Warszawskie tramwaje pojadą bez prądu. Mają technologię superkondesatorów

Ciekawostka ze świata komunikacji miejskiej i ekologii. Tramwaje w Warszawie będą pokonywały fragment trasy na Bródnie bez prądu z sieci.

Warszawskie tramwaje będą potrafiły pokonać sto metrów bez jakiegokolwiek zasilania. Skąd taka potrzeba? Na trasie do powstającej zajezdni tramwajowej na Annopolu ruszyły prace wymagające zdemontowania sieci trakcyjnej. Urząd miasta podaje, że mogło to spowodować zawieszenie ruchu tramwajowego między pętlą Annopol a Żerań Wschodni. Dla mieszkańców tej części Warszawy mogłoby to być spore utrudnienie, ale z pomocą przyszła najnowsza technologia.

Zobacz wideo Patrzyła w telefon i weszła pod jadący tramwaj... cudem przeżyła

Tramwaj z technologią superkondesatorów

Na trasę zostaną wypuszczone najnowsze tramwaje Hyundai. Mogą poruszać się one z opuszczonymi pantografami – bez pobierania prądu z sieci trakcyjnej. W napędzie tych wagonów wykorzystywana jest technologia superkondesatorów, czyli urządzeń do magazynowania energii elektrycznej. Dlatego na trasie linii 4 będą kursować - już od poniedziałku, 27 marca - tylko najnowsze niskopodłogowe tramwaje. Na zdjęciach widzicie zdjęcia z inauguracyjnego kursu tramwaju Hyundai Rotem w Warszawie.

Budowa zajezdni tramwajowej na Annopolu wkracza w kolejny etap prac. Jeśli lubicie takie transportowe ciekawostki, to samej zajezdni również warto się przyjrzeć. Zacznie działać w 2024 r. i będzie najnowocześniejszą i najbardziej zieloną zajezdnią tramwajową w Polsce.

Najnowocześniejsza i najbardziej zielona zajezdnia tramwajowa w Polsce

W wyposażonym w inteligentny system sterowania obiekcie serwisowanych będzie 150 niskopodłogowych tramwajów, co pozwoli na lepsze skomunikowanie prawobrzeżnej Warszawy z pozostałą częścią miasta

- czytamy na oficjalnej stronie Warszawy. Zajezdnia na Annopolu jako pierwsza w Polsce będziezasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Dużo miejsca na jej terenie zajmie zieleń – ok. 24 tys. mkw., czyli ok. 20 proc. terenu zajezdni. Będzie to m.in. roślinność na budynkach, na ekranach akustycznych i zielonych torowiskach. Są i inne ciekawostki - woda opadowa z dachów budynków trafi do trzech podziemnych zbiorników i będzie wykorzystywana do celów gospodarczych – spłukiwania toalet, mycia pojazdów oraz podlewania zieleni.

Utrudnienia dla warszawiaków

Urząd miasta informuje, że demontaż odcinka sieci wymaga wyłączenia ruchu tramwajów za rondem Żaba. W niedzielę, 26 marca, tramwaje linii 1, 3 i 4 dojadą tylko do tego ronda. Do pętli Żerań Wschodni pojadą autobusy linii zastępczej. Zastosowane zostanie tu nietypowe rozwiązanie. Aby utrzymać ruch tramwajowy na stałych trasach (skróconych do ronda Żaba), tramwaje linii 1, 3, 4 – przed ruszeniem z ronda w trasę w przeciwnym kierunku – zamienią się numerami.

Zmiany w komunikacji w Warszawie

  • Zastępcza linia autobusowa Z-1: FARADAYA – Annopol – Rembielińska – P. Wysockiego – św. J. Odrowąża – RONDO ŻABA – św. J. Odrowąża – P. Wysockiego – Bazyliańska – Rembielińska – Annopol – ZERAŃ WSCHODNI
  • 1: BANACHA – most Gdański – S. Starzyńskiego – RONDO ŻABA (dalej jako linia 4 w kierunku WYŚCIGI)
  • 1 (kursy skrócone): PL. NARUTOWICZA – ... – most Gdański – S. Starzyńskiego – RONDO ŻABA  (dalej jako linia 3 w kierunku GOCŁAWEK)
  • 3: GOCŁAWEK – ... – 11 Listopada – RONDO ŻABA  (do godziny 8.45: RONDO ŻABA – Starzyńskiego – 11 Listopada – ... – GOCŁAWEK; po godz. 8.45: dalej jako linia 1 w kierunku PL. NARUTOWICZA)
  • 4: WYŚCIGI – ... – 11 Listopada – RONDO ŻABA  (dalej jako linia 1 w kierunku BANACHA)
  • W tym dniu dla linii 1, 3, 4 uruchomione zostaną przystanki Rondo Żaba 58 i 59 – przed rondem, za wiaduktem kolejowym.

Od poniedziałku 27 marca tramwaje linii 1, 3, 4, 25 będą kursowały na trasach podstawowych, przy czym wszystkie kursy linii 1 będą się kończyć na pętli Annopol. Do Żerania Wschodniego będą dojeżdżały wyłącznie tramwaje linii 4.

Więcej o: