Napompujesz koła w rowerze i w aucie. Test małych kompresorów na baterię

Do czego przyda się mały przenośny kompresor akumulatorowy? Producenci zapewniają, że urządzenia sprawdzą się nie tylko wtedy, gdy trzeba napompować piłkę czy dziecięce zabawki, ale także do pompowania opon w samochodzie, motocyklu czy rowerze. Sprawdziliśmy dwa niewielkie modele Navitel i Osram, które zabraliśmy do warsztatu wulkanizacyjnego.

Mechanik w warsztacie wulkanizacyjnym uśmiechnął się na widok małych przenośnych kompresorów. – Może coś nimi dopompujesz, ale cudów się nie spodziewaj – oznajmił, gdy zabierałem się do testu niewielkiego i niedrogiego sprzętu. Najtańszym w teście był Navitel AIR 15 AL. W sklepach internetowych bez trudu można znaleźć oferty w cenie poniżej 200 zł za sprzęt wielkości mobilnego powerbanku. Większy Osram Tyreinflate 4000 (porównywalny rozmiarami z 1 kg paczką cukru) okazał się droższy. W sklepach internetowych oferowany w cenie ok. 330 – 340 zł.

Zobacz wideo Autosacrum

Do czego przydadzą się małe kompresory akumulatorowe? Nie tylko do napompowania opon w rowerze czy motocyklu, ale także w samochodzie (wystarczy wskazać zadaną wartość ciśnienia i uruchomić). Oba urządzenia wyposażono także w końcówki do pompowania piłki (tradycyjna igła) oraz różnych zabawek (np. koło do basenu czy niewielka dmuchana zabawka do pływania). Sprzęt nie sprawdzi się natomiast w przypadku materacy czy namiotów. W ich przypadku lepiej użyć dmuchawy (niektórzy producenci oferują zestawy złożone z dwóch osobnych urządzeń – kompresora i dmuchawy).

Test kompresorów. Pompowanie opony zdemontowanej z auta. Na zdjęciu Navitel Air
Test kompresorów. Pompowanie opony zdemontowanej z auta. Na zdjęciu Navitel Air Tomasz Okurowski
Test kompresorów. Pompowanie opony zdemontowanej z auta. Na zdjęciu Navitel Air
Test kompresorów. Pompowanie opony zdemontowanej z auta. Na zdjęciu Navitel Air Tomasz Okurowski
Pompowanie opon. Zdjęcie ilustracyjne.
Pompowanie opon. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Tomasz Okurowski / Moto.pl



Kompresor, latarka i miernik ciśnienia

Oba urządzenia przydadzą się także jako latarki i mierniki ciśnienia. Osram zawiera jeden tryb świecenia (dostępny po włączeniu kompresora) a Navitel aż trzy (latarka i dwie opcje ostrzegawczego migania dostępne także, gdy kompresor jest wyłączony). Ciśnienie zmierzymy zaś po włączeniu sprzętu (producenci zalecają podłączenie kompresora do zaworu, a następnie uruchomienie sprzętu, by dokonać pomiaru). Navitel jak i Osram nie pełnią jednak funkcji powerbanku. Nie naładujemy zatem telefonu czy innego urządzenia mobilnego poprzez port USB-C. Czas ładowania baterii w obu urządzeniach jest porównywalny i wynosi ok. 4 godziny.

By sprawdzić przydatność małych kompresorów przeprowadziliśmy dwie próby. Pierwszym, łatwiejszym zadaniem była próba napompowania 19-calowej opony (z 0,5 bar do 2,2 bar) zdjętej z samochodu. Trudniejszym zadaniem było zaś uzupełnienie ciśnienia w 21-calowym kole zamontowanym w aucie (ciśnienie obniżyliśmy z 2,6 do 1,8 bar), by sprawdzić, czy sprzęt będzie przydatny w podróży, gdy czujnik TPMS w samochodzie wskaże ubytek powietrza (lub w prostszej wersji poinformuje o wykrytej różnicy ciśnienia bez wskazania właściwego koła).

Navitel i Osram poradziły sobie z obydwoma zadaniami. Nietrudno zgadnąć, że mały Navitel potrzebował więcej czasu na uzupełnienie ciśnienia i robił to nieco bardziej hałaśliwie. Według naszych szacunków wbudowany akumulator (ok. 2000 mAh) starczy na napompowanie 2-3 opon. Osram z większą baterią (5000 mAh) powinien zaś wystarczyć na napompowanie jednego całego testowego kompletu. I pracuje nieco ciszej od tańszego rywala.

Wyniki testu przenośnych kompresorów

  • Navitel. Czas pompowania z 0.5 bar do 2,2 bar (koło zdjęte) – ok. 9 min.
  • Osram. Czas pompowania z 0.5 bar do 2,2 bar (koło zdjęte) – ok. 3,20 min.
  • Navitel. Czas pompowania z 1,8 bar do 2,6 bar (koło zamontowane w aucie) – ok. 4 min.
  • Osram. Czas pompowania z 1,8 bar do 2,6 bar (koło zamontowane w aucie) – ok. 2 min.

W trakcie testu oba urządzenia silnie się nagrzewały co nie powinno dziwić. Lepiej zachować ostrożność, gdyż łatwo poparzyć się dotykając np. metalowej końcówki przy zaworze (Navitel stosuje zaciskaną końcówkę a Osram nakręcaną). Stąd zalecenie producentów, by kompresory wyłączyć po 15 min pracy i pozostawić do ostygnięcia (wystarczy kwadrans). Jeśli to zignorujemy, to urządzenie i tak powinno się wyłączyć dzięki wbudowanemu zabezpieczeniu termicznemu.

Test kompresorów. Na zdjęciu Osram Tyreinflate 4000 (OTIR4000)
Test kompresorów. Na zdjęciu Osram Tyreinflate 4000 (OTIR4000) Tomasz Okurowski
Test kompresorów. Na zdjęciu Navitel Air
Test kompresorów. Na zdjęciu Navitel Air Tomasz Okurowski

Navitel AIR 15 AL

+ niewielkie rozmiary

+ czytelny wyświetlacz

+ wygodna obsługa

+ trzy tryby pracy latarki

+ port USB-C

+ niewielka różnica pomiaru ciśnienia (w porównaniu z miernikami w warsztacie)

- brak funkcji powerbank

- dość krótki przewód do pompowania kół

- silne nagrzewanie w trakcie pracy

- brak gumowych elementów na obudowie, by ograniczyć wibracje

- brak domowej ładowarki w zestawie

Osram Tyreinflate 4000 (OTIR4000)

+ solidna konstrukcja z dodatkowymi elementami antywibracyjnymi

+ spory wyświetlacz

+ wygodna obsługa

+ dobra wydajność w teście pompowania kół

+ niewielka różnica pomiaru ciśnienia (w porównaniu z miernikami w warsztacie)

+ wbudowane wnęki na akcesoria

+ praktyczna torba na sprzęt

+ większy akumulator 5000 mAh

+ port USB-C

- nagrzewanie urządzenia w trakcie pracy

- brak funkcji powerbank

- brak trybu ostrzegawczego w latarce

- brak domowej ładowarki w zestawie

Dane techniczne — Navitel AIR 15 AL

Maksymalne ciśnienie 8.27 bar

Natężenie przepływu do 15 l/min

Poziom hałasu bd.

Jednostki pomiaru PSI, kPa, bar

Moc znamionowa 50 W

Akumulator – 2000 mAh 8,4 V

Wymiary 108,7 x 84,7 x 36 mm

Dane techniczne – Osram OTIR4000

Maksymalne ciśnienie 8.3 bar

Natężenie przepływu 9l/min (35 PSI)

Poziom hałasu 90 dB

Jednostki pomiaru PSI, kPa, bar

Moc znamionowa 120/90 W

Akumulator 5000 mAh 12 V

Wymiary 61 x 95 x 150 mm

Kompresor do auta — podsumowanie

Czy warto kupić niewielki kompresor akumulatorowy? Z pewnością tak, gdyż przyda się nie tylko w garażu, ale także podczas wakacyjnych wyjazdów (sprawne pompowanie dziecięcych zabawek) czy uzupełnienia ciśnienia w kołach różnych pojazdów (rower, motocykl czy quad i auto). Szkoda, że zabrakło funkcji powerbanku, który w awaryjnej sytuacji może być nieoceniony. Navitel ze względu na bardziej kompaktową obudowę można zabierać ze sobą na podróże rowerem czy motocyklem. Osram zaś lepiej sprawdzi się jako niezbędne akcesorium w samochodzie.  Sprzęt został udostępniony do testu przez Navitel i Osram. Firmy nie miały wglądu do publikowanego testu.  

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.