Powstaje japoński Stellantis. Akcje producentów już poszły w górę

Japońskie marki samochodowe Mitsubishi Motors, Honda Motor i Nissan Motor zamierzają stworzyć strategiczny sojusz, który ma na celu stawienie czoła rosnącej konkurencji ze strony chińskich producentów samochodów, takich jak BYD oraz amerykańskiej Tesli.

Jak donosi dziennik Nikkei, wspólne działania trzech japońskich koncernów mają skupić się na ujednoliceniu oprogramowania pokładowego oraz współpracy przy produkcji podzespołów do pojazdów elektrycznych i wykorzystaniu sztucznej inteligencji w platformach oprogramowania motoryzacyjnego.

Plany dotyczące nowego partnerstwa przyczyniły się do wzrostu akcji Mitsubishi Motors o 6,3 proc., akcji Nissana o 2,8 proc., a Hondy o 2,6 proc. w poniedziałkowym handlu. Analizy Goldman Sachs podkreślają, że głównym obszarem zainteresowania w tym sojuszu będzie rozwój oprogramowania, co może przynieść korzyści wszystkim trzem firmom dzięki efektowi skali.

Tworzenie nowego koncernu to odpowiedź na wyzwania, przed którymi stoi japoński przemysł motoryzacyjny. W Chinach, będących największym na świecie rynkiem motoryzacyjnym, japońskie marki muszą konkurować z lokalnymi producentami, którzy zdobywają klientów dzięki przystępnym cenom i bogatemu w funkcje oprogramowaniu.

Mitsubishi Motors, w którym Nissan posiada 34 proc. udziałów, już teraz jest częścią długotrwałego sojuszu z Nissanem i Renault. Według Reutersa nowe partnerstwo z Hondą jest kolejnym krokiem w dalszym rozwoju tej współpracy. Celem ma być redukcja kosztów oraz wzmocnienie słabnącej w ostatnim czasie pozycji rynkowej japońskich producentów samochodów.

Zobacz wideo

Współpraca Mitsubishi, Hondy i Nissana jest także częścią szerszego trendu w japońskim przemyśle motoryzacyjnym, który zmierza w kierunku tworzenia dwóch głównych grup. W drugiej grupie znajdują się Toyota Motor, Suzuki, Subaru i Mazda.

Więcej o: