Audi A3 jest atrakcyjniejsze. Szczególnie w wersji S3 potrafiącej znacznie więcej

Obecne na rynku od 2020 roku Audi A3 generacji 8Y przeszło lifting. Kompakt nabrał więcej sportowego charakteru, ma bogatsze wyposażenie i dodatkowe funkcje cyfrowe. Ale to nie wszystko. Modyfikacje zastosowane w układzie napędowym oraz jezdnym wersji S3 sprawiły, że ten zadziorny model stał się jeszcze bardziej emocjonujący i atrakcyjny.

Audi A3 i Audi S3 to dobrze znane i lubiane modele samochodów. Debiutujące w 1996 roku A3 było prekursorem kompaktowej klasy premium. Sportowe S3 wyróżniające się od samego początku standardowo montowanym napędem na cztery koła i osiągami, dołączyło do gamy w 1999 roku i pozostaje w niej do dnia dzisiejszego obok A3, tyle że pod postacią już czwartej generacji. A3/S3 obecnie występujące jako 5-drzwiowy Sportback lub 4-drzwiowe Limousine, zostały poddane liftingowi w marcu 2024 r. Pod koniec kwietnia miałem okazję przyjrzeć się na żywo zmianom wprowadzonym w serii A3, a także sprawdzić, jak jeżdżą odmłodzone bestsellery czterech pierścieni. A3-ką przejechałem około 250 kilometrów (trasa szybkiego ruchu i jazda po mieście), a z możliwościami udoskonalonego modelu S3 zapoznałem się na Torze Łódź. Ta odmiana jeździ trochę inaczej i zbliżyła się do topowego RS3.

Audi S3 Limousine po liftingu testowane na Torze ŁódźAudi S3 Limousine po liftingu testowane na Torze Łódź Fot. Rafał Mądry

Po tym rozpoznasz Audi A3/S3 po liftingu

A3 i S3 przeszły lifting w typowym niemieckim stylu. Poprawki wizualne są nieznaczne, więc osoby nie będące fanami marki Audi będą potrzebować jasnego wskazania obszarów, w których dokonano zmian. Przede wszystkim teraz inaczej wygląda sześciokąty grill Singleframe - jest spłaszczony i poszerzony oraz pozbawiony ramki. Wypełnienie grilla ma nowy wzór i nosi wypłaszczone firmowe logo pierścieni, które teraz częściowo wcina się w zderzak. Natomiast w zderzaku pojawiły się bardziej kanciaste boczne wloty powietrza łączące się z przednim spojlerem.

Zderzak z tyłu także ma odmienny wygląd przez bardziej wyrazisty dyfuzor. Te elementy stylistyczne są szczególnie efektowne w połączeniu z linią wyposażenia S line - wtedy w A3 zderzaki wyglądają dokładnie tak samo, jak w sportowym modelu S3. O ile w A3 z tyłu nie dopatrzymy się końcówki układu wydechowego, tak S3 ma już tradycyjne okrągłe dwururki rozstawione po obu stronach zderzaka. Wydobywający się z nich pomruk jest niestety przygaszony. Nieco pełniejsze brzmienie, ale dalekie od tego, co do niedawna oferowały hothatche, zapewnia opcjonalny sportowy układ wydechowy marki Akrapovic, wyposażony w tytanowy tłumik (kosztuje 21 tys. zł). Uzupełnieniem całości w odmłodzonych A3/S3 są nowe wzory obręczy kół wykonanych z lekkich stopów oraz nowe kolory nadwozia (metalizowane zielony District i czerwony Progressive lub matowy szary Daytona).

Audi A3 Sportback 35 TDI 150 KM S tronic - lifting 2024Audi A3 Sportback 35 TDI 150 KM S tronic - lifting 2024 Fot. Rafał Mądry

Oznaczeń na nadwoziu już nie znajdziesz

W całej serii A3 jedynym oznaczeniem sugerującym o zastosowanej linii stylizacyjnej S line jest teraz lakierowany na czerwono symbol rombu, umieszczony na klapie kufra przy nazwie modelu. Co z innymi oznaczeniami, takimi jak numery mówiące o wersji silnika lub z plakietkami "quattro"? Tych emblematów już nie znajdziemy. Dociekliwi informację o tym, czy patrzą na A3 z motorem TFSI lub TDI, znajdą jedynie na słupkach drzwi, ale o wersji mocy motoru już się nie dowiedzą.

Do wyboru cztery sygnatury świateł do jazdy dziennej

Zdecydowanie inaczej prezentuje się oświetlenie auta. Reflektory LED i LED Matrix tworzą cyfrowe światła do jazdy dziennej, wykorzystując 24-pikselowe elementy rozmieszczone w trzech rzędach w górnej części obudowy. Poprzez MMI można teraz wybierać spośród maksymalnie czterech różnych cyfrowych sygnatur – po raz pierwszy w modelach z serii A3. Dotyczy to także scenariuszy oświetlenia powitalnego i pożegnalnego, zaprojektowanych indywidualnie dla każdej sygnatury. Oświetlenie tylne oczywiście również wykorzystuje technologię LED-ową.

Audi A3 Limousine S line & Audi S3 LimousineAudi A3 Limousine S line & Audi S3 Limousine Fot. Rafał Mądry

Poprawione wykończenie i zachowana intuicyjność obsługi

Seria A3 8Y potrafiła rozczarowywać poziomem wykończenia. Wraz z liftingiem w niektórych obszarach kabiny zastosowano lepsze materiały i można odnieść wrażenie, że jakość stała się porównywalna z tym co prezentowało poprzednie A3 8V. Miękkich tworzyw jest więcej, jakość spasowania uległa poprawie, a możliwości personalizacji urosły. Otoczenie kabiny jest ogólnie przyjemne w odbiorze, głównie ze względu na ładny w mojej opinii rysunek deski rozdzielczej oraz intuicyjne rozmieszczenie elementów sterujących. Wciąż można liczyć na szereg poręcznych przycisków oraz łatwą obsługę funkcji auta i multimediów zgrupowanych w urządzeniu osadzonym w centrum konsoli, którego ekran świetnie reaguje na dotyk.

Najważniejszą zmianą jest nowe wzornictwo dźwigni przekładni biegów S tronic (niestety, otoczonej powierzchnią piano black ekspresowo rysującą się i łapiącą kurz). Zmieniły się też dekory na kratkach wentylacyjnych oraz ozdobne wstawki w wykończeniu otoczenia. Delikatnie przeprojektowany został także tunel środkowy. Oprócz dwóch wygodnych uchwytów na pojemniki z napojami podłokietnik w podstawie dysponuje możliwością regulacji długości i kąta pochylenia. Linię S3 wyróżniają we wnętrzu standardowe sportowe fotele, które w A3 są opcjonalne, czy kontrastowe przeszycia elementów tapicerki.

Wnętrze Audi A3 po liftingu 2024Wnętrze Audi A3 po liftingu 2024 Fot. Rafał Mądry

Rozbudowane nastrojowe oświetlenie i system nagłośnienia Sonos

Standardowe oświetlenie wnętrza swoim zasięgiem obejmuje akcenty na drzwiach i przestrzeń na nogi. Opcjonalnie dostępne są dodatkowe elementy oświetleniowe oraz konturowe oświetlenie panelu przełączników i osłon progów, które po modernizacji serii A3 jest przeprowadzone wokół konsoli środkowej. Podświetlane są także standardowe uchwyty na pojemniki z napojem.

Efektowną nowość stanowią podświetlane od spodu elementy paneli przednich drzwi. Paleta zawiera 30 różnych barw światła nastrojowego. W dolnej części drzwi znajdują się duże głośniki nowego systemu nagłośnienia Sonos. Niestety, podczas pierwszych jazd testowych odniosłem wrażenie, że nie jest to poziom stosowanego wcześniej topowego audio sygnowanego przez markę Bang & Olufsen.

Wnętrze Audi A3 po liftingu 2024Wnętrze Audi A3 po liftingu 2024 Fot. Rafał Mądry

Wnętrze Audi A3 po liftingu 2024Wnętrze Audi A3 po liftingu 2024 Fot. Rafał Mądry

Lepsze wyposażenie standardowe

W Audi A3 standardowe wyposażenie obejmuje teraz cyfrowe radio DAB+ i dotykowy wyświetlacz o przekątnej 10,1", cyfrowe wskaźniki Audi virtual cockpit oraz indukcyjną ładowarkę smartfona. Oprócz dwóch portów ładowania USB-C w konsoli środkowej z przodu seryjna specyfikacja zawiera dwa dodatkowe porty z tyłu. W zakresie bezpieczeństwa standard obejmuje system Audi pre sense front, funkcję unikania kolizji, asystenta skrętu oraz ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu.

Wśród opcjonalnych funkcji jest nawigacja MMI plus wraz z pełną gamą usług łączności z poziomu centralnego wyświetlacza. Wybrane aplikacje są instalowane w systemie informacyjno-rozrywkowym bez konieczności sięgania po smartfon. Użytkownicy mogą także wchodzić w interakcję ze swoimi aplikacjami za pomocą poleceń głosowych.

Nowe funkcje odblokowywane na żądanie

Do licznych usług z zakresu łączności wprowadzono możliwość wyboru na żądanie nowych funkcji w aucie z poziomu sklepu z aplikacjami. Już po zakupie samochodu za pośrednictwem aplikacji myAudi, drogą internetową, można dodać do pięciu indywidualnych funkcji z zakresu informacji i rozrywki oraz komfortu. Oprócz nawigacji MMI plus z usługami łączności Audi connect model A3 po liftingu można wyposażyć w interfejs smartfona, który integruje z systemem MMI smartfony na iOS-ie i Androidzie za pośrednictwem Apple CarPlay lub Android Auto. Inne funkcje obejmują adaptacyjny tempomat, asystenta świateł drogowych oraz możliwość rozszerzenia standardowego systemu klimatyzacji o klimatyzację dwustrefową. Wszystkie funkcje można zarezerwować na 1 miesiąc, 6 miesięcy, rok, 3 lata lub na stałe.

Wnętrze Audi S3 Limousine po liftinguWnętrze Audi S3 Limousine po liftingu Fot. Rafał Mądry

1.5 TFSI S tronic będzie optymalnym wyborem

Oferta odmłodzonego Audi A3 obejmuje kilka układów napędowych do wyboru. Podstawowy wariant 30 TFSI dotyczy silnika benzynowego 1.5 l o mocy 116 KM łączonego z manualną skrzynią 6-biegową lub automatyczną 7-biegową S tronic. Alternatywą dla tej jednostki jest wysokoprężny motor 30 TDI (silnik 2-litrowy) o takiej samej mocy 116 KM łączony tylko ze skrzynią manualną. Mocniejszy 150-konny diesel 35 TDI współpracuje natomiast wyłącznie z 7-biegową skrzynią S tronic.

Jest jeszcze jeden wariant oparty na silniku benzynowym 1.5 TFSI - to 35 TFSI o mocy 150 KM i 250 Nm, który moim zdaniem może okazać się najbardziej optymalnym wyborem. Motor ten jest tak zwaną miękką hybrydą, bowiem został uzbrojony w system odłączania połowy cylindrów i wykorzystuje 48-woltowy rozrusznik zintegrowany z alternatorem i 48-woltowy akumulator litowo-jonowy. Podczas pierwszego spotkania z A3 po liftingu jeździłem właśnie takim wariantem zawierającym w specyfikacji skrzynię automatyczną S tronic. 35 TFSI przypadło mi do gustu i szukając Audi A3 z myślą o jeździe głównie miejskiej, zdecydowanie wybrałbym ten benzynowy silnik zamiast 150-konnego diesla.

Czterocylindrowy silnik zapewnia wystarczającą dynamikę, a auto sprawia wrażenie bardzo zwartego, niemalże szytego na miarę kierowcy. W praktyce silnik żwawo nabiera prędkości, co potwierdzają katalogowe dane informujące o przyspieszeniu od 0 do 100 km/h osiąganym w czasie nieco powyżej 8 sekund. Właściciel takiego A3 o pojemności i mocy silnika pewnie nie będzie z dumą opowiadać kolegom, za to doceni właściwości jezdne.

Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 KM S tronicAudi A3 Sportback 35 TFSI 150 KM S tronic Fot. Rafał Mądry

Umiarkowane zużycie paliwa

Duży wpływ na przyjemność prowadzenia ma progresywne wspomaganie układu kierowniczego oraz montowane w opcji adaptacyjne zawieszenie DCC. Audi A3 z takim zawieszeniem jest przybliżone do ziemi o 10 mm, a w wersji z zawieszeniem sportowym o 15 mm (Audi S3 siedzi niżej o 25 mm). System Audi drive select z definiowanymi trybami jazdy umożliwia dostosowanie ustawień auta do preferencji kierowcy. 

A3 Sportback 1.5 TFSI to taki złoty środek pomiędzy sprężystością i pewnością prowadzenia, a komfortem idącym w parze z umiarkowanym zużyciem paliwa. Podczas trasy testowej liczącej 131 km (z centrum Warszawy autostradą A2 do centrum Łodzi), bez skupiania się na ekonomii jazdy średnie zużycie wyniosło 6,3 l/100 km. Komputer sprawnie wyłapywał momenty odpuszczania gazu i uruchamiał tryb żeglowania, a przy niskich obrotach odłączał dwa z czterech cylindrów. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów niezauważalnie zmienia przełożenia oraz właściwie reaguje na polecenia wysyłane przez kierowcę przy użyciu łopatek zainstalowanych na kierownicy.

Zużycie paliwa Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 KM S tronicZużycie paliwa Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 KM S tronic Fot. Rafał Mądry

Arsenał systemów wspomagających

Już w standardzie Audi A3 zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa. Wypadkom z udziałem innych uczestników ruchu pomagają zapobiegać: system Audi pre sense front, funkcja unikania kolizji, asystent skrętu oraz ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu.

Adaptacyjny tempomat, wspomagający kontrolę wzdłużną i poprzeczną, został uzupełniony o funkcję asystowanej zmiany pasa ruchu, która dodatkowo zwiększa komfort jazdy. System ten wspomaga przyspieszanie, hamowanie i kierowanie przy prędkości do 210 km/h, a także zmianę pasa na drogach szybkiego ruchu przy prędkości powyżej 90 km/h. Za pomocą białych strzałek w zestawie wskaźników i na wyświetlaczu head-up wskazuje on, czy i w jakim kierunku można zmienić pas ruchu. Bazuje przy tym na danych z tylnego radaru. Jeśli kierowca zainicjuje zmianę pasa poprzez dotknięcie dźwigni kierunkowskazu, system aktywnie wesprze go w przeprowadzeniu manewru, ingerując w działanie układu kierowniczego. Jego aktywacja odbywa się za pośrednictwem MMI.

W ruchu miejskim przydaje się Asystent parkowania z Audi parking system plus, który pomaga kierowcy w parkowaniu i wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego poprzez precyzyjne interwencje w układzie kierowniczym. Jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu zapewniają ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu Audi side assist, ostrzeżenie przy wysiadaniu oraz asystent ruchu poprzecznego (ochrony przed kolizją) z tyłu, które wykorzystują tylne radary do monitorowania ruchu za samochodem i obok niego.

Audi A3 Sportback S line, Audi A3 Limousine S lineAudi A3 Sportback S line, Audi A3 Limousine S line Fot. Rafał Mądry

Audi A3 Sportback S line, Audi A3 Limousine S lineAudi A3 Sportback S line, Audi A3 Limousine S line Fot. Rafał Mądry

Najmocniejsze Audi S3 w historii

Po przyjeździe z Warszawy na Tor Łódź mogłem się bliżej zapoznać z odmłodzonym Audi S3. Organizator prezentacji oddał w ręce dziennikarzy dwa auta przygotowane do dynamicznej jazdy pod okiem instruktorów. S3 już z samego wyglądu jest atrakcyjne, a sposób w jaki jeździ wynosi atrakcyjność tego wozu na o wiele wyższy poziom.

Wersję S3 napędza teraz ulepszony silnik 2.0 TFSI łączony z dwusprzęgłową skrzynią biegów S tronic i napędem quattro. Powiększono chłodnicę, zastosowano większe intercoolery, wykorzystano inną turbosprężarkę z podtrzymaniem ciśnienia doładowania i na nowo zmapowano silnik. Efektem jest wzrost mocy do 333 KM (+23 KM) i 420 Nm (+20 Nm), co czyni auto po liftingu najmocniejszym S3 w historii marki. Ważący nieco 1,5 tony kompakt od 0 do 100 km/h rozpędza się w 4,7 sekundy, co jest wynikiem o 0,1 s lepszym w stosunku do poprzednika. 

