Czy motocyklista może się przeciskać między samochodami? Z lewej? Z prawej?

Odpowiedź na to pytanie nie zachwyci niektórych kierowców. Motocykliści mogą unikać korków w pełni legalnie, choć oczywiście muszą pamiętać o kilku ważnych zasadach.

Przez ostatnich kilka miesięcy mogliśmy zapomnieć o cieple i słonecznych dniach, ale wiosna powoli zaczyna przejmować władzę nad Polską. Aktualną prognozę pogody znajdziecie na stronie głównej gazeta.pl. Ciepło oznacza jedno - na drogi już wyjechali rowerzyści i motocykliści. Zanim sezon rozkręci się na dobre, warto przypomnieć sobie kilka najważniejszych zasad.

Zobacz wideo Jazda motocyklem na jednym kole zakończona bolesną przewrotką

Czy motocyklista może się przeciskać między samochodami?

Wielu kierowców pewnie chciałoby przeczytać w tym miejscu, że takie manewry są zabronione, ale jeśli motocyklista będzie się stosował do kilku zasad, to może legalnie jeździć między samochodami.

Przejeżdżanie obok samochodów stojących w korku oznacza dla motocyklisty wykonanie jednego z dwóch manewrów. Gdy auta stoją, omija je. Gdy toczą się, wyprzedza. I aby wskazać pierwszą z głównych zasad, nie trzeba się mocno trudzić. Bo kierowca motocykla przede wszystkim musi zachować szczególną ostrożność. Powinien obserwować zachowania kierowców i stosować zasadę ograniczonego zaufania. Dla własnego bezpieczeństwa oczywiście.

Motocyklista w korku - bezpieczny odstęp

Obowiązkiem motocyklisty jest utrzymanie bezpiecznego odstępu. Ile on wynosi? No tu przepisy niestety milczą... Bezpieczny odstęp został uregulowany przez Prawo o ruchu drogowym tylko w przypadku rowerów i wynosi co najmniej 1 metr. Jeżeli chodzi o odległość między motorem a samochodami osobowymi i ciężarówkami nie został wskazany. Może zatem wynosić równie dobrze nawet kilka centymetrów.

Motocyklista i samochody - najważniejsze zasady

O czym jeszcze należy pamiętać podczas wyprzedzania lub omijania samochodów stojących w korku motocyklem? Oto najważniejsze zasady:

  • Gdy na drodze pojawia się linia przerywana i motocyklista przekracza ją w czasie wykonywania manewru, de facto zmienia pas ruchu. Musi zatem zasygnalizować manewr za pomocą kierunkowskazu.
  • Warto pamiętać o tym, że pojawienie się linii ciągłej oznacza, że motocyklista pasa ruchu nie może zmienić. Musi zatem np. ominąć auto w ramach jednego pasa.
  • Podczas jazdy motocykl może zajmować tylko jeden pas ruchu – zajmowaniem dwóch pasów ruchu jest np. sytuacja, w której motocykl jedzie przy krawędzi jednego pasa, a na drugi wystaje kierownica pojazdu.
  • W sytuacji, w której wykonywany jest manewr wyprzedzania, motocyklista powinien przejeżdżać obok pojazdu z lewej strony. Wyprzedzanie z prawej jest możliwe tylko na drodze jednokierunkowej o co najmniej dwóch pasach ruchu w mieście i trzech pasach ruchu poza terenem zabudowanym.
  • Wyprzedzanie motocyklem aut toczących się w korku na skrzyżowaniu lub przed pasami jest możliwe. Opcja taka pojawia się jednak tylko wtedy, gdy ruch na skrzyżowaniu lub pasach jest kierowany np. za pomocą sygnalizacji świetlnej.

Według nowego taryfikatora mandatów, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub wyprzedzanie na przejściu, na którym ruch nie jest kierowany, oznacza mandat wynoszący 1,5 tys. zł. Przy recydywie kwota to nawet 3 tys. zł. Co więcej, wykroczenie będzie "kosztować" motocyklistę aż 10 punktów karnych.

Motocyklista przeciska się między samochodami - co powinien zrobić kierowca?

Na drodze warto ze sobą współpracować i ułatwiać sobie nawzajem życie. Dlatego polecamy wszystkim kierowcom patrzenie w lusterka. Warto też zostawić im odstęp pozwalający na bezpieczne ominięcie lub wyprzedzenie. W tym celu pojazdy stojące na lewym pasie powinny zjechać w lewo, a na prawym pasie w prawo. To oczywiście zasady wyznaczone przede wszystkim przez kulturę drogową, bo przepisy w tej kwestii milczą - chyba że za wykładnię przyjąć zapisy mówiące o obowiązku tworzenia korytarza życia dla służb ratunkowych.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.