Do rodziny M dołącza BMW M4 CS. Jest lekkie, mocne i ma napęd na cztery koła

BMW M GmbH wprowadza kolejny model specjalny. To BMW M4 CS o mocy 550 KM, cechujące się napędem na cztery koła, specjalnie dostrojonym układem jezdnym oraz obniżoną masą własną. Auto trafi do produkcji w lipcu, a przyjmowanie zamówień rozpocznie się pod koniec maja.

BMW M4 CS w portfolio bawarskiej marki plasuje się pomiędzy BMW M4 Competition Coupe z napędem M xDrive, a limitowanym do 1000 sztuk modelem specjalnym BMW M4 CSL. Auto otrzymało purystyczną charakterystykę, aby mogło sprawdzać się zarówno w jeździe codziennej, jak i na torze wyścigowym umożliwiającym odkrycie pełnego potencjału pojazdu.

Masa obniżona mniej więcej o 20 kilogramów

Zastosowanie szeregu elementów z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP) pozwoliło obniżyć masę własną w sumie o około 20 kg. Z karbonu jest dach, maska, przedni splitter, przednie wloty powietrza, obudowy lusterek zewnętrznych, tylny dyfuzor i tylna lotka. W kabinie z karbonu wykonana jest konsola środkowa, łopatki zmiany biegów na kierownicy, listwy ozdobne i fotele kubełkowe M. Tytanowy tłumik tylny obniżył masę układu wydechowego o ponad 4 kg.

Wzmocniony 3-litrowy silnik R6

Do napędu służy sześciocylindrowy silnik rzędowy z technologią M TwinPower Turbo, połączony z 8-stopniową skrzynią M Steptronic i inteligentnym napędem na wszystkie koła M xDrive. Jednostka generuje moc 550 KM (o 20 KM więcej niż w aktualnym BMW M4 Competition Coupe z napędem M xDrive). Główne modyfikacje objęły przede wszystkim zwiększenie maksymalnego ciśnienia ładowania dwóch turbosprężarek jednoobrotowych do 2,1 Bara. Maksymalny moment obrotowy 650 Nm pojawia się w zakresie od 2750 do 5950 obr./min. Silnik maksymalną moc 550 KM uzyskuje przy 6250 obr./min, a odcięcie obrotów następuje przy 7200 obr./min.

Sztywne połączenie silnika z karoserią umożliwia bardzo bezpośrednie przekazywanie mocy do układu napędowego. Jak informuje producent, spontaniczne oddawanie mocy i zoptymalizowana trakcja umożliwiają przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,4 sekundy, a od 0 do 200 km/h w 11,1 s. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h wynosi na 4. biegu 2,6 s, a na 5. biegu 3,3 s. Prędkość maksymalna modelu specjalnego wyposażonego standardowo w pakiet M Driver jest ograniczona elektronicznie do 302 km/h. Podczas jazd testowych na Pętli Północnej toru Nurburgring, nowe BMW M4 CS osiągnęło oficjalny i potwierdzony notarialnie czas 7:21,989 minuty na pełnym okrążeniu liczącym 20 832 km.

 

Dźwięk rasowego BMW M

Układ wydechowy dysponuje elektrycznie sterowanymi klapami, lekkim tłumikiem końcowym i typowymi dla auta z rodziny M dwiema parami końcówek rur wydechowych w matowym czarnym kolorze. Brzmienie jest powiązane z ustawieniem charakterystyki silnika, które można wybrać w menu ustawień M. W trybach SPORT i SPORT+ inspirowane jest jednoznacznie atmosferą toru wyścigowego i efektownie towarzyszy zmianom biegów i związanym z nimi skokom obrotów.

Moc przenoszona jest na drogę za pośrednictwem inteligentnego napędu na wszystkie koła M xDrive. Za pomocą elektronicznie sterowanego sprzęgła wielopłytkowego w skrzyni rozdzielczej system w sposób ciągły zmienia rozdział napędu na przednią i tylną oś, zapewniając maksymalną trakcję, zwinność i stabilność jazdy w każdej sytuacji. Smarowanie sprzęgła wielopłytkowego umożliwia niezmiennie sprawne działanie napędu na wszystkie koła również przy agresywnej jeździe na torze.

BMW M4 CSBMW M4 CS Fot. Uwe Fischer

Napęd na tylne koła w trybie 2WD

Układ M xDrive z przeniesieniem większej części napędu na tylną oś w połączeniu z aktywnym, również w pełni adaptacyjnym mechanizmem różnicowym M, zapewnia typowe dla M właściwości przyspieszania i dynamicznego pokonywania zakrętów. W menu ustawień M kierowca może wybrać tryb 4WD Sport, w którym na tylne koła przekazywana jest jeszcze większa część napędu. Przy wyłączonym DSC (dynamiczna kontrola stabilności) w trybie 2WD do dyspozycji jest napęd wyłącznie na tylne koła. Lekkie obręcze w rozmiarze 19" z przodu i 20" z tyłu są standardowo wyposażone w opony Michelin Pilot Sport Cup 2 (opcjonalnie: Michelin Pilot Sport Cup 2 R) w rozmiarze 275/35 ZR19 z przodu i 285/30 ZR20 z tyłu.

Specjalna kinematyka osi, a także dobrane do tego modelu wartości pochylenia kół, amortyzatory, dodatkowe sprężyny i stabilizatory optymalizują precyzję kierowania, przenoszenie sił bocznych, reakcję zawieszenia i amortyzacji oraz prowadzenie kół. Na potrzeby BMW M4 CS zmodyfikowano też elektronicznie sterowane amortyzatory adaptacyjnego układu jezdnego M, elektromechaniczny układ kierowniczy M Servotronic o zmiennym przełożeniu oraz zintegrowany układ hamulcowy. Również ustawienia dynamicznej kontroli stabilności DSC oraz trybu M Dynamic dostosowano w tym modelu do specjalnych wymagań dynamicznej jazdy na torze wyścigowym. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.