Audi znów to zrobiło i ma rekord! Model RS 3 pokonał BMW M2 na torze Nurburgring

Odmłodzona wersja Audi RS 3 Limousine ustanowiła nowy rekord okrążenia północnej pętli toru Nurburgring wśród samochodów kompaktowych. Auto w wersji przedprodukcyjnej osiągnęło wynik lepszy o ponad 5 sekund od poprzedniego rekordowego czasu ustanowionego przez BMW M2 Coupe, które pobiło wcześniejszą wersję RS 3.

Zmodyfikowane Audi RS 3, które oficjalnie zostanie zaprezentowane w wersji sedan i hatchback 20 sierpnia 2024 roku, wyjechało w wersji przedprodukcyjnej na słynny tor Nurburgring. Frank Stippler za kierownicą udoskonalonego kompaktowego sedana, ustanowił nowy rekord okrążenia na północnej pętli. Kierowca wyścigowy i rozwojowy Audi Sport uzyskał imponujący czas 7:33,123 min, bijając aktualny najszybszy czas okrążenia wśród aut tej klasy o ponad 5 sekund. Dla przypomnienia, w 2023 roku BMW M2 Coupe prowadzone przez Jorga Weidingera pokonało północną pętlę w czasie 7:38,71 min wyrywając o blisko 2 sekundy rekord należący do Audi RS3 sprzed liftingu.

Zmiany w Audi RS 3

Rekordowy czas to między innymi zasługa zoptymalizowanego zachowania na zakrętach. W rezultacie poprawione Audi RS 3 mogło wykazać się swoją zwinnością jeszcze wcześniej i w bardziej kontrolowany sposób.

Wyjątkowa dynamika jazdy jest zapewniona przez w pełni zmienny rozdział siły napędowej pomiędzy tylnymi kołami oraz elektroniczną kontrolą stabilizacji, selektywną kontrolę momentu obrotowego kół (wektorowanie momentu hamującego) i opcjonalne amortyzatory adaptacyjnego zawieszenia sportowego RS. Udoskonalony algorytm sprawia, że modułowy kontroler dynamiki samochodu z jeszcze większą czułością łączy teraz dane ze wszystkich komponentów istotnych dla dynamiki poprzecznej.

To był klucz do naszego sukcesu. Dzięki precyzyjnej konfiguracji, obejmującej wektorowanie momentu hamującego, nowe RS 3 jeszcze chętniej wchodzi w zakręty. Pozwala to na wcześniejsze i lepsze ustawienie samochodu pod kątem wyjścia z łuku. Efektem jest mniejszy kąt skrętu wymagany od wierzchołka do wyjścia z zakrętu, co prowadzi do mniejszego tarcia i umożliwia wcześniejsze przyspieszenie oraz uzyskanie większego pędu i wyższej prędkości przed kolejną prostą

- wyjaśnia kierowca Frank Stippler.

 

Pod maską niezmiennie 5-cylindrowy silnik

Moc w dalszym ciągu zapewnia 5-cylindrowy silnik benzynowy 2.5 TFSI z turbodoładowaniem, który w odmianie po liftingu tam samo wytwarza moc 400 KM i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jak informuje w komunikacie prasowym producent, w połączeniu z oponami Pirelli P Zero Trofeo R typu semislick, 19-calowym ceramicznym układem hamulcowym, sportowym zawieszeniem RS z adaptacyjną kontrolą tłumienia oraz zoptymalizowanym zestrojeniem podwozia, jednostka 2.5 TFSI może teraz jeszcze sprawniej napędzać RS 3 w zakrętach.

Kiedy klienci mogą się spodziewać auta w sprzedaży? Udoskonalone Audi RS 3 będzie można zamawiać od końca sierpnia bieżącego roku. U dealerów samochody zaparkują natomiast w październiku. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.