Suzuki GSX1100S Katana pierwszej generacji była ogromną sensacją w 1981 roku. Model zdobył serca motocyklistów na całym świecie i na zawsze odmienił trendy motocyklowe. Wrażenie, które zrobiła Katana było tak wielkie, że nawet dziś wpływa ona na design współczesnych motocykli. Jej współczesna wersja została zaprojektowana jako motocykl uliczny o sportowym charakterze, który wykorzystuje zadziorny styl retro i doprawia go współczesnym designem i doskonałymi osiągami.
Katana to japoński miecz. Legenda głosi, że perfekcję ostrza sprawdzano przy użyciu cienkiej, jedwabnej chusteczki. Upuszczona na ostrze katany miała przeciąć się na dwie części jedynie pod własnym, znikomym ciężarem.
Inspiracją dla oryginalnej Katany z 1981 roku był legendarny japoński miecz o tej samej nazwie. To odpowiedni motyw z dwóch powodów. Po pierwsze odzwierciedla ostre linie stylistyczne i ponadprzeciętne osiągi motocykla. Po drugie ucieleśnia filozofię Suzuki i zamiłowanie do doskonałego rzemiosła i dbałości o najdrobniejsze szczegóły. Japońscy miecznicy poświęcali niezliczone ilości godzin, by bezustannie kuć, formować i hartować surową stal po to, aby osiągnąć odpowiedni poziom czystości i wypracować odpowiednią formułę stali zanim nadali jej ostateczny kształt ostrza. Suzuki podobnie poświęca tyle czasu, ile jest wymagane, by zbudować i dokładnie przetestować elementy i części składowe prototypów, zanim nada im końcowy kształt motocykla.
W odświeżonej Katanie pojawiła się nowa kolorystyka owiewek i paneli dekoracyjnych w tym matowe granatowe malowanie Metallic Mat Stellar Blue. Kolor przedniego widelca zmieniona z czarnego na złoty, a w tylnej części siedziska pojawiły się dodatkowe ciemne elementy. Zmieniono też uchwyt kluczyka - mała rzecz, a cieszy.
Przednie oświetlenie jest w pełni LED-owe. Podobnie tylna lampa i kierunkowskazy. Design tylnego zespolonego światła LED składa się z ostrych linii oraz unikalnego schematu oświetlenia, który podkreśla nowoczesny wygląd Katany.
Czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 999 cm3 został dostrojony tak, by dostarczać idealnych osiągów podczas jazdy w każdych warunkach. Zmodyfikowany silnik charakteryzuje się nie tylko szerszą i bardziej liniową krzywą momentu obrotowego, a do tego osiąga większy ogólny moment obrotowy w całym zakresie użytecznej prędkości obrotowej. Choć maksymalny moment obrotowy jest minimalnie niższy niż w poprzedniej generacji, silnik dostarcza więcej niutonometrów momentu obrotowego przy niskich obrotach silnika. Dzięki temu reakcja na dodanie gazu oraz przyspieszenie, również podczas jazdy z wyższą prędkością i w średnim zakresie obrotów są bardziej bezpośrednie. Moc maksymalna jest osiągana przy wyższych obrotach (11 000 obr./min – wcześniej 10 000 obr./min), dzięki czemu kręcenie Katany do wysokich zakresów sprawia dużo frajdy i przyjemności.
Wraz z podrasowaniem silnika Suzuki zmieniło także układ wydechowy. Pod zewnętrzną warstwą blachy kryje się zaś zupełnie nowa konstrukcja, przeprojektowana i dostrojona tak, by pomóc dostarczyć jak najlepszych osiągów jednocześnie spełniając surowe wymogi normy Euro 5. Zmiany strukturalne obejmują zupełnie nowy układ za kolektorem wydechowym - nową konstrukcję komory katalizatora (teraz dwuetapowego). Dodatkowym efektem przekonstruowania układu wydechowego jest teraz jeszcze lepiej dostrojone brzmienie układu wydechowego.
W nowej Katanie pojawi się Clutch Assist System (SCAS) to nowe rozwiązanie w Katanie 2022, które dodaje funkcję asystenta do funkcji antyhoppingu, w którą wyposażona była poprzednia generacja. Funkcja antyhoppingu częściowo rozłącza sprzęgło podczas redukcji biegów by zniwelować twardy efekt hamowania silnikiem na wysokich obrotach i zapobiec zablokowaniu się, lub podskakiwaniu tylnego koła. Współpracując z dwukierunkowym quickshifterem funkcja antyhoppingu przyczynia się do bardziej płynnego zwalniania podczas redukcji biegów. SCAS daje możliwość redukowania biegów bez obaw o utratę stabilności i zapewnia lepszą kontrolę podczas redukcji w zakrętach.
W nowej Katanie nie zabraknie też wielu technologicznych rozwiązań. Kierowca będzie miał do dyspozycji tryby jazdy Suzuki Drive Mode Selector (SDMS), kontrolę trakcji Suzuki Traction Control System (STCS), elektroniczne sterowanie przepustnicą Ride-by-Wire, wspomniany dwukierunkowy quickshifter (w górę i w dół), system łatwego rozruchu Suzuki Easy Start System czy wspomaganie przy niskiej prędkości obrotowej. Ta ostatni funkcja wykorzystuje TI-ISC (Throttle-body Integrated Idle Speed Control – układ wspomagania pacy silnika na obrotach jałowych) by płynnie zwiększyć prędkość obrotową silnika podczas ruszania oraz jazdy z niską prędkością. Puryści zapytają - po co tyle systemów w motocyklu? Technologia zapewnia skuteczność, dokładność, bezpieczeństwo i jeszcze więcej przyjemności z jazdy. A w odpowiednim opakowaniu staje się gratką nawet dla zwolenników japońskiej tradycji.