Jak coś jest do wszystkiego, to jest... kochane przez Polaków. W 2023 r. aż 21 proc. rynku ogumienia w naszym kraju należało do opon wielosezonowych. A to dopiero połowa dobrych informacji. Bo wielosezonówki, jako jedyny produkt na tym rynku, mogą się pochwalić wzrostem sprzedaży. Ten sięgnął blisko 2 proc. Dla porównania sprzedaż opon letnich skurczyła się o 11,9 proc., a zimowych o 23 proc.
Powyższy trend jest widoczny nie tylko w ujęciu polskim. Polska stanowi tu jedynie soczewkę, przez którą można patrzeć na Europę. Właśnie dlatego ADAC przygotowując swój – już legendarny – test ogumienia wskazuje wielosezonówki jako oddzielną kategorię. Zanim jednak porozmawiamy o wynikach, warto wskazać kilka kluczowych faktów dotyczących samych prób prowadzonych przez niemiecki automobilklub. Kierowcy powinni wiedzieć o tym, że:
W 2024 r. podczas przygotowywania testu ADAC zdecydowało się na rozmiar ogumienia 205/60 R16. To w chwili obecnej jedna z najpopularniejszych wielkości na rynku europejskim. Pasuje zarówno do hatchbacków, jak i części crossoverów czy SUV-ów.
Niewątpliwym punktem zwrotnym jest to, że Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 stał się pierwszą oponą wielosezonową w historii testów ADAC, która otrzymała od niemieckiego automobilklubu ocenę dobrą. Nigdy wcześniej tak wysokiej noty nie było. Skąd ten optymizm? Goodyear zasłużył na niego z uwagi na bezpieczeństwo jazdy. Dostał drugą najlepszą notę w tej kategorii wśród 16 rywali. Świetnie "wyceniona" została również równowaga środowiskowa. W tej kategorii Vector 4Seasons Gen-3 pobił wszystkich rywali i to z naprawdę sporym zapasem.
Mniej optymistyczne wnioski? Ten jest jeden. Na 16 opon wielosezonowych, które zostały przetestowane przez ADAC, jedynie 7 modeli zyskało rekomendację. 9 nie jest zalecanych. To oznacza, że w kwestii technologii tego ogumienia producenci nadal mają naprawdę wiele do zrobienia.