• Link został skopiowany

Nowe Porsche Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid. Cena hybrydy od 1,1 mln zł

Porsche wprowadza na rynek dwie topowe wersje swojej sportowej limuzyny. Panamera GTS to model szczególnie ukierunkowany w stronę sportu i wysokich osiągów. Panamera Turbo S E-Hybrid to wersja łącząca komfort jazdy ze sportową charakterystyką. To właśnie w tym modelu ustanowiono nowy rekord w oficjalnym rankingu najszybszych luksusowych limuzyn z napędem spalinowym i hybrydowym na północnej pętli toru Norburgring.
Nowe Porsche Panamera GTS
Fot. Porsche

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid i Porsche Panamera GTS debiutują w ofercie niemieckiego producenta luksusowych samochodów. W Polsce ceny pierwszego z aut startują od 1 111 000 zł, a wersji Executive z powiększonym rozstawem od 1 166 000 zł. Na Panamerę GTS trzeba przygotować co najmniej 764 000 zł. Dostawy do klientów rozpoczną się jesienią 2024 roku.

Silnik 4.0 V8 w dwóch wariantach

Obie Panamery są napędzane udoskonalonym silnikiem V8 biturbo o pojemności czterech litrów. Z tej jednostki korzysta już Porsche Panamera Turbo E-Hybrid. Nowy wariant Turbo S E-Hybrid to najmocniejsza seryjna Panamera w dotychczasowej historii modelu. Motor benzynowy generuje moc 599 KM, a jednostka elektryczna zintegrowana z obudową i obwodem chłodzenia skrzyni PDK wytwarza moc 190 KM. W porównaniu do poprzednika moc systemowa została zwiększona o 102 KM i teraz wynosi 782 KM, a systemowy moment obrotowy wzrósł do 1000 Nm (o 150 Nm). Panamera Turbo S E-Hybrid przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,9 sekundy (o 0,5 s szybciej niż poprzednik) i rozwija prędkość maksymalną 325 km/h (+25 km/h). To właśnie w tym aucie ustanowiony został nowy rekord w oficjalnym rankingu najszybszych luksusowych limuzyn z napędem spalinowym i hybrydowym na północnej pętli toru Norburgring (przeczytasz o tym w linku zamieszczonym poniżej). 

Panamera GTS z silnikiem V8 cechuje się mocą 500 KM, co oznacza podwyższenie mocy o 20 KM. Przekłada się to na jeszcze lepsze właściwości jezdne i dynamikę, a także na lepszą efektywność. Czterodrzwiowy samochód sportowy przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 s i rozwija prędkość maksymalną 302 km/h. Standardowy sportowy układ wydechowy został specjalnie opracowany, aby wygenerować mocny, emocjonujący krajobraz dźwiękowy.

Motor V8 spełniający normy Euro 7

Ośmiocylindrowy silnik został przygotowany do spełnienia rygorystycznych wymagań normy emisji Euro 7. Zmiana turbosprężarki typu twin-scroll na single-scroll skraca fazę nagrzewania katalizatorów. Dochodząca do 1000 stopni C temperatura spalin i związane z tym czystsze spalanie, a także zwiększenie średniego ciśnienia szczytowego w komorach spalania do 140 barów podnoszą efektywność napędu, szczególnie w wysoce dynamicznym zakresie obciążeń. Także 8-biegowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów Porsche (PDK) została zasadniczo przeprojektowana. Dzięki optymalizacji komponentów odpowiedzialnych za transfer siły napędowej oraz wyższej obciążalności cieplnej jest ona w stanie przenieść ogromny moment napędowy wariantu Turbo S E-Hybrid.

W hybrydzie zasięg na prądzie do 88 kilometrów

Nowa Panamera Turbo S E-Hybrid jest efektywna w jeździe. W porównaniu z poprzednią generacją hybrydowy układ napędowy zapewnia większy zasięg na napędzie elektrycznym i lepszą dynamikę, a to wszystko w połączeniu z szybszym ładowaniem. Wysokonapięciowy akumulator o pojemności 25,9 kWh brutto magazynuje o 45 proc. więcej energii niż ten stosowany wcześniej. W rezultacie najmocniejsza Panamera w trybie elektrycznym oferuje zasięg do 88 km (cykl WLTP EAER City). Efektywność podczas jazdy bez korzystania z jednostki spalinowej podnosi też zwiększona do 88 kW moc rekuperacji. Przy odpowiednim źródle zasilania pokładowa ładowarka prądu przemiennego (AC) o mocy 11 kW pozwala naładować akumulator od 0 do 100 proc. w ciągu około 2 godzin i 39 minut.

Panamera Turbo S E-Hybrid w standardzie otrzymuje zawieszenie Porsche Active Ride. To innowacyjne podwozie jest połączone z 400-woltowym układem wysokiego napięcia i dlatego można je zastosować tylko w wariantach z napędem E-Hybrid. Każdy amortyzator korzysta tu z elektrycznie sterowanej pompy hydraulicznej, która aktywnie wytwarza siły w kierunku odbicia lub ugięcia. W ten sposób zawieszenie niemal w pełni kompensuje ruchy nadwozia i podczas dynamicznych manewrów utrzymuje je w poziomej pozycji. Technologia ta umożliwia także realizację innowacyjnych funkcji, takich jak nadkompensacja przechyłów, i optymalizuje przyczepność poprzez odpowiednie dopasowanie rozkładu obciążenia kół. Wyposażenie obejmuje także wszystkie układy kontroli dynamiki jazdy, skrętną tylną oś, hamulce Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) z żółtymi zaciskami i tarczami hamulcowymi o średnicy 440 mm z przodu i 380 mm z tyłu oraz nagłośnienie Bose.

2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Fot. Porsche

GTS to najzwinniejsza Panamera

Panamera GTS oferuje dodatkowy ładunek sportowego charakteru i przyjemności z jazdy, a także wysoką użyteczność na co dzień. Auto wyróżnia się podwoziem skonfigurowanym pod kątem wysokich osiągów, ekskluzywnym pakietem SportDesign oraz sportowym wnętrzem. To wyjątkowo purystyczny i zwinny wariant sportowej limuzyny.

W wariancie GTS seryjnie montowane jest dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne z dwuzaworowymi amortyzatorami i PASM o szczególnie sportowej konfiguracji. W połączeniu ze zmniejszonym o 10 mm prześwitem oraz wzmocnionymi stabilizatorami zapewnia to zauważalnie bardziej bezpośrednią reakcje. Elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego PTV Plus odpowiada za optymalny rozkład momentu obrotowego pomiędzy kołami. Zabiegi te pozwoliły zwiększyć stabilność i zmniejszyć przechyły poprzeczne i wzdłużne w całym zakresie prędkości. Dodatkowy potencjał dynamiki nie wiąże się ze znaczącym ograniczeniem komfortu jazdy. 

2024 Porsche Panamera GTS
2024 Porsche Panamera GTS Fot. Porsche

Pakiet Aerokit Carbon dla wariantów Turbo

Za osiągi w istotnej mierze odpowiadają nowy pakiet aerodynamiczny Aerokit Carbon z elementami z włókna węglowego oraz specjalnie opracowane opony firmy Michelin o ultrawysokich osiągach (UHP). Aerokit obejmuje prowadnice powietrza, osłony progów oraz tylny dyfuzor wykonany z włókna węglowego i jest dostępny dla sportowych limuzyn Panamera Turbo E-Hybrid oraz Turbo S E-Hybrid. Optymalizuje on balans aerodynamiczny pod kątem jazdy po torze wyścigowym. Przedni spoiler całkowicie eliminuje unoszenie przedniej osi i w połączeniu z listwą Gurneya na adaptacyjnym 4-kierunkowym tylnym spojlerze pozwala wygenerować pożądaną siłę docisku.

Przy prędkości 200 km/h pakiet zwiększa docisk o 60 kg, umożliwiając osiąganie jeszcze wyższych prędkości w wymagających sekwencjach zakrętów. Przyczepność samochodu dodatkowo poprawiają opony Michelin Pilot Sport Cup 2 z oznaczeniem N0. Ogumienie o wymiarach 275/35 ZR 21 z przodu i 325/30 ZR 21 z tyłu zostało opracowane specjalnie dla Porsche Panamera, z myślą o dynamicznych sytuacjach drogowych. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.

Zobacz wideo
Więcej o: