Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid i Porsche Panamera GTS debiutują w ofercie niemieckiego producenta luksusowych samochodów. W Polsce ceny pierwszego z aut startują od 1 111 000 zł, a wersji Executive z powiększonym rozstawem od 1 166 000 zł. Na Panamerę GTS trzeba przygotować co najmniej 764 000 zł. Dostawy do klientów rozpoczną się jesienią 2024 roku.
Obie Panamery są napędzane udoskonalonym silnikiem V8 biturbo o pojemności czterech litrów. Z tej jednostki korzysta już Porsche Panamera Turbo E-Hybrid. Nowy wariant Turbo S E-Hybrid to najmocniejsza seryjna Panamera w dotychczasowej historii modelu. Motor benzynowy generuje moc 599 KM, a jednostka elektryczna zintegrowana z obudową i obwodem chłodzenia skrzyni PDK wytwarza moc 190 KM. W porównaniu do poprzednika moc systemowa została zwiększona o 102 KM i teraz wynosi 782 KM, a systemowy moment obrotowy wzrósł do 1000 Nm (o 150 Nm). Panamera Turbo S E-Hybrid przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,9 sekundy (o 0,5 s szybciej niż poprzednik) i rozwija prędkość maksymalną 325 km/h (+25 km/h). To właśnie w tym aucie ustanowiony został nowy rekord w oficjalnym rankingu najszybszych luksusowych limuzyn z napędem spalinowym i hybrydowym na północnej pętli toru Norburgring (przeczytasz o tym w linku zamieszczonym poniżej).
Panamera GTS z silnikiem V8 cechuje się mocą 500 KM, co oznacza podwyższenie mocy o 20 KM. Przekłada się to na jeszcze lepsze właściwości jezdne i dynamikę, a także na lepszą efektywność. Czterodrzwiowy samochód sportowy przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 s i rozwija prędkość maksymalną 302 km/h. Standardowy sportowy układ wydechowy został specjalnie opracowany, aby wygenerować mocny, emocjonujący krajobraz dźwiękowy.
Ośmiocylindrowy silnik został przygotowany do spełnienia rygorystycznych wymagań normy emisji Euro 7. Zmiana turbosprężarki typu twin-scroll na single-scroll skraca fazę nagrzewania katalizatorów. Dochodząca do 1000 stopni C temperatura spalin i związane z tym czystsze spalanie, a także zwiększenie średniego ciśnienia szczytowego w komorach spalania do 140 barów podnoszą efektywność napędu, szczególnie w wysoce dynamicznym zakresie obciążeń. Także 8-biegowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów Porsche (PDK) została zasadniczo przeprojektowana. Dzięki optymalizacji komponentów odpowiedzialnych za transfer siły napędowej oraz wyższej obciążalności cieplnej jest ona w stanie przenieść ogromny moment napędowy wariantu Turbo S E-Hybrid.
Nowa Panamera Turbo S E-Hybrid jest efektywna w jeździe. W porównaniu z poprzednią generacją hybrydowy układ napędowy zapewnia większy zasięg na napędzie elektrycznym i lepszą dynamikę, a to wszystko w połączeniu z szybszym ładowaniem. Wysokonapięciowy akumulator o pojemności 25,9 kWh brutto magazynuje o 45 proc. więcej energii niż ten stosowany wcześniej. W rezultacie najmocniejsza Panamera w trybie elektrycznym oferuje zasięg do 88 km (cykl WLTP EAER City). Efektywność podczas jazdy bez korzystania z jednostki spalinowej podnosi też zwiększona do 88 kW moc rekuperacji. Przy odpowiednim źródle zasilania pokładowa ładowarka prądu przemiennego (AC) o mocy 11 kW pozwala naładować akumulator od 0 do 100 proc. w ciągu około 2 godzin i 39 minut.
Panamera Turbo S E-Hybrid w standardzie otrzymuje zawieszenie Porsche Active Ride. To innowacyjne podwozie jest połączone z 400-woltowym układem wysokiego napięcia i dlatego można je zastosować tylko w wariantach z napędem E-Hybrid. Każdy amortyzator korzysta tu z elektrycznie sterowanej pompy hydraulicznej, która aktywnie wytwarza siły w kierunku odbicia lub ugięcia. W ten sposób zawieszenie niemal w pełni kompensuje ruchy nadwozia i podczas dynamicznych manewrów utrzymuje je w poziomej pozycji. Technologia ta umożliwia także realizację innowacyjnych funkcji, takich jak nadkompensacja przechyłów, i optymalizuje przyczepność poprzez odpowiednie dopasowanie rozkładu obciążenia kół. Wyposażenie obejmuje także wszystkie układy kontroli dynamiki jazdy, skrętną tylną oś, hamulce Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) z żółtymi zaciskami i tarczami hamulcowymi o średnicy 440 mm z przodu i 380 mm z tyłu oraz nagłośnienie Bose.
Panamera GTS oferuje dodatkowy ładunek sportowego charakteru i przyjemności z jazdy, a także wysoką użyteczność na co dzień. Auto wyróżnia się podwoziem skonfigurowanym pod kątem wysokich osiągów, ekskluzywnym pakietem SportDesign oraz sportowym wnętrzem. To wyjątkowo purystyczny i zwinny wariant sportowej limuzyny.
W wariancie GTS seryjnie montowane jest dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne z dwuzaworowymi amortyzatorami i PASM o szczególnie sportowej konfiguracji. W połączeniu ze zmniejszonym o 10 mm prześwitem oraz wzmocnionymi stabilizatorami zapewnia to zauważalnie bardziej bezpośrednią reakcje. Elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego PTV Plus odpowiada za optymalny rozkład momentu obrotowego pomiędzy kołami. Zabiegi te pozwoliły zwiększyć stabilność i zmniejszyć przechyły poprzeczne i wzdłużne w całym zakresie prędkości. Dodatkowy potencjał dynamiki nie wiąże się ze znaczącym ograniczeniem komfortu jazdy.
Za osiągi w istotnej mierze odpowiadają nowy pakiet aerodynamiczny Aerokit Carbon z elementami z włókna węglowego oraz specjalnie opracowane opony firmy Michelin o ultrawysokich osiągach (UHP). Aerokit obejmuje prowadnice powietrza, osłony progów oraz tylny dyfuzor wykonany z włókna węglowego i jest dostępny dla sportowych limuzyn Panamera Turbo E-Hybrid oraz Turbo S E-Hybrid. Optymalizuje on balans aerodynamiczny pod kątem jazdy po torze wyścigowym. Przedni spoiler całkowicie eliminuje unoszenie przedniej osi i w połączeniu z listwą Gurneya na adaptacyjnym 4-kierunkowym tylnym spojlerze pozwala wygenerować pożądaną siłę docisku.
Przy prędkości 200 km/h pakiet zwiększa docisk o 60 kg, umożliwiając osiąganie jeszcze wyższych prędkości w wymagających sekwencjach zakrętów. Przyczepność samochodu dodatkowo poprawiają opony Michelin Pilot Sport Cup 2 z oznaczeniem N0. Ogumienie o wymiarach 275/35 ZR 21 z przodu i 325/30 ZR 21 z tyłu zostało opracowane specjalnie dla Porsche Panamera, z myślą o dynamicznych sytuacjach drogowych. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.