Volkswagen California aktualnej generacji jest budowany na bazie Volkswagena T6.1 w fabryce Hanover-Limmer. Wkrótce ma się to jednak zmienić i kompaktowa California będzie mieszkalną wersją opartą na nowym Multivanie, który debiutował w 2021 roku. Najpierw poznamy auto w wersji koncepcyjnej, a odmiana produkcyjna oficjalnie zapowiadana jest na 2024 rok. Więcej o nowych samochodach piszemy na stronie głównej Gazeta.pl.
Multivan to minibus korzystający z dającej się łatwo skalować platformy MQB, który został odrębnym modelem w gamie marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Koncepcja California pokazana na grafice, wykorzystuje długi wariant Multivana jako punkt wyjścia. Posiada charakterystyczny otwierany dach, pod którym kryje się namiot będący sypialnią.
Co ciekawe, na zapowiedzi widać rozsuwaną markizę po obu stronach nadwozia, a także przesuwne drzwi ulokowane po lewej stronie. Do tej pory California ze względu na zabudowę wnętrza, miała przesuwne drzwi tylko na lewym boku. To może oznaczać, że Volkswagen opracował nowy pomysł na zabudowę mieszkalną. Niestety, jedyną informacją na temat wnętrza jest grafika przedstawiająca zbliżenie na panel sterowania termostatem, oświetleniem i lodówką, który jest przenośnym tabletem. Spodziewajmy się jednak tego, że tak popularne funkcje kampera, jak modułowa przestrzeń pasażerka zmieniająca się w część sypialną oraz mała kuchnia na pokładzie, pojawią się w szykowanej nowości Volkswagena. W końcu to elementy obowiązkowe w małym domu na kołach.
Jaki napęd otrzyma California Camper Concept? Można przypuszczać, że model ten pojawi się jako hybryda z wtyczką. Nowy Multivan jest dostępny z układem napędowym eHybrid PHEV i naturalną koleją rzeczy byłoby wykorzystanie właśnie tego rozwiązania. Sercem napędu eHybrid PHEV jest turbodoładowany czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.4 litra, który połączono z jednostką elektryczną i akumulatorem doładowywanym z zewnętrznej sieci energetycznej. W modelu tym bateria o pojemności 10,4 kWh zapewnia około 50 km zasięgu elektrycznego. Raczej mało prawdopodobne, by w aucie koncepcyjnym pojawił się wysokoprężny motor 2.0 TDI.
Wiadomo, że z czasem na rynku pojawi się California zbudowana na bazie modelu ID. Buzz. Elektryczny kamper ma rozszerzyć ofertę Volkswagena w 2025 roku. Nic więcej na temat tego auta jednak nie wiadomo. W końcu dopiero co zadebiutował ID.Buzz w odmianie z długom rozstawem osi, której nawet nie ma jeszcze w sprzedaży.
Volkswagen California został wprowadzony na rynek w 1988 roku i początkowo bazował na trzeciej generacji modelu T. Do dziś fabryka Hanover-Limmer wyprodukowała ponad 200 000 egzemplarzy Californii, z czego 100 tys. aut powstało w ostatnich pięciu latach.