Trzeba było inwestować w baterie. Nieznana chińska firma to kuźnia miliarderów. Ma ich więcej niż Google czy Facebook

Piotr Kozłowski
Zeng Yuqun, założyciel Contemporary Amperex Technology dawniej zarabiał 30 dolarów miesięcznie w państwowej firmie produkcyjnej. Dziś jego firma dostarcza ogniwa akumulatorowe wykorzystywane przez BMW, Mercedesa czy Volkswagena. Jego majątek wyceniany jest na 32 mld dolarów.
Mało znany, ale szybko rozwijający się chiński producent akumulatorów do samochodów elektrycznych ma obecnie więcej miliarderów na liście Forbesa niż jakakolwiek inna spółka publiczna. Aż dziewięciu miliarderów posiada majątki o wartości 1 miliarda dolarów lub więcej, co wynika z ich udziałów w Contemporary Amperex Technology (znanej jako CATL)

- pisze Forbes.

Akcje firmy poszybowały w górę o ponad 150 proc. w ciągu ostatniego roku, w związku z rosnącym popytem na pojazdy elektryczne. Założyciel i prezes CATL, 52-letni Zeng Yuqun (znany także jako Robin Zeng), jest obecnie 47. najbogatszą osobą na świecie, z majątkiem szacowanym na 32,5 mld dolarów. W marcu 2020 r. jego majątek szacowano na 9,7 mld dolarów.

Zobacz wideo Minister środowiska o milionie elektrycznych aut: Lasy Państwowe kupiły 16. Od czegoś trzeba zacząć

CATL zrodziło więcej miliarderów niż Google i Facebook

Oprócz Zenga Yuguna na liście miliarderów Forbesa znalazło się osiem innych osób związanych z CATL. Część z nich to wiceprezesi Huang Shilin i Li Ping albo inne osoby zajmujące kierownicze stanowiska. Pozostali to wcześni inwestorzy (jak np. Pei Zhenhua), których kapitał zwiększał się wraz z rosnącymi cenami akcji CATL. Łącznie majątek tych dziewięciu osób wyceniany jest na 72 mld dolarów. A mówimy o firmie, która powstała niespełna dziesięć lat temu.

Według Forbesa nigdy wcześniej żadna inna spółka giełdowa nie zrodziła większej liczby miliarderów. Dla porównania, po ośmiu miliarderów na swoim koncie mają Google i Facebook. Wynik CATL udało się wyrównać tylko jednej firmie - chińskiemu producentowi sosu sojowego Foshan Haitian Flavouring & Food.

Zaczęło się od urządzeń mobilnych i Apple

Zanim powstało CATL Zeng Yuqun prowadził firmę Amperex Technology Limited (ATL). Specjalizowała się w produkcji baterii do urządzeń mobilnych takich jak telefony komórkowe czy laptopy. Baterie ATL trafiały m.in. do iPodów, iPadów i Macbooków. W 2011 firmę przekształcono w CATL i wyspecjalizowano w produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych (oraz hybryd typu plug-in). Już w 2012 r. Chińczycy podpisali umowę na dostawę akumulatorów dla BMW.

Firma bardzo wiele zyskała na wprowadzonej w 2015 r. rządowej liście tzw. rekomendowanych dostawców akumulatorów. Znalazły się na niej wyłącznie chińskie firmy. Producenci samochodów, którzy korzystali z usług firm znajdujących się na liście, otrzymywali rządowe dotacje. Wiązało się to z gigantycznymi stratami takich firm jak Samsung czy LG i jednocześnie z dynamicznym rozwojem chińskich producentów baterii takich jak chociażby CATL.

Dziś wartość rynkowa chińskiej firmy wynosi około 130 mld dolarów. To tylko nieco mniej niż Volkswagena (około 145 mld dolarów), tyle samo co IBM (około 130 mld dolarów) i dwukrotnie więcej niż BMW (66 mld dolarów).

Za sukcesem chińskiego modelu internetu stoją tamtejsze koncerny technologiczne. Dostarczyły już (albo wkrótce to zrobią) sprzęt cyfrowy do co najmniej 38 z krajów objętych raportem Freedom House i programy egzekwowania prawa w 18 krajach.Chiny. Opowieść o transformacji zapisana w 24 znakach

Fabryka CATL miała powstać w Polsce

W 2018 r. o firmie CATL zrobiło się głośno z powodu planów budowy fabryki w Europie. Na liście trzech branych pod uwagę lokalizacji Chińczycy wymieniali Polskę, Węgry i Niemcy. Ostatecznie wygrali nasi zachodni sąsiedzi. W ramach umowy Niemcy zagwarantowali, że zwiększą swoje zaangażowanie w Chinach. Inwestycja warta była 240 mln euro. 

Więcej o: