Kłopot z kupnem nowego chronografu Porsche Design - 911 S/T nie polega na cenie, która jest wysoka (11 950 euro, czyli około 53 tys. zł), ani ograniczonej dostępności (tak samo jak w przypadku Porsche 911 S/T powstaną tylko 1963 sztuki). Największym problemem jest dodatkowy warunek: rocznicowy czasomierz mogą kupić tylko właściciele unikalnego Porsche 911 S/T za przeszło 1,6 miliona złotych. Mogą i pewnie wszyscy to zrobią, żeby mieć elegancki komplet.
Więcej wiadomości o interesujących gadżetach znajdziesz na stronie Gazeta.pl
Porsche Design to ciekawa firma, która jest czymś znacznie więcej, niż tylko działem samochodowej marki, produkującym gadżety. Tak bywa u większości producentów, ale nie w Porsche. Studio projektowe Porsche Design zostało założone w 1972 r. przez Ferdynanda "Butzi" Porsche, wnuka twórcy samochodowej firmy. A jeszcze wcześniej "Butzi" zaprojektował ikoniczne Porsche 911, które zadebiutowało na rynku w 1963 r.
W przeszłości Porsche Design projektowało również przedmioty dla różnych producentów, teraz firma zajmuje się przede wszystkim tworzeniem dóbr luksusowych, w tym zegarków bardzo wysokiej jakości. Dopiero w latach 2003-2007 zakończył się proces przejmowania studia z Zell am See przez Porsche AG. W 2015 r. firma zmieniła oficjalną nazwę na Studio F. A. Porsche. Dawniej Porsche Design była firmą niezależną od producenta samochodów, aczkolwiek połączoną więzami rodzinnymi i wspólnym celem: budowaniem potężnej marki. Od pewnego czasu jest coraz mocniej związana z producentem sportowych aut ze Stuttgartu.
Najsłynniejszym czasomierzem Porsche Design jest Chronograph 1, którym ta marka zadebiutowała na rynku w 1972 r. Jak sama nazwa wskazuje to zegarek wyposażony w stoper. Oprócz tego był pierwszym produkcyjnym zegarkiem w czarnym kolorze i z tytanową kopertą. Firma do tej pory jest wierna i używa tylko tego materiału, natomiast aktualne wcielenie chronografu można kupić w różnych ciekawych wersjach, ale nawet na ich tle najnowszy The Chronograph - 911 S/T jest wyjątkowy.
Limitowany model jest oferowany w dwóch konfiguracjach. Oprócz standardowego Chronograph 1 - 911 S/T można wybrać wersję Heritage nawiązującą do pakietu wyposażenia auta o tej samej nazwie. To dlatego tylko ten drugi da się kupić z paskiem ze skóry w koniakowym kolorze, takim samym jak tapicerka Porsche 911 S/T z pakietem Heritage. "Zwykły" model jest oferowany z bransoletką oraz paskiem w czarnym kolorze.
Piaskowana koperta, bransoleta, przyciski i sprzączka są wykonane ze stopu tytanu.The Chronograph ma z obu stron szafirowe szkiełka, a w środku kryje się mechanizm, który jest ewolucją słynnego werku Valjoux 7750, jednak zmodyfikowaną tak mocno, że trudno się tego domyślić.
Z tyłu można podziwiać wahnik mechanizmu automatycznie naciągającego sprężynę, który nawiązuje do obręczy kół rocznicowego Porsche 911 S/T. W trakcie konfiguracji zegarka (proces przypomina kompletowanie auta tej samej marki) można wybrać nawet jego kolor. Z drugiej strony jest oczywiście tarcza i to przede wszystkim ona odróżnia tę wersję chronografu Porsche Design od pozostałych.
Projektanci użyli akcentów w kolorze zielonym oraz czerwonym, tak samo jak w przypadku samochodu. Dodatkowo wersja Heritage zamiast współczesnej wersji logo Porsche ma na wahniku jego klasyczną wersję, a z przodu na cyferblacie jest schemat skrzyni biegów w kolorze złotym, a nie srebrnym. To drobiazgi, które docenią tylko koneserzy marki.
Parametry techniczne tego zegarka to dobry branżowy standard, a jego rozmiary brzmią zachęcająco. Porsche Design The Chronograph - 911 S/T ma kopertę o średnicy 40,8 mm i grubości około 15 mm, która zapewnia wodoszczelność klasy 100 M. Mechanizm pozwala na 48 h pracy przy pełnym naciągu sprężyny i ma status chronometru. To znaczy, że dokładność chodu została sprawdzona przez niezależną organizację COSC, która potem wystawia stosowny certyfikat dla każdego egzemplarza. Stoper jest wyposażony indeksy godzinowe, minutowe i sekundowe oraz funkcję flyback, która pozwala na rozpoczęcie kolejnego pomiaru wciśnięciem jednego przycisku, w trakcie poprzedniego. W innych mechanicznych chronografach najpierw trzeba zatrzymać i wyzerować stoper, co przedłuża tę czynność.
Porsche Design The Chronograph - 911 S/T jest bardzo gustownym sportowym zegarkiem dla fanów motoryzacji, ale nie będzie łatwo go kupić, tak samo jak w przypadku auta do którego nawiązuje. Żeby mieć Porsche 911 S/T nie wystarczy wpłacić 1,62 miliona złotych. Oprócz tego trzeba bardzo się spieszyć i mieć kolekcję innych modeli samochodów tej marki w garażu. To mocno zawęża krąg potencjalnych klientów. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.