Znacznie taniej można kupić niejeden nowy samochód w skali 1:1. Modele Amalgam są wykonane w skali 1:8 oraz 1:18, a kosztują od niecałego tysiąca dolarów, do aż 20 tys. dolarów. To oznacza, że za najdroższy z nich trzeba zapłacić równowartość 77,5 tys. złotych! Dlaczego modele samochodów są aż tak drogie? Częściowym wyjaśnieniem jest ich niespotykana ekskluzywność.
Najdroższy z modeli Amalgam przedstawia Porsche 917K, w którym wygrali wyścig Le Mans w 1971 roku dwaj kierowcy: Gijs van Lennep and Helmut Marko. Powstaną zaledwie 22 egzemplarze modeli w skali 1:8. Ludzie lubią rzeczy, które są produkowane w limitowanej liczbie sztuk. Niektórzy są w stanie zapłacić za nie każde pieniądze.
Oprócz tego modele firmy Amalgam są wykonane z niesamowitym pietyzmem i dbałością o szczegóły. Wygląd wspomnianego Porsche 917K został odtworzony na podstawie archiwalnych fotografii i uwzględnia nawet wpływ pogody i pokonywanego dystansu wyścigu na kondycję auta. Samochody o długości 59 cm są ręcznie wykonane przez prawdziwych artystów i z materiałów najwyższej jakości.
Podobno zaprojektowanie modelu zajmuje ponad 4000 godzin, a wykonanie każdego egzemplarza więcej niż 450 godzin. Dodatkowo nabywca otrzyma elegancką reprodukcję zdjęcia wyścigowego bolidu wykonaną w 1971 roku w czasie wyścigu 24H Le Mans przez słynnego fotografa Rainera W. Schlegelmilcha, który uwiecznia sporty motorowe z Formułą 1 na czele od 1962 r.
Jeśli Porsche 917K w skali 1:8 jest dla kogoś zbyt drogie, może kupić jego tańszą kopię wykonaną w skali 1:18. Jest pozbawiona niektóych szczegółów, ale wciąż wygląda imponująco, a kosztuje "zaledwie" 972 dolary, czyli około 3770 zł. Pewnie trzeba doliczyć do tego cło oraz podatek, bo Wielka Brytania nie jest już w Unii Europejskiej. Za to na liście kontaktów Amalgam znalazł się specjalista od m.in. polskiego rynku.
Artyści z Amalgam oprócz Porsche 917K stworzyli wiele innych modeli z różnych okresów historii wyścigu 24H Le Mans. Do wyboru jest lub będzie wkrótce m.in.: Jaguar E-Type (1963), Ferrari 330 P4 (1967), Ford GT40 (zwycięzca Le Mans z 1969 r.), Audi R8 (zwycięzca z 2005 r.), McLaren F1 GTR (zwycięzca z 1995 r.), Bugatti EB110 LM (1994), Ferrari 250 LM (1965), Porsche 919 Hybrid (2014), JAguar D-Type (Zwycięzca z 1957 r.), Bugatti Type 57G (zwycięzca z 1937 r.) oraz wiele, wiele innych.
Jak widzać Amalgam nie omija żadnego fragmentu historii słynnego wyścigu, od jego początków do najnowszych dziejów. Ta imponująca kolekcja jest efektem współpracy brytyjskiej firmy z organizatorem 24-godzinnego wyścigu na torze La Sarthe, Automobile Club de l'Ouest (ACO), czyli Automobilklubem Zachodnim z Francji.
Firma Amalgam została założona w 1985 roku w Bristol przez Sandy'ego Copemana. Początkowo zajmowała się tworzeniem architektonicznych modeli i prototypów urządzeń. Współpracowała m.in. z Jamesem Dysonem, kiedy tworzył pierwszy model swojego niepowtarzalnego odkurzacza. Od 1995 roku Amalgam tworzy modele samochodów dla najbardziej wyrafinowanych kolekcjonerów z całego świata.