BMW M3 po liftingu zyskało więcej koni. Auto rozpoznasz po reflektorach

Bawarczycy wprowadzili aktualizacje w rodzinie BMW serii 3. Wraz ze zmianami w zakresie stylistyki, dynamiki jazdy i innowacji technologicznych zafundowanych sedanowi oraz kombi, wzrosła moc silnika w topowym BMW M3 z napędem M xDrive.

Wszystkie odmiany BMW serii 3 pozycjonowanego w klasie średniej segmentu premium, przeszły kolejny lifting (poprzedni był w 2022 roku). Od strony wizualnej pojawiły się modyfikacje stylistyczne dostrzegalne na karoserii oraz zmiany we wnętrzu. W kabinie można liczyć na lepsze wyposażenie standardowe, nowe kierownice i listwy ozdobne sportowego kokpitu M. Zastosowano również nowy kontroler BMW iDrive z funkcją QuickSelect bazujący na systemie operacyjnym BMW 8.5, a także dodatkowe usługi cyfrowe. Co jeszcze zmieniło się w topowym BMW M3, którego produkcja rozpocznie się w lipcu 2024 roku? Okazuje się, że wszechstronne sportowe M3 Limuzyna i M3 Touring mają teraz lepsze osiągi.

Prawie 40 lat historii M3

Szósta generacja BMW M3 jest bardziej wszechstronna niż kiedykolwiek wcześniej. Limuzyna kontynuuje tradycję sportowego samochodu o wysokich osiągach, która trwa już prawie 40 lat (pierwsza generacja BMW M3 debiutowała w 1986 roku). W 2022 roku oraz pierwszy w historii modelu M3 pojawiło się nadwozie Touring łączące w sobie osiągi z dodatkową funkcjonalnością i większymi możliwościami transportowymi, dostępne wyłącznie z najmocniejszą wersją 6-cylindrowego silnika rzędowego stosowanego w BMW serii M3/M4 oraz z inteligentnym systemem napędu na wszystkie koła M xDrive. W M3 Touring pojemność bagażnika można powiększyć z 500 l do 1510 l, dzięki złożeniu oparć tylnych siedzeń.

Pionowa atrapa chłodnicy pozostała

M3 po liftingu ma przede wszystkim nowe reflektory LED. Jako wyposażenie dodatkowe dostępne są adaptacyjne reflektory LED z nieoślepiającymi matrycowymi światłami drogowymi. Poza tym auto zachowało pionowo ustawioną atrapę chłodnicy z typowymi dla M ułożonymi poziomo podwójnymi listwami grilla. Nadkola są muskularnie wyrzeźbione, progi wydatne, a w pasie przednim i tylnym widać sportowo wystlizowane zderzaki. M3 Limuzyna jest standardowo wyposażona w karbonowy dach. W BMW M3 Touring jest on również utrzymany w czarnej kolorystyce, podobnie jak standardowe relingi dachowe. M3 można nadać też bardziej indywidualny wygląd i zwiększone osiągi dzięki pakietowi karbonowych elementów zewnętrznych M, pakietowi M Race Track i akcesoriom BMW M Performance.

W kabinie wskazania prezentowane są na całkowicie cyfrowym zespole wyświetlaczy, składającym się z 12,3-calowego wyświetlacza informacyjnego i 14,9-calowego wyświetlacza kontrolnego. Standardowe fotele sportowe M oferują różnorodne, sterowane elektrycznie opcje regulacji, które ułatwiają optymalne ustawienie fotela za kierownicą. Standardowa tapicerka skórzana Merino jest dostępna w czterech wariantach kolorystycznych, podobnie jak pełna tapicerka skórzana Merino, rozszerzona tapicerka skórzana BMW Individual Merino i pełna tapicerka skórzana BMW Individual Merino. W opcji można wybrać podgrzewane karbonowe fotele kubełkowe M, również z pełną regulacją elektryczną, o masie obniżonej o 9,6 kg w porównaniu ze standardowymi fotelami sportowymi M.

 

Moc wzrosła do 530 KM i 650 Nm

Wszystkie warianty BMW M3 są wyposażone w wysokoobrotowy 6-cylindrowy silnik rzędowy z technologią M TwinPower Turbo. Silnik ma pojemność trzech litrów. W wariancie silnika stosowanym w nowych M3 Competition z napędem M xDrive moc wzrosła o 20 KM. Teraz silnik rzędowy generuje moc szczytową zwiększoną z poprzednich 510 KM do 530 KM, która jest dostępna przy prędkości obrotowej silnika 6250 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 650 Nm jest dostępny w szerszym zakresie od 2750 do 5730 obr/min. Skutkiem tego jest jeszcze mocniejsze, ciągłe oddawanie mocy, co pozwala znacznie intensywniej poczuć osiągi i osiągnięcie wyjątkowego przyspieszenia.

