Specjaliści od statystyk sprzedaży w Europie, JATO Dynamics, podsumowało w końcu rynek samochodów elektrycznych w 2022 roku. Zestawienie, jak zwykle, przyniosło sporo ciekawostek. Dotyczy 28 wiodących europejskich rynków z naszej części Starego Kontynentu. Polska również jest tu wliczona, choć oczywiście nie wybory polskich kierowców nie mają większego wpływu na statystyki.
Sprzedaż elektryków nad Wisłą zwiększa się w imponujący sposób, ale nasze liczby wciąż wypadają blado na tle krajów zachodu. Polska jest na początku swojej e-rewolucji, co widać i po sprzedaży, i po rozwoju infrastruktury ładowania.
Wracając do liczb podanych przez YATO. Niekwestionowanym liderem europejskiego rynku jest Tesla Model Y. Elektryczny SUV tak naprawdę dopiero przed rokiem zadebiutował w Europie, stąd bierze się ponad 400-procentowy wzrost sprzedaży. Model Y okazał się strzałem w sam środek tarczy. Kupiono aż 137 052 nowych Tesli.
Drugie miejsce również zajmuje Tesla z Modelem 3. Tu wynik jest już sporo niższy i wynosi 91 475 sztuk. Trzecie miejsce zajął VW ID.4, a po piętach deptał mu Fiat 500 e. Tak prezentuje się pierwsza dziesiątka:
Portfolio Tesli Motors składa się z czterech modeli, które sam Elon Musk uwielbia zestawiać w kolejności: S,E,X i Y. Sprzedają się świetnie, ale jako całość nie są w stanie zdominować takiego giganta jak Volkswagen na jego ziemi. Niemiecki koncern ma przecież elektryki w wielu markach: Volkswagenie, Audi, Porsche, Skodzie, Seacie i Cuprze.
W sumie Niemcy sprzedali 349 147 elektrycznych samochodów, zwiększając sprzedaż rok do roku o 15 proc. Dla porównania Europejczycy zarejestrowali 238 018 Tesli. Widać arcydobry pełnoprawny debiut Tesli Model Y. Sprzedaż Tesli rok do roku skoczyła aż o 38 proc. Z liczących się producentów tylko BMW i Geely mają większe wzrosty.
Duże wzrosty praktycznie wszystkich koncernów nikogo nie dziwią, ponieważ każdy koncern przestawił wajchę na elektryki. Z naszego punktu widzenia bardzo interesujące jest chińskie Geely. Chińczycy mogą się już pochwalić znaczącymi liczbami. Pozostałe marki z Państwa Środka sprzedały w Europie w zeszłym roku kolejne 61 508 elektrycznych samochodów. Wzrost w porównaniu z 2021 r.? Aż 129 procent.