8 na 10 Polaków choć raz było o krok od tragedii na pasach. Przez kierowców. Ale piesi też nie są święci

Piotr Kozłowski
Kierowców zapytaliśmy o pieszych, a pieszych - o kierowców. Z odpowiedzi udzielonych w badaniu przeprowadzonym przez Moto.pl wyłania się ponury obraz polskiej rzeczywistości drogowej.

Od 1 czerwca 2021 r. piesi mają pierwszeństwo przed samochodem już wtedy, gdy wchodzą na pasy. Do tej pory pierwszeństwo przysługiwało tym, którzy na pasach się znaleźli. To wręcz rewolucyjna zmiana, o której na tydzień przed jej wprowadzeniem nie słyszało aż 4 na 10 Polaków (pisaliśmy o tym tutaj: 4 na 10 Polaków nie wie nic o przepisach, które wchodzą w życie. Skąd mają wiedzieć, skoro państwo milczy?). Czy jest potrzebna? Czy piesi mogą czuć się bezpiecznie na pasach? Jak często im samym zdarza się doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji w okolicy przejść dla pieszych? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy w kolejnej części badania przeprowadzonego przez Moto.pl. Pierwsza część dostępna jest po kliknięciu w poniższy link:

Pierwszeństwo pieszych na przejściach. Większość pieszych doświadczyła podbramkowej sytuacji

By dojść do wniosku, że z bezpieczeństwem pieszych i kulturą jazdy w Polsce nie jest najlepiej, wcale nie trzeba analizować policyjnych statystyk. Wystarczy codzienna obserwacja dróg. I wcale nie jest to opinia pieszych. Kierowcy też to potwierdzają.

Zobacz wideo O włos od tragedii na przejściu dla pieszych. Ojciec w ostatniej chwili chwycił dziecko

W przeprowadzonym przez redakcję Moto.pl badaniu reprezentatywną próbę N=1088 dorosłych Polaków zapytano, czy kiedykolwiek zdarzyło im się, że przechodząc przez pasy, musieli zatrzymać się i przepuścić auto, bo inaczej mogłoby ich ono potrącić. Innymi słowy, ilu Polaków od wypadku na pasach uchroniła wyłącznie chłodna ocena sytuacji i szybka reakcja. Aż 83 proc. ankietowanych przyznało, że przynajmniej raz znalazło się w takiej sytuacji. Co ważne, różnice w odpowiedziach wśród kierowców i nie-kierowców mieszczą się w granicach błędu statystycznego. Innymi słowy, nie tylko piesi przyznają, że znaleźli się kiedyś w takiej sytuacji. Kierowcy też.

Pierwszeństwo pieszych - badanie opiniiPierwszeństwo pieszych - badanie opinii Moto.pl

Pierwszeństwo pieszych czasem wymuszone?

Z przytoczonych powyżej danych jasno wynika, że zdecydowana większość pieszych w Polsce doświadczyła wymuszenia pierwszeństwa na pasach przez kierowcę. Ale czy również pieszym nie zdarza to wykroczenie? Warto przypominać, że znowelizowane przepisy dotyczące pierwszeństwa pieszych na przejściach wciąż kategorycznie zabraniają im wchodzenia na zebrę, jeśli sprowokuje to zbliżające się auta do nagłego, niebezpiecznego hamowania. Zupełnie inną sprawą jest to, że kierowca, zbliżając się do przejścia, powinien zwolnić na tyle, by do nagłego hamowania nie doszło. A zdarzyło się to przynajmniej raz zdecydowanej większości kierowców.

Na pytanie "Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się ostro (awaryjnie) hamować przed pasami, bo pieszy nagle wszedł (wtargnął) na jezdnię i wymusił pierwszeństwo?" aż 7 na 10 (70 proc.) kierowców odpowiedziało, że tak. Oczywiście trudno jest powiedzieć, ilu z nich tak naprawdę doświadczyło wymuszenia pierwszeństwa przez pieszego - to badanie deklaratywne. Faktem jest jednak to, że aż 70 proc. polskich kierowców przynajmniej raz musiało z jakiegoś powodu awaryjnie hamować przed przejściem dla pieszych.

Pierwszeństwo pieszych na przejściach - badanie opiniiPierwszeństwo pieszych na przejściach - badanie opinii Moto.pl

Jak podejść do nowych przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na przejściach

Wokół nowych przepisów narosło bardzo wiele mitów i negatywnych emocji. Tymczasem nie potrzebujemy podziałów tylko zrozumienia, że kierowcy i piesi tworzą jeden, wspólny organizm o nazwie ruch drogowy. Dlatego warto pamiętać o kilku zachowaniach, które ułatwią nam wszystkim wspólne funkcjonowanie.

Do kierowców:

  • Zawsze zwalniaj przed przejściem dla pieszych i obserwuj jego okolice. Nie musisz czytać w myślach pieszemu. Po prostu bądź gotowy, by ustąpić mu pierwszeństwa, jeśli zajdzie taka potrzeba. Zawsze.
  • Traktuj przejścia dla pieszych i ich okolice jak drogi z pierwszeństwem przejazdu. Kiedy znajdujesz się na drodze podporządkowanej, ustępujesz pierwszeństwa nie tylko tym samochodom, które już znajdują się na skrzyżowaniu, ale również tym, które się do niego zbliżają i mają przed tobą pierwszeństwo. Tak samo traktuj przejścia dla pieszych i samych pieszych.

Do pieszych:

  • Nie stój w okolicach przejść dla pieszych, jeśli nie zamierzasz przez nie przejść. Wprowadzasz niepotrzebną niepewność wśród kierowców.
  • Nie wchodź na przejście, jeśli widzisz pędzący samochód. Nawet jeśli jego kierowca cię zauważy, może nie zdążyć wyhamować. Na drodze nie chodzi o to, by za wszelką cenę korzystać z przysługującego nam pierwszeństwa. Chodzi o bezpieczne dotarcie do celu.
  • Jeśli chcesz przejść przez przejście, staraj się nawiązać kontakt wzrokowy z kierowcą. Będziesz mieć pewność, że cię widzi i dobrze odczytuje twoje zamiary.
  • Nie bierz za pewnik tego, że jeśli jeden kierowca zatrzymał się, by ustąpić ci pierwszeństwa, drugi zrobi to samo. Jeśli droga, przez którą przechodzisz, ma więcej niż jeden pas, upewnij się, że kierowcy stojący na wszystkich pasach zatrzymali się przed przejściem.
  • Jeśli coś ogranicza ci widoczność na przejściu dla pieszych to zakładaj, że po niewidocznym dla ciebie fragmencie drogi pędzi kierowca, który cię nie widzi. Zawsze stosuj zasadę ograniczonego zaufania.

Bądźmy bardziej empatyczni na drodze. I jako piesi, i jako kierowcy. I dla pieszych, i dla kierowców. Rozważania na temat sensowności nowych przepisów są już bez znaczenia. Teraz jest czas, by robić wszystko, aby nowe przepisy zmniejszyły liczbę wypadków z udziałem pieszych. Bez edukacji i chęci współpracy żadne, nawet najlepsze prawo nic nie zmieni. To my - kierowcy i piesi - musimy to zrobić.

W kolejnych dniach na łamach Moto.pl będziemy prezentować pozostałe wyniki przeprowadzonego badania.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie serwisu Moto.pl przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna, na ogólnopolskiej próbie N=1088 osób. Kwoty dobrano według reprezentacji w populacji dorosłych Polaków dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji badania: 21-24 maja 2021 r.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.