Jak w "Grze o tron" – winter is coming. Zima nadchodzi! Łatwo o taki wniosek, po lekturze informacji prasowych branży oponiarskiej. Pora bowiem na sezon zimowy i pierwsze tegoroczne premiery ogumienia sezonowego. Podczas warszawskiej prezentacji poznaliśmy zupełnie nowe modele Continental WinterContact 8 S i Barum Polaris 6. Koncern ma się czym chwalić.
Oczywiście łatwo o pytanie, czy w dobie opon wielosezonowych (All Season) warto jeszcze chwalić się zimówkami? Okazuje się, że nic nie stoi na przeszkodzie. Z badań rynkowych Continental wynika, że ekspansja opon całorocznych wcale nie oznacza, że kierowcy częściej rezygnują z ogumienia na gorsze warunki pogodowe. Co więcej, segment opon zimowych w Polsce ma się całkiem dobrze i lepiej niż w przypadku produktów na lato.
Rynek opon zimowych w Polsce od lat jest największym segmentem, co potwierdza, że Polacy nadal preferują specjalne ogumienie na zimowe warunki. Nie można natomiast przeoczyć dynamicznego wzrostu zainteresowania oponami całorocznymi. W ciągu ostatnich pięciu lat sprzedaż opon wielosezonowych w Polce podwoiła się – Cyprian Osowski, Continental Opony Polska.
Nowości na sezon 2024/2025 to produkty dla dwóch segmentów: premium i budżetowego. Dla pierwszego z nich adresowana jest opona Continental WinterContact 8 S. Zastępuje dobrze znany model TS 860 S. Trafi na dość wymagający rynek w rozmiarach od 19 do 22 cali (w planach są jeszcze 23" i 24"). A to oznacza samochody sportowe, mocne i ciężkie SUVy czy droższe samochody elektryczne. Na liście rekomendacji znalazły się takie auta jak m.in. Audi RS3, BMW i7, Maserati Grecale, Mercedes EQS53, Porsche Panamera 4S E-Hybrid. Nie zapomniano o najbardziej luksusowym segmencie aut. Stąd na liście wskazano także Bentley Continental GT i Rolls-Royce Cullinan.
Co się zmieniło w porównaniu z poprzednikiem? Przede wszystkim zmieniono wzór bieżnika z asymetrycznego (lepiej sprawdza się na suchej nawierzchni) na kierunkowy (lepsze właściwości na śniegu i wyższa odporność na aquaplaning). To według inżynierów bieżnik wielozadaniowy, gdyż zastosowano nową mieszankę i poprawiono sztywność, aby opona lepiej znosiła bardzo duże obciążenia wzdłużne i poprzeczne. W wewnętrznych testach uzyskano lepsze wyniki nie tylko na mokrej czy ośnieżonej nawierzchni, ale także na suchym.
W klasie budżetowej niemiecka grupa wystawia nową oponę Barum Polaris 6. Poznamy ją po nowym wzorze bieżnika w kształcie litery V i innowacyjnymi wgłębieniami (tzw. kieszenie), które poprawiają trakcję na śniegu i odprowadzanie wody. Czeska marka zainwestowała także w nową mieszankę (podczas konferencji przedstawiciele podkreślali, że nie jest to żadna ze starszych kompozycji Continentala), by zwiększyć żywotność opony. Wedle deklaracji osiągane przebiegi powinny być większe niż wcześniej.
Barum Polaris trafi do sprzedaży w wyjątkowo obszernej gamie modelowej. Przewidziano docelowo aż 100 rozmiarów. Na początek trafi 30, a już w przyszłym roku oferta zostanie rozszerzona do planowanej setki. W praktyce oznacza to opony od 14" do 20". A to całkiem spore pokrycie rynku. Na liście rekomendowanych samochodów znalazły się takie auta jak m.in. Audi A3, BMW serii 1, Citroen C3, Ford Kuga, Hyundai Ioniq 5, Mercedes klasy A, Nissan Qashqai czy Volkswagen ID.7.