Tesla pokonała Volkswagena, ale to Volkswagen pokonał Teslę. I to ma sens

Jeśli chodzi o konkretne modele, to europejscy giganci mogą na Teslę patrzeć z zazdrością. Ale kiedy spojrzymy na całe koncerny? Sytuacja się odwraca.

Specjaliści od statystyk sprzedaży w Europie, JATO Dynamics, podsumowało w końcu rynek samochodów elektrycznych w 2022 roku. Zestawienie, jak zwykle, przyniosło sporo ciekawostek. Dotyczy 28 wiodących europejskich rynków z naszej części Starego Kontynentu. Polska również jest tu wliczona, choć oczywiście nie wybory polskich kierowców nie mają większego wpływu na statystyki.

Sprzedaż elektryków nad Wisłą zwiększa się w imponujący sposób, ale nasze liczby wciąż wypadają blado na tle krajów zachodu. Polska jest na początku swojej e-rewolucji, co widać i po sprzedaży, i po rozwoju infrastruktury ładowania.

Zobacz wideo Słoneczna Kalifornia i niesamowite samochody. Byliśmy na targach samochodowych w Los Angeles

Tesla Model Y królem elektryków

Wracając do liczb podanych przez YATO. Niekwestionowanym liderem europejskiego rynku jest Tesla Model Y. Elektryczny SUV tak naprawdę dopiero przed rokiem zadebiutował w Europie, stąd bierze się ponad 400-procentowy wzrost sprzedaży. Model Y okazał się strzałem w sam środek tarczy. Kupiono aż 137 052 nowych Tesli.

Drugie miejsce również zajmuje Tesla z Modelem 3. Tu wynik jest już sporo niższy i wynosi 91 475 sztuk. Trzecie miejsce zajął VW ID.4, a po piętach deptał mu Fiat 500 e. Tak prezentuje się pierwsza dziesiątka:

  1. Tesla Model Y - 137 052 szt.
  2. Tesla Model 3 - 91 475
  3. VW ID.4 - 67 490
  4. Fiat 500e - 66 198
  5. VW ID.3 - 53 015
  6. Skoda Enyaq - 49 566
  7. Dacia Spring - 48 535
  8. Peugeot e-208 - 46 616
  9. Hyundai Kona - 41 226
  10. Kia Niro - 38 522

W kupie siła, a Tesla ma tylko cztery modele

Portfolio Tesli Motors składa się z czterech modeli, które sam Elon Musk uwielbia zestawiać w kolejności: S,E,X i Y. Sprzedają się świetnie, ale jako całość nie są w stanie zdominować takiego giganta jak Volkswagen na jego ziemi. Niemiecki koncern ma przecież elektryki w wielu markach: Volkswagenie, Audi, Porsche, Skodzie, Seacie i Cuprze.

W sumie Niemcy sprzedali 349 147 elektrycznych samochodów, zwiększając sprzedaż rok do roku o 15 proc. Dla porównania Europejczycy zarejestrowali 238 018 Tesli. Widać arcydobry pełnoprawny debiut Tesli Model Y. Sprzedaż Tesli rok do roku skoczyła aż o 38 proc. Z liczących się producentów tylko BMW i Geely mają większe wzrosty.

Sprzedaż samochodów elektrycznych w 2022 r - top 10 koncernów:

  1. Volkswagen Group - 349 147 szt. (+15 proc.)
  2. Tesla - 232 018 (+38 proc.)
  3. Stellantis - 230 383 (+31 proc.)
  4. Hyundai-Kia - 157 213 (+15 proc.)
  5. Renault Group - 143 736 (+15 proc.)
  6. BMW Group - 129 109 (+75 proc.)
  7. Mercedes - 97 564 (+23 proc.)
  8. Geely Group - 78 856 (+122 proc.)
  9. Nissan - 33 669 (-6 proc.)
  10. Ford - 25 390 (+9 proc.)

Duże wzrosty praktycznie wszystkich koncernów nikogo nie dziwią, ponieważ każdy koncern przestawił wajchę na elektryki. Z naszego punktu widzenia bardzo interesujące jest chińskie Geely. Chińczycy mogą się już pochwalić znaczącymi liczbami. Pozostałe marki z Państwa Środka sprzedały w Europie w zeszłym roku kolejne 61 508 elektrycznych samochodów. Wzrost w porównaniu z 2021 r.? Aż 129 procent.

Audi Q8 e-tronAudi Q8 e-tron Audi

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.