Audi S3 stało się na nowo atrakcyjne nie tylko z powodu wzrostu mocy silnika. Oś przednia została nieco zmodyfikowana, koła zostały lekko bardziej ustawione w tak zwanym "negatywie", a hamulce o lepszej odporności cieplnej są wydajniejsze, przez co podstawowa felga liczy teraz 18". Dla lepszych właściwości skręcania i responsywności zastosowano nowy progresywny układ kierowniczy. Dynamiczna jazda ani trochę nie męczy, a wręcz zachęca do szukania limitów auta przez zaskakującą łatwość panowania nad nim.

Audi S3 Limousine i Audi S3 Sportback - lifting 2024Audi S3 Limousine i Audi S3 Sportback - lifting 2024 Fot. Rafał Mądry

Torque Splitter na tylnej osi

W odnowionym S3 konstrukcja napędu quattro zyskała rozdzielacz momentu obrotowego (Torque Splitter) - ten sam, jaki jest montowany w topowym modelu RS3. Mechanizm ten zwiększa zarówno zwinność, jak i stabilność prowadzenia. Technologia ta umożliwia w pełni zmienny rozkład momentu obrotowego pomiędzy tylnymi kołami. Korzystając z elektronicznie sterowanego sprzęgła wielotarczowego umieszczonego na każdej półosi napędowej, rozdzielacz momentu obrotowego optymalnie rozdziela moment obrotowy pomiędzy tylnymi kołami po wewnętrznej i zewnętrznej stronie łuku – w zależności od sytuacji na drodze oraz wybranego trybu Audi drive select. Innymi słowy, oznacza to więcej zabawy i frajdy z jazdy (szczególnie na torze). Na tylną oś może trafić nawet 50 procent mocy.

Nowy tryb jazdy dynamic plus

W systemie wyboru definiowanych trybów jazdy pojawiło się nowe ustawienie o nazwie "dynamic plus". Ustawienie to zwiększa obroty silnika na biegu jałowym dla lepszego startu, a reakcja na nacisk pedału gazu jest bardziej bezpośrednia. Dodatkowo oprócz krótszych zmian przełożeń skrzynia S tronic przyczynia się do zwiększenia dynamiki dzięki późniejszemu załączaniu wyższego biegu i wcześniejszej redukcji na niższy. Rozdzielacz momentu obrotowego przekazuje jak najwięcej momentu obrotowego na tylną oś, na koło znajdujące się po zewnętrznej stronie zakrętu, co powoduje tendencję do nadsterowności. Elektroniczna kontrola stabilizacji tory jazdy (ESC) automatycznie przechodzi wtedy w sportowy tryb pracy.

Audi S3 Limousine 2.0 TFSI 333 KM quattro S tronicAudi S3 Limousine 2.0 TFSI 333 KM quattro S tronic Fot. Rafał Mądry

Tyle teraz kosztuje Audi A3/S3 - cena w Polsce

Klienci mogą konfigurować i zamawiać auta po liftingu. Odmłodzone Audi A3 Sportback w podstawowej wersji ze 116-konnym silnikiem i manualną skrzynią biegów kosztuje minimum 122 700 zł. Na 150-konny silnik benzynowy trzeba przygotować 131 000 zł. Dopłata do skrzyni automatycznej S tronic to w zaokrągleniu 10 tys. zł. Auto ze 116-konnym dieslem to wydatek od 139 400 zł, a 150-konne TDI z automatem wyceniono na co najmniej 156 200 zł. 4-drzwiowe nadwozie A3 Limousine wymaga dopłaty 3000 złotych. Usportowiony 333-konny wariant S3 Sportback został wyceniony od 231 800 zł, a sedan S3 Limousine kosztuje od 234 800 zł. Z czasem ofertę uzupełni 40 TFSI o mocy 204 KM oraz hybryda typu plug-in. Materiał powstał podczas prezentacji zorganizowanej przez Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. Firma nie miała wglądu i wpływu na treść publikacji.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.