Jeszcze w 2022 r. Top 10 białoruskiego rynku nowych samochodów wyglądało tak jak poniżej. Rynek niewielki (działało wówczas na nim 28 firm oferujących łącznie 142 różne modele) więc i wyniki sprzedaży skromne. Obecność znanych marek nie powinna jednak nikogo dziwić. Pierwsze miejsce także nie jest niespodzianką. W końcu Geely zainwestowało w budowę lokalnych zakładów i na miejscu produkuje samochody cieszące się sporym wzięciem. Dla Białorusinów to zatem marka taka jak krajowa.
Rok później tabela zmieniła się nie do poznania. Z Białorusi wycofali się zagraniczni producenci z wielu krajów świata – od Japonii i Korei po Francję i Niemcy. Lukę szybko zagospodarowali Chińczycy (w salonach pozostało 78 modeli od 20 różnych producentów). I zrobili to nadzwyczaj skutecznie. Z grona starych wyjadaczy zostały tylko Audi i Volkswagen (zapewne w obu przypadkach wyprzedano ostatnie zapasy, gdyż firmy nie dostarczają już aut z bieżącej produkcji). Zaskakuje znakomity wynik Audi (zasługa modeli A4, A5 i A6)) w porównaniu do Volkswagena. Najwyraźniej chętnych na niemieckie premium było więcej na Białorusi niż na auta marki o bardziej masowym i popularnym charakterze.
Pierwsze miejsce Geely nie dziwi. Wzrost aż o 260 proc. jednak zaskakuje. Zapewne Geely skorzystało na poprawieniu pozycji dzięki dobrej dostępności pojazdów produkowanych na przedmieściach Mińska. Nie jest bowiem tajemnicą, że wszystkie marki (prócz Geely) wskazane w tabeli polegają wyłącznie na dość kosztownym imporcie (przy tak niewielkiej sprzedaży koszty logistyki muszą być wysokie). Geely korzysta z własnych zasobów (część produkcji z Mińska trafiała do Rosji) i zyskuje. Wśród chińskich marek na Białorusi ma już ponad 87 proc. udziałów w rynku!
Chiński lider ma co sprzedawać (większość nabywców, bo aż 70 proc. to klienci indywidualni). Najchętniej kupowane auto na Białorusi to mały sedan Emgrand (sprzedano ponad 5,3 tys. egz.), który znokautował Ładę. Bezpośredni rywale to Łada Vesta i Granta. W 2023 r. zarejestrowano odpowiednio 954 egz. i 754 egz. Na tle chińskiego auta to kiepskie noty. W klasie kompaktów rządzi zaś Geely Geometry C (137 szt.). Na drugim miejscu znalazł się Volkswagen Golf z wynikiem ledwie 8 sztuk. W przypadku popularnych małych SUV liderem jest Geely Coolray (4,7 tys. szt.). Dwa najchętniej kupowane kompaktowe SUVy to również modele Geely – Atlas Pro (2,9 tys.) i Tugella (1.8 tys.).