Cupra Born. Pierwszy elektryk hiszpańskiego producenta nie jest Seatem

Hiszpańska część grupy Volkswagena zaprezentowała nowy model. Pierwszy elektryczny samochód będzie wprowadzany na rynek pod sportową marką Cupra, a nie Seat. Stoi przed nim trudne zadanie: udowodnienie, że jest czymś więcej niż kopią Volkswagena ID.3.

Dlaczego trudne? Kształty kompaktowego Volkswagena na prąd łatwo odnaleźć w sylwetce Cupry Born. Nie jest w stanie ukryć ich agresywna stylistyka nadwozia. Również we wnętrzu Born każdy, kto miał do czynienia z modelem ID.3 poczuje się jak w domu. Argumentem przetargowym Cupry ma być dodatkowa moc dostępna na życzenie po wciśnięciu specjalnego przycisku.

Zobacz wideo Do Studia Biznes przyjechało kultowe Mini w najnowszej odsłonie

W taką możliwość będzie wyposażona najdroższa wersja Cupry Born z pakietem Boost. Trafi na rynek dopiero w 2022 roku. Dwie, które zadebiutują wcześniej oferują identyczne parametry i osiągi, jak Volkswagen. Oto wszystkie modele ujawnione w czasie premiery:

  • Cupra Born 150 KM - zasięg: ok. 340 km, poj. akumulatora: 45 kWh, przyspieszenie: 8,9 s do 100 km/h
  • Cupra Born 204 KM - zasięg: ok. 420 km, poj. akumulatora: 58 kWh, przyspieszenie: 7,3 s do 100 km/h
  • Cupra Born e-Boost 231 KM - zasięg: ok. 420 km, poj. akumulatora: 58 kWh, przyspieszenie: 6,6 s do 100 km/h
  • Cupra Born e-Boost & Range 231 KM - zasięg: ok. 540 km, poj. akumulatora: 77 kWh, przyspieszenie: 7,0 s do 100 km/h

Długa podróż samochodem elektrycznym3 tys. km samochodem elektrycznym. Volkswagen ID.3 w podróży po Europie

Z powyższego wynika, że Cupra Born rzeczywiście będzie najszybszym z elektrycznych bliźniaków grupy Volkswagena skonstruowanych na platformie MEB. Wszystkie wersje mają napęd na tylną oś a moment obrotowy silnika w każdym przypadku wynosi 310 Nm.

Należy podkreślić, że moc 231 KM będzie dostępna tylko chwilowo. Później spada do 204 KM. Poza tym na razie zostały podane wstępne dane, bo auta są w trakcie procedury homologacyjnej. Ostateczne parametry mogą się nieznacznie różnić.

Nowy hiszpański samochód należy do klasy elektrycznych aut kompaktowych, które pojawiają się na rynku jak grzyby po deszczu. Cupra Born ma 432,2 cm długości, 180,9 cm szerokości oraz 153,7 cm wysokości, a jej rozstaw osi mierzy 276,7 cm.

Cupra BornCupra Born fot. Seat

Cupra Born wygląda bardziej sportowo i elegancko od niemieckiego brata

Wnętrze Cupry Born na fotografiach wygląda nieco bardziej elegancko od Volkswagena ID.3, czy Skody Enyaq. Jest też wyposażone w więcej sportowych akcentów i unikalną nakładkę graficzną na system pokładowy, ale oba ekrany - mały przed kierownicą i duży dotykowy w centrum deski rozdzielczej - wyglądają tak samo jak w ID.3.

W kabinie Cupry Born znajdziemy sporo materiałów wykończeniowych uzyskanych w procesie recyklingu. Tak powstała na przykład tapicerka atrakcyjnych kubełkowych foteli. Tkanina SEAQUAL jest wytwarzana z plastikowych odpadów wyłowionych z mórz, oceanów oraz zebranych z plaż.

Seat Tarraco, Seat Ateca, Cupra AtecaOpinie Moto.pl: Seat Ateca, Seat Tarraco, Cupra Ateca. Trzy twarze Seata

Daniel Bruhl i Cupra BornDaniel Bruhl i Cupra Born fot. YouTube/Seat

Można go oglądać m.in. w roli Nikiego Laudy w filmie "Wyścig" (ang. "Rush"). Można się też udać do jego tapas baru Bar Raval w Berlinie. Syn niemieckiego reżysera i katalońskiej profesorki dzieli swój czas pomiędzy te dwa wyjątkowe miasta. Dlatego idealnie pasuje do reprezentowania nowej Cupry Born, która tak jak on jest trochę hiszpańska, trochę niemiecka i całkowicie wyjątkowa.

Cupra BornCupra Born fot. Seat

Więcej o: