około 100 kilometrów i łączy Kraków z Zakopanem. Pełni więc kluczową rolę dla każdego, kto chce się dostać w piękne polskie Tatry. W sezonie pokonanie tego wcale nie tak długiego odcinka to często droga przez mękę. Zakopianka jednak cały czas jest rozbudowywana, a sytuacja się poprawia z roku na rok. Właśnie ogłoszono kolejną inwestycję.

Zobacz wideo Dron łapał piratów na zakopiance. Wystarczyły dwie godziny nad przejściem dla pieszych

Umowa na przebudowę Zakopianki w Libertowie

Za przebudowę w Libertowie będzie odpowiedzialne Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie, a prace budowlane mają pochłonąć 150 milionów złotych. GDDKiA przypomina, że wykonawcę wybrano już wcześniej, ale jeden z pozostałych wykonawców odwołał się od tej decyzji do Krajowej Izby Odwoławczej.  W sierpniu jednak się z tego wycofał, a umowa mogła zostać podpisana.

Co ma zrobić teraz wykonawca? Zostanie zlikwidowane skrzyżowanie Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z DK7 będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo. Kierowcy nie muszą się jednak martwić - pod Zakopianką powstanie nowy tunel o długości 52 metrów. Pozwoli on na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego skrzyżowania ma zostać zbudowana kładka, która zastąpi przejście dla pieszych. Zostaną również zlikwidowane skręty w prawo z Zakopianki, w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7, a odcięte drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do Zakopianki.

Zakopianka. To jeszcze nie wszystko

GDDKiA podaje, że przebudowa powinna się zakończyć w połowie 2027 roku. Prace nie będą dotyczyć tylko DK7. Wykonawca ma poprawić i uzupełnić sieć dróg lokalnych, żeby kierowcy mogli wygodnie korzystać z nowego tunelu. Powstaną także nowe ronda, w sumie trzy kładki dla pieszych, ekrany akustyczne, ciąg pieszo-rowerowy i dwa przepusty na potoku Olszynka na drogach dojazdowych.  Głównym celem inwestycji są poprawa bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości Zakopianki w sąsiedztwie Krakowa.

Droga krajowa nr 7, czyli popularna „Zakopianka" na odcinku na południe od Krakowa wyczerpuje swoje możliwości techniczne. Liczba pojazdów stale się zwiększa i musimy nadążać za tę zmieniającą się rzeczywistością. Dlatego przystępujemy do prac, które zwiększą możliwości tej drogi

- powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. To nie są jedyne prace, jakie zaplanowano na Zakopiance w tej okolicy.

Węzeł Kraków Południe będzie rozbudowany

W tym samym komunikacie przypomina się, że trwają prace projektowe nad przygotowaniem koncepcji przebudowy i rozbudowy węzła Kraków Południe, który sąsiaduje z układem drogowym w Libertowie. Docelowo przepustowość węzła i DK7 od autostrady do granic Krakowa. Mają tam powstać estakady, które wyprowadzą ruch tranzytowy z miasta. Aktualnie GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.