Po Via Carpatia czas na Rail Baltica. Pociągiem z Warszawy do Finlandii. Tunel pod Bałtykiem w planach

Tak wyczekiwana międzynarodowa trasa Via Carpatia to nie wszystko, co dzieje się na północnym wschodzie kraju. Trwają prace nad budową nowej linii kolejowej Rail Baltica, by wygodnie i szybko dotrzeć do stolic państw bałtyckich. Na tym nie koniec. W planach jest też tunel pod Bałtykiem, by dotrzeć do Finlandii.

Tak łączy się państwa bałtyckie z pozostałymi krajami Unii Europejskiej. Od lat trwa budowa jakże ważnej trasy Via Carpatia, która docelowo połączy Kłajpedę z greckimi miastami. W przypadku Polski oznacza to dwie kluczowe drogi ekspresowe S16 i S19, które wciąż są w realizacji. Podobnie jest z nową linią kolejową Rail Baltica, która dzięki projektowi kolei dużych prędkości (KDP) połączy Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię. Docelowo także Finlandię.

Zobacz wideo Droga Transfogarska i nowy Hyundai SANTA FE - połączenie idealne? [MATERIAŁ WYDAWCY MOTO.PL]

W drugim tygodniu września doszło do spotkania przedstawicieli resortów odpowiedzialnych za kwestie transportowe. Do Polski przybyła wraz z delegacją wiceminister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Loreta Maskalioviene, by omówić stan prac nad nowym połączeniem.

Litwini śpieszą się, by połączyć z Polską

Litwini zapowiadają ukończenie odcinka od Kowna do granicy z Polską w ciągu kilku najbliższych lat. Linia powinna być gotowa najpóźniej w 2030 r. Po polskiej stronie ukończono już modernizację odcinka Warszawa – Białystok (do realizacji jest jeszcze instalacja systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS). Kolejnym etapem będzie modernizacja odcinka Ełk – Trakiszki i starej linii Sokółka-Suwałki co zapowiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. W przyszłym roku rozkład jazdy wzbogaci się o drugą parę pociągów (relacja w ciągu doby) kursujących na trasie Warszawa – Wilno.

Rail Baltica
Rail Baltica PKP PLK SA
Rail Baltica. Ełk. Most na rzece
Rail Baltica. Ełk. Most na rzece Szymon Grochowski. PKP PLK SA



Docelowo dwutorowa linia Rail Baltica połączy Litwę, Łotwę i Estonię (870 km dwutorowej linii z torem w standardzie europejskim – 1435 mm). Z Warszawy pojedziemy zatem szybkim pociągiem (prędkość do 250 km/h) przez Białystok, Kowno, Rygę, Parnawę i Tallinn. W planach jest też najdłuższy podmorski tunel. Pod dnem Bałtyku powstaną tunele (drogowy i kolejowy) do Helsinek, co oznacza szybki przejazd pociągiem aż do Finlandii.

Duże koszty zmieniły się w ogromne koszty. Wojsko priorytetem

Niestety ambitne plany napotykają trudności. Ośrodek Studiów Wschodnich (OSW) alarmuje o ogromnym wzroście kosztów inwestycji (jeszcze w 2017 r. wdrożenie projektu szacowano na 5,8 mld euro) aż do niemal 24 mld euro w 2024 r. i co najmniej pięcioletnim opóźnieniu (całe połączenie w ramach sieci TEN-T planowano na 2030 r.). Według szacunków OSW brakuje aż 19 mld euro. Jak dotąd Komisja Europejska przyznała w lipcu kolejne 1,2 mld euro (łącznie na budowę Rail Baltica zabezpieczono ponad 4 mld euro). Na tym nie koniec.

Rail Baltica.
Rail Baltica. PKP PLK SA

Według raportu OSW każdy z krajów nadbałtyckich ma swoje własne priorytety. Litwini skupili wysiłki na połączeniu z Polską (już w 2015 r. wybudowano pierwsze połączenie tzw. normalnym torem między Kownem a granicą z Polską), a dopiero w następnej kolejności z Łotwą. Estonia priorytetowo potraktowała zaś budowę węzła kolejowego na północy i odcinki w pobliżu Tallinna. Analitycy prognozują, że początkowo Estonia i Łotwa ograniczą się do budowy jednotorowego połączenia, przy tak skromnym budżecie. Sceptycyzmu nie kryją także Finowie. Lulu Ranne, minister transportu i komunikacji Finlandii nie kryje, że priorytetem są inwestycje poprawiające mobilność wojskową w kraju. Stąd budowa tunelu pomiędzy Tallinnem a Helsinkami staje się nierealna, przy braku większego współfinansowania ze strony Unii Europejskiej. Znamienne, że władze UE traktują Rail Baltica i planowany tunel jako strategiczne połączenie. Czy znajdzie to swoje odzwierciedlenie w kolejnym finansowaniu? Oto jest pytanie.

Więcej o: