Widziałem nietypową fabrykę pod Warszawą. "Prawie nówka" nabiera nowego znaczenia

W Polsce powstał pierwszy specjalistyczny zakład regenerujący pojazdy. Odnowione auta już trafiły na rynek i można je kupić. Nowa koncepcja polegająca na renowacji samochodów używanych różnych marek nazywa się renew Factory. Przyjrzałem się z bliska, jak to działa.

Czym dokładnie jest renew Factory? W skrócie to wydłużenie cyklu życia pojazdów i ograniczeniu ich wpływu na środowisko. To projekt będący częścią europejskiej strategii Grupy Renault, mającej na celu promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym oraz dostarczanie klientom w pełni odnowionych pojazdów.

Zobacz wideo

Zakład renowacji aut w Sękocinie Nowym

Renew Factory w Polsce skupia się na odnawianiu aut używanych (z przewagą pojazdów marek Renault i Dacia) ze wszystkimi rodzajami napędów – benzynowym, wysokoprężnym, hybrydowym i elektrycznym. Program jest pierwszym tego typu projektem w Europie realizowanym przez Grupę Renault we współpracy z autoryzowanym serwisem marki. Polskie centrum zlokalizowane jest na terenie zakładu partnera w Sękocinie Nowym i mieści się w halach serwisowych o łącznej powierzchni 2200 m2.

Serwis wykonuje pełne usługi blacharskie i mechaniczne z wykorzystaniem najnowszych technologii i specjalistycznych narzędzi, umożliwiających renowację zużytych części samochodowych. Naprawami aut zajmuje się ponad 30 pracowników, którzy zajmują się przedłużeniem żywotności samochodów używanych. Zakład posiada park specjalistycznych urządzeń i narzędzi, które pozwalają na odnowienie zużytych części lub ich naprawę w ramach Smart Repair (inteligentnych technik naprawczych). Przestrzeń parkingowa jest w stanie pomieścić 600 pojazdów oczekujących na odnowienie.

Samochody używane po renowacji z certyfikatem Renew Factory
Samochody używane po renowacji z certyfikatem Renew Factory Fot. Rafał Mądry
Używane samochody po odnowieniu z gwarancją
Używane samochody po odnowieniu z gwarancją Fot. Rafał Mądry

Pewne auta z certyfikatem i gwarancją

Auta po procesie renowacji obejmującym na przykład karoserię, mechanikę czy wnętrze trafiają potem do odsprzedaży. Zlecenia są przyjmowane zarówno od firm, jak i klientów indywidualnych. Samochody po odnowieniu są objęte specjalną gwarancją o nazwie Refactory certified. Certyfikat ten oznacza, że cały proces odnowy odbył się zgodnie z założonymi standardami i wymaganiami.

Pojazd po renowacji jest obejmowany specjalną gwarancją na 2 lata + 1 rok, do 80 000 km przebiegu. Program renew Factory obejmuje 55 partnerów w Polsce. Auta można znaleźć i obejrzeć przede wszystkim na platformie internetowej z ofertami. Już teraz dostępnych jest ponad 1750 pojazdów. Samochody są podzielone według kategorii: renew gold, renew start, renew electric i renew pro, w zależności od rodzaju silnika, wieku i przebiegu pojazdu.

Renowacja samochodów używanych
Renowacja samochodów używanych Fot. Rafał Mądry

Odnawiane auta mają najwyżej kilka lat

Nie każdy samochód jest kwalifikowany do odnowy. Auta są selekcjonowane i zazwyczaj mają maksymalnie kilka lat. Eksperci skupiają się na dokładnej ocenie estetyki i stanu mechanicznego pojazdu, identyfikując i określając wszelkie uszkodzenia. Kontrola techniczna obejmuje 159 punktów kontrolnych. Ekspertyza auta w renew Factory polega na doborze najbardziej efektywnej technologii naprawy, która pozwala na optymalizację kosztów oraz skrócenie czasu naprawy, przy minimalnej ingerencji w oryginalne elementy nadwozia. Do programu włączona są zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze.

Po zakończeniu ekspertyzy wszystkie informacje dotyczące stanu pojazdu oraz szczegóły naprawy są wprowadzane do aplikacji, która jest dostępna również dla klienta, zapewniając pełną przejrzystość i kontrolę nad procesem. Proces ekspertyzy zaczyna się od oględzin auta, zaznaczenia uszkodzeń, sprawdzenia wyposażenia, pomiaru grubości lakieru i opon, szczegółowej dokumentacji fotograficznej, a na końcu akceptacji przez klienta opisu i zakresu naprawy.

Samochody używane po renowacji z certyfikatem Renew Factory
Samochody używane po renowacji z certyfikatem Renew Factory Fot. Rafał Mądry
Samochody używane po renowacji
Samochody używane po renowacji Fot. Rafał Mądry

Renowacja około 300 aut miesięcznie

W Sękocinie Nowym obecnie w pierwszej fazie projektu będzie odnawianych około 300 samochodów miesięcznie (3600 samochodów rocznie), z planowanym wzrostem do 5000 pojazdów w 2026 roku. W 2024 roku zakład osiągnął poziom 1400 certyfikowanych regeneracji, obejmujących kompleksowe prace nad karoserią, mechaniką i wnętrzem pojazdów. Wszystkie samochody po regeneracji są objęte specjalną gwarancją na 2 lata + 1 rok, do 80 000 km przebiegu.

Dzięki renew Factory możemy oferować klientom samochody używane, które wyglądają i jeżdżą jak nowe. Wszystko to dzięki zastosowaniu zatwierdzonych metod regeneracji części oraz nowoczesnych technik naprawczych. Jesteśmy dumni, że możemy być częścią projektu, który przyczynia się do promowania zrównoważonego i ekologicznego podejścia do mobilności

- mówi Szymon Kruba, Prezes KrubaGroup, autoryzowanego serwisy Renault i Dacia.

Samochody używane po renowacji z certyfikatem Renew Factory
Samochody używane po renowacji z certyfikatem Renew Factory Fot. Rafał Mądry

Co podlega renowacji

W zakres innowacyjnych napraw Smart Repair wchodzi np. usunięcie śladów po gradobiciu z karoserii całego auta przy zastosowaniu innowacyjnej technologii PDR (ang. Paintless Dent Repair), która pozwala usuwać wgniecenia karoserii bez potrzeby ich późniejszego lakierowania, co ma wpływ na niższy koszt naprawy.

Inne wykonywane prace to: renowacja tapicerki, naprawa szyb przednich, naprawa uszkodzonych zderzaków i błotników, rekonstrukcje panelowe elementów poszycia nadwozia, regeneracja felg aluminiowych, punktowe lakierowanie eliminujące konieczność cieniowania sąsiednich elementów i usuwanie rys bez lakierowania.

W przypadku np. uszkodzonej szyby czołowej naprawa w ramach Smart Repair polega na ocenie przez wykwalifikowanego technika rozległości i umiejscowienia odprysku lub pęknięcia, a następnie, jeśli uszkodzenie jest w odpowiednim stanie, podjęcia próby naprawy (uzupełninie ubytku żywicą). Koszt naprawy szyby waha się od 300 do 500 zł netto, w zależności od zakresu pracy, podczas gdy koszt wymiany całej szyby to średnio 5000-7000 zł netto.

Renowacja używanego samochodu
Renowacja używanego samochodu Fot. Rafał Mądry
Samochody używane po renowacji
Samochody używane po renowacji Fot. Rafał Mądry
Więcej o: