Motoryzacyjne ciekawostki znajdziesz również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.
Chińska motoryzacja pręży muskuły. A jednym z efektów jest Hongqi H5. To jeden z flagowych modeli w portfolio azjatyckiego giganta FAW Group. Flagowych, czyli z jakiego segmentu pochodzi? H5 to według europejskiej typologii sedan segmentu E. To oznacza, że na Starym Kontynencie auto musiałoby konkurować z BMW serii 5, Audi A6 i Mercedesem klasy E.
FAW Group powołało do życia "luksusową" markę Hongqi. Aktualna odsłona modelu H5 to druga generacja sedana. Ta została zaprezentowana w 2022 r. Samochód ma np. dłuższe nadwozie od serii 5 z Bawarii. Jednocześnie BMW oferuje większy rozstaw osi od chińskiego konkurenta.
Hongqi H5 wygląda majestatycznie. Ma ogromny grill z pionowymi, chromowanymi szczeblami, wąskie światła LED-owe i ciekawie wyglądające przetłoczenie idące przez linię boczną zaraz pod linią szyb. Bardzo dobrze prezentują się też tylne lampy. Są ułożone w kształt przypominający lotki, którymi kończą się skrzydła samolotu Airbus A320. Ogólny kształt nadwozia Hongqi, wraz z lusterkami przypominającymi odstające uszy, przywodzi na myśl stylizację Rolls-Royce`a Ghosta.
Informacje techniczne dotyczące Hongqi H5 są mocno limitowane. O aucie wiadomo np. tyle, że zostało zbudowane na platformie GJ Mazdy. To ta sama płyta, która była zaprezentowana w 2012 r. i na której powstała ostatnia odsłona Mazdy 6. Co ciekawe, ten wariant platformy został wycofany w japońskiej ofercie w roku 2015, bo nie był dostosowany do nowoczesnych technologii motoryzacyjnych. Rok temu został jednak wyciągnięty z magazynu. Trafił w ręce chińskich inżynierów i dla nich stał się skarbem...
Konkurent BMW serii 5 brzmi dumnie? Patrząc na zdjęcia, być może i tak. Po zajrzeniu do danych technicznych Hongqi H5, managerowie bawarskiej marki mogą się jednak uspokoić i spać spokojnie. Paleta silnikowa chińskiego sedana jest, delikatnie mówiąc, ograniczona. Aktualnie model jest oferowany z czterema jednostkami benzynowymi. I wszystkie czety nie brzmią imponująco. W palecie występuje 1,5-litrowy benzyniak o mocy 166 koni. Alternatywę stanowi 2-litrowy, doładowany motor o mocy 221 koni, 1,5-litrowa lekka hybryda i 1,5-litrowa pełna hybryda.
Układy napędowe są sparowane z przekładniami automatycznymi. Słabsze wersje mają 7-biegową skrzynię dwusprzęgłową. Mocniejsze otrzymują 8-biegowy automat ze sprzęgłem hydrokinetycznym.