Od 1 czerwca 2021 r. piesi mają pierwszeństwo przed samochodem już wtedy, gdy wchodzą na pasy. Do tej pory pierwszeństwo przysługiwało tym, którzy na pasach się znaleźli. To wręcz rewolucyjna zmiana, o której na tydzień przed jej wprowadzeniem nie słyszało aż 4 na 10 Polaków (pisaliśmy o tym tutaj: 4 na 10 Polaków nie wie nic o przepisach, które wchodzą w życie. Skąd mają wiedzieć, skoro państwo milczy?). Czy jest potrzebna? Czy piesi mogą czuć się bezpiecznie na pasach? Jak często im samym zdarza się doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji w okolicy przejść dla pieszych? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy w kolejnej części badania przeprowadzonego przez Moto.pl. Pierwsza część dostępna jest po kliknięciu w poniższy link:
By dojść do wniosku, że z bezpieczeństwem pieszych i kulturą jazdy w Polsce nie jest najlepiej, wcale nie trzeba analizować policyjnych statystyk. Wystarczy codzienna obserwacja dróg. I wcale nie jest to opinia pieszych. Kierowcy też to potwierdzają.
W przeprowadzonym przez redakcję Moto.pl badaniu reprezentatywną próbę N=1088 dorosłych Polaków zapytano, czy kiedykolwiek zdarzyło im się, że przechodząc przez pasy, musieli zatrzymać się i przepuścić auto, bo inaczej mogłoby ich ono potrącić. Innymi słowy, ilu Polaków od wypadku na pasach uchroniła wyłącznie chłodna ocena sytuacji i szybka reakcja. Aż 83 proc. ankietowanych przyznało, że przynajmniej raz znalazło się w takiej sytuacji. Co ważne, różnice w odpowiedziach wśród kierowców i nie-kierowców mieszczą się w granicach błędu statystycznego. Innymi słowy, nie tylko piesi przyznają, że znaleźli się kiedyś w takiej sytuacji. Kierowcy też.
Z przytoczonych powyżej danych jasno wynika, że zdecydowana większość pieszych w Polsce doświadczyła wymuszenia pierwszeństwa na pasach przez kierowcę. Ale czy również pieszym nie zdarza to wykroczenie? Warto przypominać, że znowelizowane przepisy dotyczące pierwszeństwa pieszych na przejściach wciąż kategorycznie zabraniają im wchodzenia na zebrę, jeśli sprowokuje to zbliżające się auta do nagłego, niebezpiecznego hamowania. Zupełnie inną sprawą jest to, że kierowca, zbliżając się do przejścia, powinien zwolnić na tyle, by do nagłego hamowania nie doszło. A zdarzyło się to przynajmniej raz zdecydowanej większości kierowców.
Na pytanie "Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się ostro (awaryjnie) hamować przed pasami, bo pieszy nagle wszedł (wtargnął) na jezdnię i wymusił pierwszeństwo?" aż 7 na 10 (70 proc.) kierowców odpowiedziało, że tak. Oczywiście trudno jest powiedzieć, ilu z nich tak naprawdę doświadczyło wymuszenia pierwszeństwa przez pieszego - to badanie deklaratywne. Faktem jest jednak to, że aż 70 proc. polskich kierowców przynajmniej raz musiało z jakiegoś powodu awaryjnie hamować przed przejściem dla pieszych.
Wokół nowych przepisów narosło bardzo wiele mitów i negatywnych emocji. Tymczasem nie potrzebujemy podziałów tylko zrozumienia, że kierowcy i piesi tworzą jeden, wspólny organizm o nazwie ruch drogowy. Dlatego warto pamiętać o kilku zachowaniach, które ułatwią nam wszystkim wspólne funkcjonowanie.
Do kierowców:
Do pieszych:
Bądźmy bardziej empatyczni na drodze. I jako piesi, i jako kierowcy. I dla pieszych, i dla kierowców. Rozważania na temat sensowności nowych przepisów są już bez znaczenia. Teraz jest czas, by robić wszystko, aby nowe przepisy zmniejszyły liczbę wypadków z udziałem pieszych. Bez edukacji i chęci współpracy żadne, nawet najlepsze prawo nic nie zmieni. To my - kierowcy i piesi - musimy to zrobić.
W kolejnych dniach na łamach Moto.pl będziemy prezentować pozostałe wyniki przeprowadzonego badania.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie serwisu Moto.pl przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna, na ogólnopolskiej próbie N=1088 osób. Kwoty dobrano według reprezentacji w populacji dorosłych Polaków dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji badania: 21-24 maja 2021 r.