BMW M3 Competition Limuzyna z M xDrive przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,5 s, a nowe BMW M3 Competition Touring z M xDrive w 3,6 s. Podczas przyspieszania z miejsca do 200 km/h wzrost osiągów obu modeli z napędem na wszystkie koła jest zauważalny w postaci poprawy o 0,5 s w każdym przypadku. Model Limuzyna osiąga je w 11,8 s, a Touring w 12,4 s. Prędkość maksymalna wszystkich wariantów nowych M3 jest standardowo elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Opcjonalny pakiet M Driver's Package pozwala na zwiększenie prędkości maksymalnej do 290 km/h dla Limuzyny i 280 km/h dla Touringa.

BMW M3 Limuzyna w podstawie występuje z 6-biegową skrzynią manualną. Automat to 8-biegowa skrzynia M Steptronic z układem Drivelogic, która jest standardem w modelach Competition. Łopatki przy kierownicy umożliwiają spontaniczną, indywidualną ingerencję w wybór biegu skrzyni automatycznej. Charakterystykę zmiany biegów można dostosować do potrzeb i sytuacji za pomocą przycisku Drivelogic.

 

Wersje z napędem M xDrive dysponują w pełni adaptacyjnym dyferencjałem M na tylnej osi. Oprócz podstawowego ustawienia 4WD kierowca może w menu M Setup wybrać tryb 4WD Sport, w którym większa część momentu napędowego przekazywana jest na tylne koła, co zapewnia jeszcze większą zwinność prowadzenia. Przy wyłączonym układzie DSC dostępny jest również tryb 2WD, w którym napęd przenoszony jest wyłącznie na tył.

Specjalna kinematyka i elastokinematyka M osi przedniej z dwuprzegubowymi kolumnami resorującymi i pięciowahaczowej osi tylnej zapewnia typowe dla obu modeli harmonijne połączenie ekstremalnej dynamiki jazdy i zrównoważonego komfortu w codziennej jeździe i na długich trasach. Standardowe zawieszenie adaptacyjne M oferuje możliwość indywidualnego dostosowania charakterystyki sterowanych elektronicznie amortyzatorów. W menu ustawień M dostępne są trzy różne mapy, za pomocą których można zoptymalizować właściwości jezdne w zależności od potrzeb i indywidualnych preferencji.

Kolejnymi elementami układu jezdnego jest układ kierowniczy M Servotronic oraz zintegrowany układ hamulcowy zarówno w przypadku standardowego układu hamulcowego M z pływającymi tarczami, jak i opcjonalnym węglowo-ceramicznym układem kierowniczym M. Obydwa warianty są wyposażone w sześciotłoczkowe hamulce z zaciskami stałymi na przedniej jednotłoczkowe hamulce z zaciskami pływającymi na tylnej osi.

Dzięki systemowi kontroli trakcji M Traction Control model BMW M3 Limuzyna wyposażony jest w opcjonalną, a wszystkie modele Competition, w standardową funkcję kontroli trakcji, którą można regulować w dziesięciu stopniach w celu dostosowania do indywidualnych preferencji kierowcy lub panujących warunków drogowych. 

Arsenał systemów wsparcia kierowcy

M3 jest uzbrojone w szeroką gamę standardowych i opcjonalnie dostępnych systemów zautomatyzowanej jazdy i parkowania. Standardowe wyposażenie wszystkich wariantów modelu obejmuje system Park Distance Control z czujnikami z przodu i z tyłu, regulator prędkości z funkcją hamowania, ostrzeganie przed kolizją czołową z interwencją hamulców, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu z naprowadzaniem na pas z asystą kierowania ze wspomaganiem kierowania oraz wskazanie ograniczeń prędkości i zakazów wyprzedzania.

Opcjonalnie na pokładzie dostępny jest system asystujący kierowcy i asystent parkowania wraz z asystentem cofania. System asystujący kierowcy Professional oferowany jako wyposażenie dodatkowe w modelach Competition uzupełnia zakres funkcji systemów m.in. o asystenta kierowania i prowadzenia po pasie ruchu z automatycznym asystentem ograniczeń prędkości, asystenta pasa ruchu oraz rozpoznawanie sygnalizacji świetlnej oraz aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.