Nowe BMW serii 1 generacja F70. Kompakty w klasie premium mają się dobrze

Segment kompaktowych samochodów premium przywitał zupełnie nowe BMW serii 1. Czwarta generacja jest nie tylko inaczej wystylizowana, ale otrzymała też zaawansowane technologicznie wnętrze oraz zupełnie odmienioną ofertę napędów. F70 zostanie wprowadzone na rynek w październiku 2024 roku, a cena będzie startować od 127 000 zł.

Kolejna odsłona kompaktowego modelu marki BMW pokazuje, że auta segmentu C o klasycznych 5-drzwiowych nadwoziach cały czas są potrzebne na rynku. Seria 1 oznaczona kodem F70 jest typowym reprezentantem swojej klasy - nadwozie ma długą maskę, cofniętą kabinę, dynamicznie opadającą linię dachu i masywny tył. Wymiary hatchbacka zmieniły się nieznacznie w porównaniu z poprzednikiem. Długość nadwozia mierzy 4361 mm (+42 mm), szerokość 1800 mm, a wysokość 1459 mm (+25 mm), podczas gdy rozstaw osi wynosi niezmiennie 2670 mm.

Nowy wygląd samochodu

Wypłaszczony pas przedni cechuje się pochyloną atrapą chłodnicy o strukturze pionowych i ukośnych listew grilla. Standardowe reflektory LED charakteryzują się pionowymi elementami świateł dziennych i kierunkowskazów. Opcjonalnie dostępne są adaptacyjne LED-owe reflektory z nieoślepiającymi matrycowymi światłami drogowymi, funkcją doświetlania zakrętów i niebieskimi akcentami. Z tyłu charakterystycznie wystylizowane dwuczęściowe tylne lampy zachodzą aż na boki pojazdu.

Standardowe wyposażenie BMW Individual Shadow Line obejmuje element graficzny z cyfrą 1 w załamaniu słupków C. Bardziej dynamicznego wyglądu dodaje opcjonalny pakiet sportowy M i wyposażenie M Sport Design. Pakiet obejmuje duże wloty powietrza w przednim zderzaku, masywne progi i trójwymiarowy dyfuzor w tylnym zderzaku. Auto będzie dostępne w dwóch lakierach niemetalizowanych i siedmiu kolorach metalizowanych. Oferowane będą również cztery lakiery BMW Individual oraz szeroka gama lakierów specjalnych BMW Individual. Nowe BMW serii 1 po raz pierwszy występuje z opcjonalnym kontrastującym lakierowaniem dachu w kolorze błyszczącej czerni.

 

Wegańskie wnętrze o sportowej atmosferze

Nowo zaprojektowane wnętrze BMW serii 1 standardowo wykończone jest całkowicie bez użycia skóry naturalnej. Deska rozdzielcza, konsola centralna i fotele zostały opracowane od nowa. Opcjonalnie dostępne są fotele sportowe z tapicerką Econeer z poliestru pochodzącego z recyklingu oraz fotele sportowe M. Perforowane powierzchnie foteli są również oferowane w wersji Veganza o właściwościach skóropodobnych. Tapicerka z Veganzy i alcantary jest częścią pakietu sportowego M i standardowym wyposażeniem BMW M135 xDrive.

We wszystkich wersjach foteli opcjonalnie dostępne jest podgrzewanie i szeroki zakres elektrycznej regulacji z pamięcią ustawień po stronie kierowcy. Fotele sportowe i sportowe M można dodatkowo wyposażyć w podparcie lędźwiowe. W przypadku foteli sportowych dostępna jest opcjonalnie również funkcja masażu. Pojemność bagażnika wynosi 380 litrów, którą można zwiększyć do 1200 l.

W pełni cyfrowy system wyświetlania obejmuje 10,25-calowy wyświetlacz informacyjny i 10,7-calowy wyświetlacz kontrolny. Konsekwentne zastosowanie rozwiązań cyfrowych znacznie zmniejszyło liczbę przycisków i elementów obsługi w kokpicie. Teraz w BMW serii 1 nawet klimatyzację obsługuje się cyfrowo. Oprócz standardowej kierownicy sportowej dostępna jest również także przeprojektowana kierownica skórzana M zawierająca łopatki do ręcznej zmiany biegów.

