Samochody elektryczne na abonament. Ile miesięcznie za auto na prąd? | RANKING

Od 1400 do ponad 8000 zł netto - tyle miesięcznie kosztuje abonament na samochody elektryczne w Polsce. Które modele są najtańsze, a które najdroższe?

To pierwsze tego typu zestawienie dla polskiego rynku. Moto.pl publikuje je jako pierwsze. Według szacunków Carsmile, katalogowa cena zakupu nowego samochodu elektrycznego jest wyższa o około 70-80 proc. od modelu o podobnym wyposażeniu, oferowanego z silnikiem spalinowym w ramach poszczególnych marek. Jest to pewne uśrednienie, bo w zależności od marek różnica w cenie może wynieść od około 40 proc. do nawet 100 proc. Różnice te będą jednak coraz mniejsze.

Spodziewam się, że stopniowo te ceny będą się zrównywać, bo producenci będą zachęcać nabywców do wyboru elektryków. W efekcie auta elektryczne będą stawały się coraz bardziej dostępne, a w kolejnym kroku - masowe. Ten trend już się zaczął

– ocenia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile w rozmowie z Moto.pl.

Samochody elektryczne na abonament. Szybki rozwój rynku finansowego

W Polsce dostępnych jest już kilkadziesiąt modeli samochodów z napędem czysto elektrycznym. Rynek rozwija się bardzo szybko. Cały czas wchodzą nowe modele, a niektóre są już nawet wycofywane z produkcji, bo mają swoich następców. Producenci deklarują, że w najbliższych latach chcą mieć po kilka modeli elektrycznych w ofercie i stopniowo wygaszać produkcję aut z silnikami spalinowymi.

W ślad za rosnącą ofertą marek samochodowych idzie też rozwój możliwości finansowania aut na prąd. Jeszcze rok-dwa lata temu usługa wynajmu długoterminowego auta elektrycznego była prawie nieosiągalna. Problemem była niedostateczna wiedza nt. tego, jak pojazdy te będą traciły wartość podczas użytkowania. Dziś rynek finansowy rozwinął już narzędzia umożliwiające bardziej precyzyjne określenie przyszłej wartości samochodu elektrycznego, dzięki czemu możliwe jest obliczenie miesięcznego abonamentu. To właśnie te narzędzia pozwoliły analitykom Carsmile przygotować ranking wysokości abonamentu dla samochodów elektrycznych dostępnych w Polsce.

Laweta z samochodamiW Polsce zaczyna brakować nowych samochodów. "Klienci chcą kupować, a my nie mamy czego sprzedawać"

Ranking samochodów elektrycznych na abonament

W rankingu znalazło się 26 pojazdów, w przypadku których możliwe było uzyskanie wiążącej oferty finansowania. Wyjątkiem jest Dacia Spring, która trafiła do zestawienia trochę na wyrost, ponieważ jej sprzedaż w Polsce jeszcze się nie rozpoczęła, przez co przedstawione parametry cenowe mają jedynie charakter szacunkowy. Jednak z uwagi na fakt, że będzie to potencjalnie najtańszy samochód elektryczny na rynku, twórcy rankingu uwzględnili go w zestawieniu, bazując na kosztach szacunkowych.

Samochody uszeregowano od najdroższego to najtańszego na podstawie wysokości abonamentu, który jest najlepszym odzwierciedleniem miesięcznego kosztu użytkowania pojazdu. Przyjęto, że wynajmujący korzysta z opcji all inclusive (ubezpieczenie, serwis, opony wliczone w cenę) oraz, że wpłaca wkład własny odpowiadający mniej więcej 10 proc. ceny katalogowej. Miesięczny abonament został przedstawiony w ujęciu netto ze względu na fakt, że około 75 proc. nowych samochodów w Polsce kupowanych jest na firmę. Pod uwagę wzięto auta w najtańszych wersjach napędowych.

  1. Porsche Taycan - 8105 zł (netto - abonament miesięczny); 20000 zł (netto - wkład własny)
  2. Mercedes EQC - 5156 zł; 15000 zł
  3. Audi e-tron - 4292 zł; 15000 zł
  4. Audi e-tron Sportback - 4054 zł; 15000 zł
  5. Mercedes EQA - 3464 zł; 15000 zł
  6. BMW iX3 - 3280 zł; 15000 zł
  7. Ford Mustang Mach-E - 3138 zł; 15000 zł
  8. DS3 Crossback E-Tense - 3005 zł; 12000 zł
  9. BMW i3 - 2780 zł; 12000 zł
  10. Hyundai Kona Electric - 3079 zł; 12000 zł
  11. Kia e-Niro - 2994 zł; 12000 zł
  12. Kia e-Soul - 2846 zł; 12000 zł
  13. Nissan Leaf - 2695 zł; 10000 zł
  14. Skoda Enyaq iV - 2685 zł; 10000 zł
  15. Opel Corsa-e - 2615 zł; 10000 zł
  16. Citroen e-Jumpy - 2475 zł; 10000 zł
  17. Honda e - 2395 zł; 10000 zł
  18. MINI Electric - 2151 zł; 10000 zł
  19. Mazda MX-30 - 2146 zł; 10000 zł
  20. Smart EQ fortwo - 2054 zł; 10000 zł
  21. Volkswagen ID.3 - 2022 zł; 10000 zł
  22. Citroen e-C4 - 2011 zł; 10000 zł
  23. Fiat 500e - 1928 zł; 10000 zł
  24. Peugeot e-208 - 1851 zł; 10000 zł
  25. Renault ZOE - 1620 zł; 10000 zł
  26. Dacia Spring - 1400 zł; 8000 zł

Najdroższe i najtańsze auta elektryczne na abonament

Najdroższym autem w zestawieniu okazało się Porsche Taycan, z miesięcznym abonamentem przekraczającym 8 tys. zł netto. Warto zauważyć, że drugi w kolejności – Audi e-tron – ma już abonament o połowę niższy, tj. nieznacznie przekraczający 4 tys. zł netto. Średni miesięczny koszt wynajmu wszystkich elektryków ujętych w zestawieniu (dokładnie mediana) wyniósł 2700 zł netto.

Jeśli przyjąć, że pewną psychologiczną barierą jest kwota 2 tys. zł netto miesięcznie, to w tej grupie znalazły się w sumie cztery auta: wspomniana już Dacia Spring z szacunkowym abonamentem na poziomie ok. 1400 zł netto, a także: Renault ZOE (1620 zł netto), Peugeot e-208, Fiat e-500. Minimalnie powyżej granicy 2 tys. zł netto uplasowały się jeszcze Citroen e-C4 oraz Volkswagen ID.3. Odnosząc tę kwotę do przeciętnego wynagrodzenia uzyskujemy poziom ok. 60%, co oznacza, że samochody elektryczne wciąż są dość drogie dla Kowalskiego.

Rozpiętość cenowa dostępnych elektryków jest duża, ale jednocześnie widać, że samochody te stają się coraz bardziej dostępne i już tak nie odstraszają ceną, jak jeszcze dwa lata temu. Oczywiście podstawowym problemem dla użytkowników pozostaje mała liczba, zwłaszcza przydomowych, stacji ładowania oraz ograniczone zasięgi aut elektrycznych. Jeśli jednak ktoś ma możliwość ładowania samochodu w domu i dziennie pokonuje do 100 km, to łączny koszt użytkowania elektryka w porównania do auta z silnikiem spalinowym, może już być porównywalny nawet z uwzględnieniem kosztów tankowania

- tłumaczy w rozmowie z Moto.pl wiceprezes Carsmile.

Samochody elektryczne w Polsce

W Polsce zarejestrowanych jest nieco ponad 11 tys. samochodów elektrycznych (BEV) i niespełna 24 tys. aut z wtyczką (BEV i PHEV) – wynika z szacunków IBRM Samar na koniec marca 2021 r. Dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) mówią z kolei, że w I kw. 2021 r. sprzedano w Polsce o 60 proc. więcej nowych aut na prąd niż rok wcześniej. Rynek jest jeszcze mały, ale rośnie dynamicznie.

Więcej o: