Amalgam to legendy na półkę. Fan wyścigu 24H Le Mans da się za nie pokroić. Niestety ceny są zabójcze

Modele firmy Amalgam należą do najdokładniejszych na świecie i są wyjątkowo cenione przez kolekcjonerów. Brytyjska firma rozpoczęła partnerstwo z organizatorem słynnego wyścigu 24H Le Mans. Efektem jest kolekcja aut, na której widok oszaleje każdy fan sportów motorowych. Entuzjazm opada po prawdzeniu cen tych małych dzieł sztuki.

Znacznie taniej można kupić niejeden nowy samochód w skali 1:1. Modele Amalgam są wykonane w skali 1:8 oraz 1:18, a kosztują od niecałego tysiąca dolarów, do aż 20 tys. dolarów. To oznacza, że za najdroższy z nich trzeba zapłacić równowartość 77,5 tys. złotych! Dlaczego modele samochodów są aż tak drogie? Częściowym wyjaśnieniem jest ich niespotykana ekskluzywność.

Najdroższy z modeli Amalgam przedstawia Porsche 917K, w którym wygrali wyścig Le Mans w 1971 roku dwaj kierowcy: Gijs van Lennep and Helmut Marko. Powstaną zaledwie 22 egzemplarze modeli w skali 1:8. Ludzie lubią rzeczy, które są produkowane w limitowanej liczbie sztuk. Niektórzy są w stanie zapłacić za nie każde pieniądze.

Oprócz tego modele firmy Amalgam są wykonane z niesamowitym pietyzmem i dbałością o szczegóły. Wygląd wspomnianego Porsche 917K został odtworzony na podstawie archiwalnych fotografii i uwzględnia nawet wpływ pogody i pokonywanego dystansu wyścigu na kondycję auta. Samochody o długości 59 cm są ręcznie wykonane przez prawdziwych artystów i z materiałów najwyższej jakości.

Podobno zaprojektowanie modelu zajmuje ponad 4000 godzin, a wykonanie każdego egzemplarza więcej niż 450 godzin. Dodatkowo nabywca otrzyma elegancką reprodukcję zdjęcia wyścigowego bolidu wykonaną w 1971 roku w czasie wyścigu 24H Le Mans przez słynnego fotografa Rainera W. Schlegelmilcha, który uwiecznia sporty motorowe z Formułą 1 na czele od 1962 r.

Bugatti Type 57G - model Amalgam 1:8Bugatti Type 57G - model Amalgam 1:8 fot. Amalgam

Kolekcja modeli z 24H Le Mans firmy Amalgam nie ma końca

Jeśli Porsche 917K w skali 1:8 jest dla kogoś zbyt drogie, może kupić jego tańszą kopię wykonaną w skali 1:18. Jest pozbawiona niektóych szczegółów, ale wciąż wygląda imponująco, a kosztuje "zaledwie" 972 dolary, czyli około 3770 zł. Pewnie trzeba doliczyć do tego cło oraz podatek, bo Wielka Brytania nie jest już w Unii Europejskiej. Za to na liście kontaktów Amalgam znalazł się specjalista od m.in. polskiego rynku.

Artyści z Amalgam oprócz Porsche 917K stworzyli wiele innych modeli z różnych okresów historii wyścigu 24H Le Mans. Do wyboru jest lub będzie wkrótce m.in.: Jaguar E-Type (1963), Ferrari 330 P4 (1967), Ford GT40 (zwycięzca Le Mans z 1969 r.), Audi R8 (zwycięzca z 2005 r.), McLaren F1 GTR (zwycięzca z 1995 r.), Bugatti EB110 LM (1994), Ferrari 250 LM (1965), Porsche 919 Hybrid (2014), JAguar D-Type (Zwycięzca z 1957 r.), Bugatti Type 57G (zwycięzca z 1937 r.) oraz wiele, wiele innych.

Ferrari 250 GTO - model Amalgam 1:18Ferrari 250 GTO - model Amalgam 1:18 fot. Amalgam

Jak widzać Amalgam nie omija żadnego fragmentu historii słynnego wyścigu, od jego początków do najnowszych dziejów. Ta imponująca kolekcja jest efektem współpracy brytyjskiej firmy z organizatorem 24-godzinnego wyścigu na torze La Sarthe, Automobile Club de l'Ouest (ACO), czyli Automobilklubem Zachodnim z Francji.

Firma Amalgam została założona w 1985 roku w Bristol przez Sandy'ego Copemana. Początkowo zajmowała się tworzeniem architektonicznych modeli i prototypów urządzeń. Współpracowała m.in. z Jamesem Dysonem, kiedy tworzył pierwszy model swojego niepowtarzalnego odkurzacza. Od 1995 roku Amalgam tworzy modele samochodów dla najbardziej wyrafinowanych kolekcjonerów z całego świata.

 
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.