BMW serii 1BMW serii 1 Fot. BMW

Skrzynia Steptronic w standardzie

Wszystkie silniki oferowane w nowym BMW serii 1 to silniki modułowe BMW Group najnowszej generacji. Trzycylindrowy silnik benzynowy (BMW 120) oraz czterocylindrowy silnik wysokoprężny (BMW 120d) są połączone z 48-woltową technologią mild hybrid, która zwiększa zarówno ich wydajność, jak i szybkość oddawania mocy. Wszystkie jednostki napędowe przenoszą napęd standardowo za pośrednictwem 7-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni Steptronic. BMW 120 o mocy 170 KM przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,8 s. BMW 120d o mocy 163 KM setkę osiąga w 7,9 s. Słabszy diesel BMW 118d o mocy 150 KM legitymuje się przyspieszeniem do pierwszych 100 km/h na poziomie 8,3 s. 

BMW M135 xDrive

Na szczycie gamy modelowej znajduje się BMW M135 xDrive napędzane czterocylindrowym silnikiem o mocy 300 KM. Model wyposażony jest w adaptacyjny układ jezdny M ze sportowym układem kierowniczym i inteligentnym napędem na wszystkie koła w standardzie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,9 s. Auto stylistycznie wyróżnia atrapa chłodnicy M z poziomymi listwami grilla oraz specjalnymi obudowami lusterek M. Pakiet technologiczny M cechuje się specjalnymi komponentami zawieszenia, sztywnością i obniżoną masą, hamulcami pływającymi M i 19-calowymi kutymi obręczami kół ze stopów lekkich. 

BMW M135 xDriveBMW M135 xDrive Fot. BMW

Unowocześniony układ jezdny

W nowym BMW serii 1 zwiększono sztywność karoserii i punkty mocowania zawieszenia. Jak informuje producent, zaawansowany układ jezdny obejmuje zoptymalizowaną kinematykę, wysoko naprężone mocowania stabilizatorów i amortyzatory w nowej technologii. Kąt pochylenia przednich kół zwiększono o 20 proc., zapewniając wysoką stabilność kierunkową i optymalne wyczucie układu kierowniczego.

Oprócz bezpośrednio sterowanego ograniczenia poślizgu kół nowe BMW serii 1 wyposażone jest standardowo również w zintegrowany układ hamulcowy i 17-calowe obręcze kół ze stopów lekkich (BMW M135 xDrive ma standardowe koła 18-calowe). Opcjonalny pakiet sportowy M obejmuje adaptacyjne zawieszenie M obniżone o 8 mm, sportowy układ kierowniczy i 18-calowe obręcze kół ze stopów lekkich. W wyposażeniu dodatkowym dostępne są również 19-calowe obręcze kół ze stopów lekkich i sportowe hamulce M.

Wyposażenie samochodu

Standardowe wyposażenie nowego BMW serii 1 obejmuje automatyczną klimatyzację, system alarmowy, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, ekrany BMW Live Cockpit Plus, system nawigacji BMW Maps. System pojazdu BMW iDrive z funkcją QuickSelect bazuje na systemie operacyjnym BMW 9, który stanowi podstawę dla bardzo indywidualnego wyboru dodatkowych usług cyfrowych. Integracja smartfonów za pośrednictwem Apple CarPlay i Android Auto dostępna jest w standardzie. 

Pakiet innowacji obejmuje BMW Live Cockpit Professional z wyświetlaczem BMW Head-Up i funkcją Augmented View na wyświetlaczu kontrolnym, a także asystenta parkowania Plus. Pakiet Premium obejmuje opcję telefonu z bezprzewodowym ładowaniem, dostęp komfortowy, projekcję logo z lusterek zewnętrznych, automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne i adaptacyjne reflektory LED. Gama wyposażenia dodatkowego obejmuje również 2-strefową klimatyzację automatyczną, szklany dach panoramiczny i system audio Harman Kardon.

Nowe systemy automatyzacji jazdy i parkowania

W F70 mocno rozszerzono gamę systemów automatyzacji jazdy i parkowania. Standardowe funkcje obejmują system asystujący kierowcy z ostrzeganiem przed kolizją z przodu, ostrzeganiem o opuszczeniu pasa ruchu czy przy zmianie pasa ruchu i rozpoznawaniem znaków drogowych, a także asystenta parkowania z asystentem cofania.

Najważniejsze elementy opcjonalne obejmują asystenta kierowania i toru jazdy, automatycznego asystenta ograniczeń prędkości oraz prowadzenia po trasie podczas korzystania z aktywnego regulatora prędkości z funkcją Stop & Go. W BMW 120 oraz BMW 120d dostępny jest również asystent parkowania Professional, który umożliwia sterowanie parkowaniem i manewrowaniem za pomocą smartfona. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.